ПОЯСНЮВАЛЬНА ЗАПИСКА
до проекту постанови Кабінету Міністрів України
«Про внесення змін до порядків, затверджених постановами Кабінету Міністрів України від 5 квітня 2017 р. № 235 і від 5 квітня 2017 р. № 262»
Мета: вдосконалення механізму обмеження доступу на український ринок іноземної друкованої продукції антиукраїнського змісту.
1. Підстави розроблення проекту акта
Проект постанови розроблено Держкомтелерадіо на підставі пункту 2 протоколу наради від 11.10.2018 під головуванням Віце-прем’єр-міністра України Кириленка В.А. (доручення Кабінету Міністрів України від 12.10.2018 № 40904/0/1-18).
2. Обґрунтування необхідності прийняття акта
08.12.2016 Верховною Радою України прийнято Закон України № 1780-VIII «Про внесення змін до деяких законів України щодо обмеження доступу на український ринок іноземної друкованої продукції антиукраїнського змісту» (далі – Закон), яким внесено зміни до законів України «Про друковані засоби масової інформації (пресу) в Україні», «Про видавничу справу», «Про Перелік документів дозвільного характеру у сфері господарської діяльності» в частині:
1) заборони використання друкованих засобів масової інформації та видавничої продукції для:
закликів до захоплення влади, насильницької зміни конституційного ладу або територіальної цілісності України;
пропаганди війни, насильства та жорстокості;
розпалювання расової, національної, релігійної ворожнечі;
пропаганди комуністичного та/або націонал-соціалістичного (нацистського) тоталітарних режимів та їхньої символіки;
популяризації або пропаганди органів держави-агресора та їхніх окремих дій, що створюють позитивний образ працівників держави-агресора, працівників радянських органів державної безпеки, виправдовують чи визнають правомірною окупацію території України;
2) надання центральному органу виконавчої влади, що реалізує державну політику в інформаційній сфері, повноважень щодо прийняття рішення на підставі висновків експертної ради про віднесення видавничої продукції, що має походження (виготовлена) та/або ввозиться з території держави-агресора, тимчасово окупованої території України, до такої, яка заборонена до розповсюдження на території України, та накладення адміністративно-господарських санкцій у вигляді штрафу до розповсюджувачів такої продукції з подальшим її вилученням з обігу;
3) запровадження процедури видачі дозвільного документу на ввезення видавничої продукції, що має походження або виготовлена та/або ввозиться з території держави-агресора, тимчасово окупованої території України, на митну територію України.
З метою реалізації Закону Кабінетом Міністрів України прийнято постанови:
від 05.04.2017 № 235 «Про затвердження Порядку вилучення з обігу видавничої продукції, що має походження або виготовлена та/або ввозиться з території держави-агресора, тимчасово окупованої території України та розповсюджується на території України без відповідного дозволу»;
від 05.04.2017 № 262 «Деякі питання видачі (відмови у видачі, анулювання) дозволу на ввезення видавничої продукції, що має походження або виготовлена та/або ввозиться з території держави-агресора, тимчасово окупованої території України».
Так, в результаті запровадження дозвільної системи у сфері імпорту видавничої продукції походженням з території держави-агресора з полиць українських книгарень повністю зникла література антиукраїнського змісту.
Крім того, реалізація Закону призвела до значного скорочення легального імпорту, що сприяє утворенню нових ніш на ринку і відкриває нові перспективи для українських видавців та поліграфістів.
Однак, досвід реалізації Закону свідчить, що механізм обмеження доступу на український ринок іноземної друкованої продукції антиукраїнського змісту потребує вдосконалення.
У зв’язку з цим та з метою вдосконалення механізму обмеження доступу на український ринок іноземної друкованої продукції антиукраїнського змісту 11 жовтня п.р. під головуванням Віце-прем’єр-міністра України Кириленка В.А. за участю органів державної влади, представників громадськості проведено нараду з порушеного питання.
За результатами такої наради прийнято рішення щодо опрацювання вдосконалення механізму обмеження доступу на український ринок іноземної друкованої продукції антиукраїнського змісту шляхом внесення змін до відповідних нормативно-правових актів.
Враховуючи зазначене та з огляду на важливість порушеного питання, виникла необхідність у внесенні змін до порядків, затверджених постановами Кабінету Міністрів України від 5 квітня 2017 р. № 235 і від 5 квітня 2017 р. № 262.
3. Суть проекту акта
Основною метою проекту постанови є вдосконалення механізму обмеження доступу на український ринок іноземної друкованої продукції антиукраїнського змісту.
З цією метою проектом постанови пропонується внести зміни до Порядку вилучення з обігу видавничої продукції, що має походження або виготовлена та/або ввозиться з території держави-агресора, тимчасово окупованої території України та розповсюджується на території України без відповідного дозволу, затвердженому постановою Кабінету Міністрів України від 5 квітня 2017 р. № 235, і Порядку видачі (відмови у видачі, анулювання) дозволу на ввезення видавничої продукції, що має походження або виготовлена та/або ввозиться з території держави-агресора, тимчасово окупованої території України, затвердженому постановою Кабінету Міністрів України від 5 квітня 2017 р. № 262.
4. Правові аспекти
У дані сфері суспільних відносин діють Конституція України, закони України «Про інформацію», «Про друковані засоби масової інформації (пресу) в Україні», «Про видавничу справу», «Про дозвільну систему у сфері господарської діяльності», «Про Перелік документів дозвільного характеру у сфері господарської діяльності», постанови Кабінету Міністрів України від 05.04.2017 № 235 «Про затвердження Порядку вилучення з обігу видавничої продукції, що має походження або виготовлена та/або ввозиться з території держави-агресора, тимчасово окупованої території України та розповсюджується на території України без відповідного дозволу», від 05.04.2017 № 262 «Деякі питання видачі (відмови у видачі, анулювання) дозволу на ввезення видавничої продукції, що має походження або виготовлена та/або ввозиться з території держави-агресора, тимчасово окупованої території України», від 13.08.2014 № 341 «Про затвердження Положення про Державний комітет телебачення і радіомовлення України» та інші нормативно-правові акти.
Реалізація постанови не потребує внесення змін до чинних чи розробки нових актів.
5. Фінансово-економічне обґрунтування
Прийняття та реалізація постанови не потребує додаткових матеріальних та інших витрат.
6. Прогноз впливу
Проект акта за предметом правового регулювання матиме вплив на забезпечення прав та інтересів суб’єктів господарювання, громадян і держави.
Прогноз впливу додається.
6-1. Стратегічна екологічна оцінка
Проектом акта не затверджується документ державного планування, підготовлений з урахуванням особливостей, передбачених Законом України «Про стратегічну екологічну оцінку».
7. Позиція заінтересованих сторін
Проект постанови не стосується питань функціонування місцевого самоврядування, прав та інтересів територіальних громад, місцевого та регіонального розвитку.
Проект постанови не стосується соціально-трудової сфери.
Проект постанови не стосується сфери наукової та науково-технічної діяльності.
8. Громадське обговорення
Проект постанови для громадського обговорення оприлюднено у підрубриці «Проекти актів Кабінету Міністрів України» рубрики «Законопроектна діяльність» офіційного веб-сайту Держкомтелерадіо.
9. Позиція заінтересованих органів
Проект постанови потребує погодженню із Міністерством економічного розвитку і торгівлі України, Міністерством фінансів України, Міністерством внутрішніх справ України, Державною фіскальною службою України, Державною регуляторною службою України, Національною поліцією України, Адміністрацією Державної прикордонної служби України, Службою безпеки України.
10. Правова експертиза
Позиція Міністерства юстиції України буде відома після опрацювання ним проекту постанови.
11. Запобігання дискримінації
У проекті постанови відсутні положення, які містять ознаки дискримінації.
11-1. Відповідність принципу забезпечення рівних прав та можливостей жінок і чоловіків
У проекті розпорядження відсутні положення, які порушують принцип забезпечення рівних прав та можливостей жінок і чоловіків.
12. Запобігання корупції
У проекті постанови відсутні правила і процедури, які можуть містити ризики вчинення корупційних правопорушень.
13. Прогноз результатів
Прийняття постанови дасть можливість вдосконалити механізм обмеження доступу на український ринок іноземної друкованої продукції антиукраїнського змісту.
Голова Держкомтелерадіо Олег Наливайко
«21» лютого 2019 р.