Команда Суспільного завершила серію навчальних поїздок до Японії, де стажувалася і знайомилася з роботою мовника NHK. Під час завершального третього візиту медійники побачили, як влаштована система резервного телерадіомовлення й техпідтримка процесів в умовах надзвичайних ситуацій та стихійних лих, а також як компанія працює з архівами. Цей японський досвід допоміг Суспільному напрацювати власні дорожні карти роботи з резервними центрами та архівуванням.
Обмін досвідом та навчання стали можливим завдяки реалізації «Проєкту розвитку потенціалу Суспільного мовника України. Фаза 2», який здійснюється у межах міжнародної технічної допомоги Урядом Японії та Японським агентством міжнародного співробітництва JICA («Джайка») в Україні. Мета проєкту - зміцнення структури та функціонування Суспільного Мовлення у забезпеченні безперебійного надання неупередженої та достовірної інформації.
Бенефіціаром від імені держави проєктів в інформаційній та медіа сферах, які здійснюються в Україні в рамках міжнародної технічної допомоги, виступає Держкомтелерадіо.
Завдяки співпраці з Урядом Японії і JICA Суспільне отримує важливу технологічну допомогу із забезпечення співробітників сучасною технікою. До реалізації проєкту також залучено експертів NHK Foundation. Вони надають допомогу в навчанні персоналу шляхом онлайн- та офлайн-тренінгів, в тому числі в межах навчальних турів до Японії та обміну досвідом працівників Суспільного та японського суспільного мовника NHK.
«Суспільне Мовлення вдячне японським партнерам з JICA та NHK Foundation за постійну допомогу та підтримку. Наші команди вже застосовують на практиці досвід, отриманий на японському суспільному мовнику», — сказав Родіон Кочубей, член правління Суспільного Мовлення, відповідальний за напрям операційної діяльності.
Зокрема, після знайомства з роботою резервного центру в Осаці, який у випадку надзвичайних ситуацій в Токіо може розпочати мовлення замість столиці, Суспільне дооснастило власний резервний центр мовлення та у квітні 2025-го вперше здійснило повноцінні переключення телемовлення з основного на резервний центр. Також створено і введено в експлуатацію Моніторинговий центр Суспільного, який забезпечує автоматизований контроль за наявністю та якістю мовлення й дотичних технологічних систем.
«Незважаючи на різну природу загроз: для NHK — це природні лиха: землетруси, цунамі та виверження вулканів, а для Суспільного зараз це воєнні загрози та пов’язані з ними блекаути й кібератаки, — у нас однакові принципи реагування. Різнорівневе планування, резервний технологічний центр і різносторонні технічні рішення», — каже Андрій Бруснікін, директор департаменту технічних стандартів та сервісів Суспільного.
Суспільне створює власний центр архівування, тож японський досвід — корисний і на етапі проєктування, і в повсякденній роботі з архівними матеріалами. Команда побачила, як NHK організовує зберігання носіїв — касет, плівок, магнітних стрічок — у головному архіві в Кавагучі та його підрозділах у Токіо та Кобе.