Звернення громадськості поділяються на звернення громадян (фізичних осіб) відповідно до Закону України «Про звернення громадян» та звернення громадських об’єднань, відповідно до ст. 21 Закону України «Про громадські об’єднання». Звернення можуть подаватися як напряму до Держкомтелерадіо (поштою на адресу: м. 01001, м. Київ, вул. Прорізна, 2; електронною поштою на адресу office@comin.gov.ua; особисто в загальний відділ або під час особистого прийому за адресою; за телефоном: +380 (44) 278-53-49, факс: +380 (44) 279-44-50), так і через Урядовий контактний центр (УКЦ). Також звернення можуть надсилатися за належністю з інших органів, наприклад, КМУ.
Звернення різняться за видами:
1. Пропозиція (зауваження) – звернення, де висловлюються порада, рекомендація щодо діяльності Держкомтелерадіо (відповідно до напрямків його діяльності), або його посадових осіб.
2. Заяви умовно можна поділити на 4-и типи:
2.1. Клопотання – звернення з проханням про визнання за особою відповідного статусу, прав чи свобод тощо, наприклад (перелік не є вичерпним):
2.2. Прохання про сприяння реалізації закріплених Конституцією та чинним законодавством прав та інтересів заявника (наприклад, права на звернення, на участь в управлінні державними справами тощо). Відрізняється від клопотання тим, що право заявника є безумовним та не потребує підтвердження, а у комітету виникає обов’язок щодо його реалізації (наприклад, відповідно до статті 40 Конституції України усі мають право направляти звернення до органів державної влади, що зобов'язані розглянути звернення і дати обґрунтовану відповідь у встановлений законом строк). В той час як задоволення клопотання зазвичай здійснюється на власний розсуд комітету, тобто відсутній обов’язок щодо його задоволення. Проілюструвати відмінність клопотання від заяви може наступна ситуація:
До Держкомтелерадіо надійшло дві заяви від громадських організацій з проханням включити своїх представників до складу Колегії Держкомтелерадіо. Враховуючи, що одна з організацій є Всеукраїнською громадською організацією осіб з інвалідністю, то комітет зобов’язаний включити їх представника на виконання частини другої статті 12 Закону України «Про основи соціальної захищеності осіб з інвалідністю в Україні», отже це є другий тип заяви – прохання про сприяння реалізації визначеного законом права. А інша організація є звичайною громадською організацію захисту прав журналістів, отже їх заява є клопотанням, у комітету відсутній обов’язок щодо включення їх представника до складу Колегії, тому комітет приймає таке рішення на власний розсуд: воно може бути як позитивним – про включення представника, так і негативним – про відмову про включення представника, і ефективно оскаржити негативне рішення така організація не зможе.
2.3. Повідомлення про порушення чинного законодавства чи недоліки в діяльності Держкомтелерадіо або його посадових осіб, крім Голови Держкомтелерадіо (відноситься до сфери діяльності апарату Держкомтелерадіо), а також підприємств, установ та організацій, що належать до сфери управління Держкомтелерадіо (comin.gov.ua/pro-nas/pidpriyemstva-ustanovi-ta-organizaciyi-shcho-nalezhat-do-sferi-upravlinnya-derzhkomteleradio/dovidnik-pidpriyemstv), наприклад (перелік не є вичерпним):
2.4. Заява з проханням надати роз’яснення щодо формування або реалізації державної політики в сфері телебачення і радіомовлення, інформаційній та видавничій сфері, або щодо організації роботи комітету. Така заява відрізняється від запиту на інформацію тим, що на запит надається публічна інформація, тобто вже створена та задокументована, а роз’яснення інформації потребує її створення шляхом узагальнення, аналізу, синтезу, наприклад (перелік не є вичерпним):
3. Скарга:
Звернення з вимогою про поновлення прав і захист законних інтересів скаржника, порушених діями (бездіяльністю), рішеннями підприємств, установ та організацій, що належать до сфери управління Держкомтелерадіо (comin.gov.ua/pro-nas/pidpriyemstva-ustanovi-ta-organizaciyi-shcho-nalezhat-do-sferi-upravlinnya-derzhkomteleradio/dovidnik-pidpriyemstv), або посадових осіб Держкомтелерадіо (включно до заступників Голови), подається в порядку підлеглості вищій посадовій особі. Увага, Держкомтелерадіо не є уповноваженим органом з розгляду скарг щодо рішень, дій чи бездіяльності інших органів виконавчої влади (міністерств, ЦОВВ, ОДА, РДА), органів місцевого самоврядування (місцевих та обласних рад) та органів державної влади (Національної Ради України з питань телебачення і радіомовлення тощо). Приклади (перелік не є вичерпним):
При розгляді Держкомтелерадіо заяви чи скарги громадськість має право вимагати реалізації наступних прав:
Присутність не означає участь, отже заявник/скаржник не має права висловлюватись стосовно матеріалів справи, проте має право спостерігати, що посадова особа уважно ознайомилась з проектом відповіді, аргументами та висновками виконавця, та прийняла правомірне рішення.