Аналіз регуляторного впливу до проєкту постанови Кабінету Міністрів України Про затвердження Порядку вилучення з обігу видавничої продукції (доопрацьований)

опубліковано 07 жовтня 2025 року о 11:36

АНАЛІЗ РЕГУЛЯТОРНОГО ВПЛИВУ

до проєкту постанови Кабінету Міністрів України «Про затвердження Порядку вилучення з обігу видавничої продукції,  що має походження або виготовлена та/або випущена у світ, та/або ввезена з території держави-агресора, Республіки Білорусь, тимчасово окупованої території України, та/або внесена до Реєстру видавничої продукції антиукраїнського змісту, а також видавничої продукції, що випущена у світ державною мовою держави-агресора, яка розповсюджується без відповідного дозволу»

I. Визначення проблеми

Розповсюдження видавничої продукції в Україні здійснюється у відповідності до вимог Закону України від 05.06.1997 № 318/97-ВР «Про видавничу справу» (далі – Закон № 318/97) та інших актів законодавства.

Відповідно до норм статті 25 Закону № 318/97 розповсюдження видавничої продукції може здійснюватися шляхом її реалізації (продажу) в роздрібній та оптовій торгівлі, безоплатного розповсюдження чи обміну на договірних засадах. Вивезення за межі України і ввезення в Україну видавничої продукції здійснюється відповідно до законодавства України.

Частиною першою статті 26 Закону № 318/97 до прав розповсюджувачів видавничої продукції віднесено:

здійснення роздрібної і оптової купівлі-продажу видавничої продукції;

самостійне формування своїх виробничих планів, визначення масштабів своєї діяльності, добір видавничої продукції за тематичною спрямованістю;

приймання від юридичних і фізичних осіб замовлення на розповсюдження видавничої продукції;

встановлення виробничих відносин з іноземними видавцями, розповсюджувачами видавничої продукції з метою її ввезення або вивезення.

Водночас відповідно до абзацу другого частини другої статті 26 Закону № 318/97 розповсюджувач зобов’язаний здійснювати свою діяльність відповідно до законодавства України.

Зважаючи на норми частини п’ятої статті 28 Закону № 318/97 розповсюджувач не має права на розповсюдження вітчизняної видавничої продукції, виданої з порушенням законодавства України та ввезеної з-за кордону, яка підпадає під обмеження, визначені Законом № 318/97.

Розповсюджувачі видавничої продукції провадять діяльність в Україні після внесення в установленому законодавством порядку до Державного реєстру видавців, виготовлювачів і розповсюджувачів видавничої продукції (далі - Реєстр), за винятком тих суб’єктів, які наведені у частині четвертій статті 12 Закону № 318/97. Станом на 01.09.2025 до Реєстру внесено 8749 суб’єктів видавничої справи (6403 – юридичних осіб, 2346 – фізичних осіб-підприємців). 559 суб’єктів видавничої справи займаються лише розповсюдженням видавничої продукції. Решта суб’єктів видавничої справи поєднують 2-3 види діяльності у видавничій справі, а саме: 1426 (949 – юридичні особи, 477 – фізичні особи-підприємці) – видавничою діяльністю і розповсюдженням видавничої продукції; 55 (36 – юридичні особи, 19 – фізичні особи-підприємці) – виготовленням і розповсюдженням видавничої продукції; 2533 (1836 – юридичні особи, 697 – фізичні особи-підприємці) – видавничою діяльністю, виготовленням і розповсюдженням видавничої продукції. Отже, загальна кількість суб’єктів господарювання, які займаються розповсюдженням видавничої продукції, становить 4583 одиниці.

Розповсюджувачі видавничої продукції провадять економічну діяльність за КВЕД 47.61 «Роздрібна торгівля книгами в спеціалізованих магазинах» (далі - КВЕД 47.61).

За даними дослідження «Показники книжкової галузі України. 2024», проведеного Державною установою «Український інститут книги» у 2025 році:

кількість розповсюджувачів видавничої продукції, які активно провадять господарську діяльність та подають відповідну звітність, становила 1780, у тому числі кількість активних роздрібних продавців (точок продажу) склала 800, а кількість інтернет продавців склала 80;

до топ локацій, де купують останнім часом книговидавничу продукцію, віднесено книгарні 45% та інтернет 44%.

За результатами Всеукраїнського соціологічного дослідження рівня читання дітей та дорослих у 2024 році (далі – соціологічне дослідження), проведеного ТОВ «ІНФО САПІЄНС» у 2024 році на замовлення Державної установи «Український інститут книги», три чверті прочитаних книжок (53%) в 2024 році були україномовними, що дає зростання споживання україномовних книжок приблизно на 20 позицій у порівнянні з 2023 роком. Менш з тим, зручною для читання українську мову вважає близько половини опитаних, що співставно з даними минулого року. У 2024 році також спостерігалася тенденція перетікання тих респондентів, що раніше надавали перевагу російськомовним виданням до білінгвального сегменту (4% читачів) – їм однаково зручно читати як російською, так і українською мовою. Основним фактором переходу на україномовні книги та збільшення частки читання книжок українською мовою дослідники вважають прийняття Закону України від 19.06.2022 № 2309-IX «Про внесення змін до деяких законів України щодо встановлення обмежень на ввезення та розповсюдження видавничої продукції, що стосується держави-агресора, Республіки Білорусь, тимчасово окупованої території України (далі – Закон № 2309) та як наслідок звуження пропозицій на книжковому ринку України російськомовних видань.

Законом № 2309 внесено зміни до статті 281 Закону № 318/97 та встановлено заборону ввезення на митну територію України та/або розповсюдження на її території видавничої продукції, що має походження або виготовлена та/або випущена у світ, та/або ввозиться з території держави-агресора, Республіки Білорусь, тимчасово окупованої території України (крім розповсюдження видавничої продукції, що має походження або виготовлена та випущена у світ на тимчасово окупованій території України до її тимчасової окупації), а також книжкових видань, що містять твори, автори яких є або були у будь-який період після 1991 року громадянами держави-агресора, за винятком колишніх громадян держави-агресора, які є (або на момент смерті були) громадянами України і не мають (на момент смерті не мали) громадянства держави-агресора.

Держкомтелерадіо забезпечує формування Реєстру книжкових видань антиукраїнського змісту (Перелік книжкових видань, зміст яких спрямований на ліквідацію незалежності України, пропаганду насильства, розпалювання міжетнічної, расової, релігійної ворожнечі, вчинення терористичних актів, посягання на права і свободи людини). Книжкові видання з цього переліку не дозволені до ввезення на митну територію України та розповсюдження на її території.

Аналіз та оцінювання видавничої продукції щодо віднесення її до такої, що не дозволена до ввезення на митну територію України та розповсюдження на її території, здійснює експертна рада Держкомтелерадіо, яка формується з представників органів державної влади, галузевих асоціацій, спілок, громадського експертного середовища, видавців, провідних діячів культури, мистецтва, науки і освіти, соціальних психологів, медіаекспертів та інших фахівців інформаційної сфери.

Станом на 06 жовтня 2025 року до переліку книжкових видань антиукраїнського змісту включено 613 книжкових видань, з яких 593 видання походять з країни-агресора, 11 з тимчасово окупованої території України, 7 з України та по одному виданню з Франції та Італії.

Водночас сьогодні, в українських інтернет-магазинах фіксуються численні випадки розповсюдження видавничої продукції держави-агресора та Республіки Білорусь. Так, під час моніторингу Держкомтелерадіо книгорозповсюдження в Україні за період з 01 травня 2024 по 06 жовтня 2025 року виявлено та припинено 10016 фактів незаконного розповсюдження видавничої продукції держави-агресора. За цей період до Держкомтелерадіо надійшло 25 звернень громадян з інформуванням про факти розповсюдження видавничої продукції з порушенням чинного законодавства, а саме в обхід обмеження на розповсюдження видавничої продукції держави-агресора. Механізму належного реагування та вилучення з обігу забороненої до ввезення та розповсюдження на території України видавничої продукції сьогодні не визначено та не затверджено.

З огляду на результати соціологічного дослідження та наведені вище факти незаконного розповсюдження видавничої продукції держави-агресора, стає очевидним, що ринкові механізми регулювання, які функціонують на основі мотивації учасників, у тому числі розповсюджувачів видавничої продукції, отримувати прибуток, в умовах тривалої збройної агресії російської федерації проти України є вкрай не дієвими. Довідково повідомляємо, що за даними ДПС доходи розповсюджувачів видавничої продукції за КВЕД 47.61 склали у 2022 році 2,2 млрд грн, у 2023 році 3,1 млрд грн, у 2024 році 4,3 млрд грн.

Запровадження державного регулювання ввезення та розповсюдження видавничої продукції, випущеної у світ державною мовою держави-агресора (затвердження регуляторних актів з чітким механізмом державного регулювання), є єдиним прийнятним способом досягнення цілей державної політики, спрямованої на консолідацію українського суспільства навколо спільних цінностей, цілей та інтересів, зокрема навколо таких ключових сфер, як держава, національна безпека, мова, культура, економічний розвиток та європейська інтеграція.

Зауважуємо, що на законодавчому рівні встановлено, що видавнича продукція, випущена у світ державною мовою держави-агресора, що не підпадає під обмеження, визначені частиною першою статті 281 Закону № 318/97, та інші обмеження, визначені законодавством, може бути ввезена на митну територію України та розповсюджена на її території за умови наявності відповідного дозволу, передбаченого цією статтею.

Частиною двадцять п'ятою статті 281 Закону № 318/97 передбачено, що видавнича продукція, що має походження або виготовлена та/або випущена у світ, та/або ввезена з території держави-агресора, Республіки Білорусь, тимчасово окупованої території України, та/або внесена до Реєстру видавничої продукції антиукраїнського змісту і розповсюджується на території України, а також видавнича продукція, випущена у світ державною мовою держави-агресора, що розповсюджується на території України без відповідного дозволу, передбаченого цією статтею, вилучається з обігу уповноваженим органом у порядку, визначеному Кабінетом Міністрів України.

Розв’язати проблему вилучення з обігу забороненої до ввезення та розповсюдження на території України видавничої продукції вбачається за можливе шляхом затвердження Кабінетом Міністрів України Порядку вилучення з обігу видавничої продукції, що має походження або виготовлена та/або випущена у світ, та/або ввезена з території держави-агресора, Республіки Білорусь, тимчасово окупованої території України, та/або внесена до Реєстру видавничої продукції антиукраїнського змісту, а також видавничої продукції, що випущена у світ державною мовою держави-агресора, яка розповсюджується без відповідного дозволу.

Враховуючи зазначене, Держкомтелерадіо розроблено проєкт постанови.

У разі прийняття проєкту постанови, дія акта поширюватиметься на розповсюджувачів видавничої продукції.


Визначення основних груп (підгрупи), на які проблема справляє вплив:

Групи (підгрупи)

Так

Ні

Громадяни

-

-

Держава

+

-

Суб’єкти господарювання,

у тому числі суб’єкти малого підприємництва*

+

-





ІІ. Цілі державного регулювання

Основною ціллю державного регулювання, яка буде досягнута завдяки прийняттю запропонованого регуляторного акта, є створення в Україні інформаційного та культурного простору позбавленого наративів, які мають вкрай негативний вплив на свідомість громадян України, шляхом вилучення з книжкового ринку України видавничої продукції держави-агресора та Республіки Білорусь, тимчасово окупованої території України та/або видавничої продукції антиукраїнського змісту. Зазначене є особливо актуальним в умовах збройної агресії російської федерації проти України.

Передбачається, що визначена ціль буде досягнута завдяки прийняттю запропонованого регуляторного акта.


III. Визначення та оцінка альтернативних способів досягнення цілей

 

1. Визначення альтернативних способів

Вид альтернативи

Опис альтернативи

Альтернатива 1:

Розроблення проєкту постанови

(забезпечення регулювання)


Прийняття проєкту постанови дозволить визначити механізм вилучення видавничої продукції, що має походження або виготовлена та/або випущена у світ, та/або ввезена з території держави-агресора, Республіки Білорусь, тимчасово окупованої території України, та/або внесена до Реєстру видавничої продукції антиукраїнського змісту і розповсюджується на території України, а також видавнича продукція, випущена у світ державною мовою держави-агресора, що розповсюджується на території України без відповідного дозволу.

Такий альтернативний спосіб має низку переваг, а саме:

забезпечить реалізацію норм частини двадцять шостою статті 281 Закону № 318/97;

сприятиме досягненню основної цілі державного регулювання, наведеної в розділі ІІ;

не потребуватиме додаткових ресурсів на його впровадження.

Водночас цей спосіб матиме негативний вплив на тих розповсюджувачів, які здійснюють продаж на книжковому ринку України забороненої до ввезення та розповсюдження на території України видавничої продукції, зокрема зменшення їхніх доходів. Зазначене також позначиться на обсягах сплачених ними податків, за рахунок яких наповнюється бюджет.

Такий альтернативний спосіб є найбільш оптимальним.

Альтернатива 2:

Проведення інформаційних кампаній (відсутність регулювання)

Проведення інформаційних кампаній в мережі Інтернет щодо популяризації українських книг з метою недопущення шкоди, яка може бути завдана українському суспільству та державі наявністю на книжковому ринку України видавничої продукції з держави-агресора, Республіки Білорусь, тимчасово окупованої території України тощо. Вибрати основні канали комунікації (Instagram, TikTok, YouTube, X, Telegram, Facebook). Створити ключові повідомлення, наприклад: «Українська книга – це модно», «Читай українське – підтримуй своє», «Відкрий світ української літератури», «Небезпека антиукраїнських наративів». Залучити видавництва, книгарні, бібліотеки, блогерів, культурні організації та державні установи (наприклад, Український інститут книги).

Водночас цей альтернативний спосіб не забезпечить реалізацію норм частини двадцять шостою статті 281 Закону № 318/97, а досягнення основної цілі державного регулювання, наведеної в розділі ІІ є сумнівними через відсутність 100% гарантії впливу на цільову аудиторію.

Розповсюджувачі, які здійснюють продаж на книжковому ринку України забороненої до ввезення та розповсюдження на території України видавничої продукції, можуть не зазнати негативних наслідків.

Такий альтернативний спосіб є не прийнятним.

Альтернатива 3:

Відсутність регулювання


Збереження існуючого стану.

Цей альтернативний спосіб не забезпечить реалізацію норм частини двадцять шостою статті 281 Закону № 318/97.

Розповсюджувачі, які здійснюють продаж на книжковому ринку України забороненої до ввезення та розповсюдження на території України видавничої продукції, можуть не зазнати негативних наслідків.

Такий альтернативний спосіб є не прийнятним.       


2. Оцінка вибраних альтернативних способів досягнення цілей


Оцінка впливу на сферу інтересів держави


Вид альтернативи

Вигоди

Витрати

Альтернатива 1:

Розроблення проєкту постанови

(забезпечення регулювання)

Прийняття проєкту постанови сприятиме досягненню основної цілі державного регулювання, наведеної в розділі ІІ, зокрема передбачається такий позитивний вплив на сферу інтересів держави:

1) безпековий вплив: запобігання інформаційним загрозам; зміцнення інформаційного суверенітету;

2) соціальний вплив: консолідація українського суспільства; формування активної громадянської позиції;

3) культурний вплив: зміцнення національної ідентичності; протидія пропаганді;

4) економічний вплив: зміцнення позицій вітчизняних видавництв на книжковому ринку України.

Реалізація постанови не потребує додаткових витрат з державного бюджету, оскільки буде здійснюватися в межах загального обсягу бюджетних призначень, передбачених Держкомтелерадіо за бюджетною програмою КПКВК 3802010 «Керівництво та управління у сфері телебачення і радіомовлення» та в межах граничної чисельності працівників Держкомтелерадіо.

Бюджетні витрати на адміністрування регулювання суб’єктів малого підприємництва становлять 3545760,00 грн. (протягом 1 року) та 17728800,00 грн. (за 5 років).

Альтернатива 2:

Проведення інформаційних кампаній (відсутність регулювання)


Проведення інформаційних кампаній в мережі Інтернет може мати такий позитивний вплив на сферу інтересів держави:

1)просування українського креативного продукту-книжки, який конкурентний та спроможний повністю витіснити імпортований з країни-агресора, Республіки Білорусь або тимчасово окупованої території України;

2) зміцнення авторитету українських авторів за рахунок більшої впізнаваності та поваги до їхніх літературних творів, які містять проукраїнські наративи, в українському суспільстві;

3) зміцнення позицій креативного сектору економіки, зокрема видавців та друкарень;

4) посилення партнерств для досягнення поставленої цілі між органом виконавчої влади (Держкомтелерадіо), закладами, установами, організаціями. підприємствами незалежно від форми власності та громадськістю.

Відсутні, оскільки передбачає залучення видавництв, книгарень, бібліотек, блогерів, культурних організацій та державних установ на громадських засадах (безоплатній основі).

Альтернатива 3:

Відсутність регулювання

Відсутність додаткового навантаження, пов’язаного із запровадженням державного регулювання, на орган виконавчої влади (Держкомтелерадіо).

Відсутні


Оцінка впливу на сферу інтересів громадян не здійснювалась, оскільки дія регуляторного акту не поширюється на громадян.

 

Оцінка впливу на сферу інтересів суб’єктів господарювання


Показник

Великі

Середні

Малі

Мікро

Разом

Кількість суб’єктів господарювання, що підпадають під дію регулювання, одиниць

Х

Х

Х

1780*

1780*

Питома вага групи у загальній кількості, відсотків

Х

Х

Х

100 %

100 %

Примітка:

*кількість розповсюджувачів видавничої продукції, які активно провадять господарську діяльність та подають відповідну звітність.


Вид альтернативи

Вигоди

Витрати

Альтернатива 1:

Розроблення проєкту постанови

(забезпечення регулювання)

Від прийняття проєкту постанови передбачається такий позитивний вплив на сферу інтересів суб’єктів господарювання:

1) зростання продажів книжок, виданих українськими видавцями, написаних українськими авторами, українською мовою, з проукраїнськими наративами;

2) зростання присутності на книжковому ринку України перекладної літератури, що походять з країн-партнерів України, зокрема країн ЄС;

3) розвиток культури книжкової торгівлі виключно дозволеною до розповсюдження видавничою продукцією;

4) зміцнення авторитету та конкурентоспроможності українських видавців.

Витрати, пов’язані з виконанням адміністративних процедур для суб'єктів малого підприємництва, становлять 341760,00 грн. (протягом 1 року) та 1537920,00 грн. (за 5 років).


Альтернатива 2:

Проведення інформаційних кампаній (відсутність регулювання)


Від проведення інформаційних кампаній передбачається такий позитивний вплив на сферу інтересів суб’єктів господарювання:

1) підвищення впізнаваності брендів українських суб’єктів видавничої справи;

2) підвищення популярності українських книжок, зокрема авторів, ілюстраторів, перекладачів.


  Відсутні



Альтернатива 3:

Відсутність регулювання

Розповсюджувачі, які здійснюють продаж на книжковому ринку України забороненої до ввезення та розповсюдження на території України видавничої продукції, зможуть не хвилюватися про збитки через відсутність механізму її вилучення.

Відсутні


IV. Вибір найбільш оптимального альтернативного способу досягнення цілей

   

Рейтинг результативності (досягнення цілей під час вирішення проблеми)

Бал результативності (за чотирибальною системою оцінки)

Коментарі щодо присвоєння відповідного бала

Альтернатива 1:

Розроблення проєкту постанови

(забезпечення регулювання)

4

Прийняття проєкту постанови дозволить визначити механізм вилучення видавничої продукції, що має походження або виготовлена та/або випущена у світ, та/або ввезена з території держави-агресора, Республіки Білорусь, тимчасово окупованої території України, та/або внесена до Реєстру видавничої продукції антиукраїнського змісту і розповсюджується на території України, а також видавнича продукція, випущена у світ державною мовою держави-агресора, що розповсюджується на території України без відповідного дозволу.

Такий альтернативний спосіб має низку переваг, а саме:

забезпечить реалізацію норм частини двадцять шостою статті 281 Закону № 318/97;

сприятиме досягненню основної цілі державного регулювання, наведеної в розділі ІІ;

не потребуватиме додаткових ресурсів на його впровадження.

Альтернатива 2:

Проведення інформаційних кампаній (відсутність регулювання)


2

Проведення інформаційних кампаній в мережі Інтернет щодо популяризації українських книг з метою недопущення шкоди, яка може бути завдана українському суспільству та державі наявністю на книжковому ринку України видавничої продукції з держави-агресора, Республіки Білорусь, тимчасово окупованої території України тощо.

Водночас цей альтернативний спосіб не забезпечить реалізацію норм частини двадцять шостою статті 281 Закону № 318/97, а досягнення основної цілі державного регулювання, наведеної в розділі ІІ є сумнівними через відсутність 100% гарантії впливу на цільову аудиторію.

Альтернатива 3:

Відсутність регулювання

0

Збереження існуючого стану не забезпечить реалізацію норм частини двадцять шостою статті 281 Закону № 318/97.

Рейтинг результативності

Вигоди (підсумок)

Витрати (підсумок)

Обґрунтування відповідного місця альтернативи у рейтингу

Альтернатива 1:

Розроблення проєкту постанови

(забезпечення регулювання)

Прийняття проєкту постанови сприятиме: досягненню основної цілі державного регулювання, наведеної в розділі ІІ, зокрема передбачається такий позитивний вплив на сферу інтересів держави:

1) безпековий вплив: запобігання інформаційним загрозам; зміцнення інформаційного суверенітету;

2) соціальний вплив: консолідація українського суспільства; формування активної громадянської позиції;

3) культурний вплив: зміцнення національної ідентичності; протидія пропаганді;

4) економічний вплив: зміцнення позицій вітчизняних видавництв на книжковому ринку України; зростання продажів книжок, виданих українськими видавцями, написаних українськими авторами, українською мовою, з проукраїнськими наративами; зростання присутності на книжковому ринку України перекладної літератури, що походять з країн-партнерів України, зокрема країн ЄС; зміцнення авторитету та конкурентоспроможності українських видавців.

1. Бюджетні витрати на адміністрування регулювання суб’єктів малого підприємництва становлять 3545760,00 грн. (протягом 1 року) та 17728800,00 грн. (за 5 років).

2. Витрати пов’язані з виконанням адміністративних процедур для суб'єктів малого підприємництва становлять 341760,00 грн. (протягом 1 року) та 1537920,00 грн. (за 5 років).

Цілі прийняття регуляторного акту можуть бути реалізовані повною мірою.

Альтернатива 2:

Проведення інформаційних кампаній (відсутність регулювання)


Проведення інформаційних кампаній в мережі Інтернет матиме такий вплив:

1) просування українського креативного продукту (книжок), який конкурентний та спроможний повністю витіснити імпортований з країни-агресора, Республіки Білорусь або тимчасово окупованої території України;

2) зміцнення авторитету українських авторів за рахунок більшої впізнаваності та поваги до їхніх літературних творів, які містять пракраїнські наративи, в українському суспільстві;

3) зміцнення позицій креативного сектору економіки, зокрема видавців та друкарень;

4) підвищення впізнаваності брендів українських суб’єктів видавничої справи;

5) посилення партнерств для досягнення поставленої цілі між органом виконавчої влади (Держкомтелерадіо), закладами, установами, організаціями. підприємствами незалежно від форми власності та громадськістю.


Відсутні

Є неприйнятним, оскільки не вирішує цілей державного регулювання у повній мірі.


Альтернатива 3:

Відсутність регулювання

Розповсюджувачі, які здійснюють продаж на книжковому ринку України забороненої до ввезення та розповсюдження на території України видавничої продукції, зможуть не хвилюватися про збитки через відсутність механізму її вилучення

Відсутні

Є неприйнятним, оскільки не вирішує цілей державного регулювання.







Рейтинг

Аргументи щодо переваги обраної альтернативи/причини відмови від альтернативи

Оцінка ризику зовнішніх чинників на дію запропонованого регуляторного акта

Альтернатива 1:

Розроблення проєкту постанови

(забезпечення регулювання)

Ця альтернатива є найбільш прийнятною та:

забезпечить реалізацію норм частини двадцять шостою статті 281 Закону № 318/97;

сприятиме досягненню основної цілі державного регулювання, наведеної в розділі ІІ;

не потребуватиме додаткових ресурсів на його впровадження.

Зміна зовнішньополітичної курсу Російської Федерації та Республіки Беларусь, що позитивно позначиться на випуску друкованої продукції, в якій враховуються інтереси України.

Повернення тимчасово окупованих територій України під контроль України, що позитивно позначиться на випуску друкованої продукції, в якій враховуються інтереси України.

Альтернатива 2:

Проведення інформаційних кампаній (відсутність регулювання)


Цей альтернативний спосіб не забезпечить реалізацію норм частини двадцять шостою статті 281 Закону № 318/97, а досягнення основної цілі державного регулювання, наведеної в розділі ІІ є сумнівними через відсутність 100% гарантії впливу на цільову аудиторію.

-

Альтернатива 3:

Відсутність регулювання

Аргументи щодо переваги даної альтернативи відсутні, оскільки не сприятиме вирішенню проблеми, що склалася

-


V. Механізми та заходи, які забезпечать розв’язання визначеної проблеми

Одним з механізмів досягання цілі державного регулювання є розробка та прийняття Порядку вилучення з обігу видавничої продукції, що має походження або виготовлена та/або випущена у світ, та/або ввезена з території держави-агресора, Республіки Білорусь, тимчасово окупованої території України, та/або внесена до Реєстру видавничої продукції антиукраїнського змісту, а також видавничої продукції, що випущена у світ державною мовою держави-агресора, яка розповсюджується без відповідного дозволу.

Враховуючи викладене, Держкомтелерадіо розроблено проєкт постанови Кабінету Міністрів України «Про затвердження Порядку вилучення з обігу видавничої продукції, що має походження або виготовлена та/або випущена у світ, та/або ввезена з території держави-агресора, Республіки Білорусь, тимчасово окупованої території України, та/або внесена до Реєстру видавничої продукції антиукраїнського змісту, а також видавничої продукції, що випущена у світ державною мовою держави-агресора, яка розповсюджується без відповідного дозволу».

Для його впровадження Держкомтелерадіо необхідно забезпечити:

1) підготовку інструкцій та методичних рекомендацій для уповноважених осіб щодо порядку проведення перевірок, документального оформлення порушень та вилучення видавничої продукції;

2) взаємодію з іншими органами державної влади (митними органами, Національною поліцією, Держпродспоживслужбою, МКСК тощо) для ефективного обміну інформацією та координації дій;

3) інформування суб’єктів господарювання про нові вимоги через офіційний вебсайт та комунікаційні заходи.


VI. Оцінка виконання вимог регуляторного акта залежно від ресурсів, якими розпоряджаються органи виконавчої влади чи органи місцевого самоврядування, фізичні та юридичні особи, які повинні проваджувати або виконувати ці вимоги

Для впровадження та виконання вимог регуляторного акта органи виконавчої влади чи органи місцевого самоврядування не будуть нести додаткові витрати.

Державне регулювання не передбачає утворення нового державного органу (або нового структурного підрозділу діючого органу).

Відповідно, розрахунок витрат на виконання вимог регуляторного акта для органів виконавчої влади чи органів місцевого самоврядування згідно з додатком 3 до Методики проведення аналізу впливу регуляторного акта не проводився.

Розрахунок витрат на одного суб’єкта господарювання великого і середнього підприємництва (додаток 2 до Методики проведення аналізу впливу регуляторного акта) не проводився, оскільки питома вага суб’єктів малого (мікро) підприємництва складає 100 %.

Проведено розрахунок витрат суб’єктів малого (мікро) підприємництва (додаток 4 – Тест малого підприємництва), що додається.


VII. Обґрунтування запропонованого строку дії регуляторного акта

Термін дії постанови Кабінету Міністрів України є необмеженим у часі до внесення змін до статті 281 Закону № 318/97 в частині зняття встановлених нею обмежень.

Термін набрання чинності регуляторним актом – з дня, наступного за днем його опублікування.


VIII. Визначення показників результативності дії регуляторного акта

Прогнозні значення показників результативності регуляторного акта будуть виражені у кількісній формі, а саме:

розмір надходжень до державного бюджету – від 160000,00 грн. до 240000,00 грн.*;

*Відповідно до частини двадцять четвертої статті 281 Закону України «Про видавничу справу» розповсюдження на території України видавничої продукції, що має походження або виготовлена та/або випущена у світ, та/або ввезена з території держави-агресора, Республіки Білорусь, тимчасово окупованої території України, та/або внесена до Реєстру видавничої продукції антиукраїнського змісту, а також розповсюдження видавничої продукції, випущеної у світ державною мовою держави-агресора, без наявності відповідного дозволу, передбаченого цією статтею, тягне за собою застосування до розповсюджувачів такої продукції адміністративно-господарських санкцій у формі накладення адміністративно-господарського штрафу в розмірі двох мінімальних заробітних плат за кожен випадок такого розповсюдження, вчиненого вперше, та у розмірі десяти мінімальних заробітних плат за кожен наступний випадок такого розповсюдження.

Прогнозується, що за розповсюдження такої видавничої продукції антиукраїнського змісту, протягом року з набранням чинності регуляторного акту буде притягнено від 10 до 15 суб’єктів господарювання. У розрахунку використано мінімальну заробітну плату – 8000 грн., визначену Законом України «Про Державний бюджет України на 2025 рік».

 

кількість суб’єктів господарювання, на яких поширюється дія акта – 1780 розповсюджувачі видавничої продукції, які активно провадять господарську діяльність та подають відповідну звітність.

розмір коштів і час, що витрачаються суб’єктами господарювання, пов’язаними з виконанням вимог акта: для одного суб’єкта господарювання 192 грн. (у грошовому еквіваленті); 4 години (час); сумарно для кількості суб’єктів господарювання, на яких поширюється дія акта: 341760 грн. (у грошовому еквіваленті); 7120 годин (час);

рівень поінформованості суб’єктів господарювання та/або фізичних осіб з основних положень акта – 100 % (оприлюднений на офіційному вебсайті Держкомтелерадіо).

Після прийняття регуляторного акта він буде оприлюднений в установленому законодавством порядку.

Додаткові показники результативності регуляторного акта:

загальна кількість виявлених випадків порушень вимог статті 281 Закону № 318/97;

кількість оформлених Держкомтелерадіо документів щодо застосування адміністративно-господарських санкцій;

кількість примірників вилученої видавничої продукції, що має походження або виготовлена та/або випущена у світ, та/або ввезена з території держави-агресора, Республіки Білорусь, тимчасово окупованої території України, та/або внесена до Реєстру видавничої продукції антиукраїнського змісту і розповсюджується на території України, а також видавнича продукція, випущена у світ державною мовою держави-агресора, що розповсюджується на території України без відповідного дозволу.


IX. Визначення заходів, за допомогою яких здійснюватиметься відстеження результативності дії регуляторного акта

Визначення результативності регуляторного акта буде здійснюватися Держкомтелерадіо в три етапи:

базове відстеження – через один рік пісня набрання актом чинності;

повторне відстеження – через два роки після проведення базового відстеження;

періодичне відстеження – раз на три роки, починаючи з дня виконання заходів з повторного відстеження результативності.

Відстеження результативності регуляторного акта буде здійснюватися статистичним методом.


Голова Держкомтелерадіо                               Олег НАЛИВАЙКО

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

ТЕСТ 
малого підприємництва (М-Тест)


1. Консультації з представниками мікро- та малого підприємництва щодо оцінки впливу регулювання


Консультації щодо визначення впливу запропонованого регулювання на суб'єктів малого підприємництва та визначення детального переліку процедур, виконання яких необхідно для здійснення регулювання, буде проведено розробником за результатами отриманих пропозицій та зауважень до проекту регуляторного акту. За результатами опрацювання пропозицій та зауважень буде опублікований звіт про результати проведення електронних консультацій з громадськістю щодо проекту регуляторного акту.


2. Вимірювання впливу регулювання на суб’єктів малого підприємництва (мікро- та малі):

кількість суб’єктів малого підприємництва, на яких поширюється регулювання: 1780 (одиниць), у тому числі мікропідприємництва 1780 (одиниць). Подальші розрахунки здійсненні на підставі припущення, що така загальна кількість одиниць суб’єктів малого підприємництва буде здійснювати розповсюдження видавничої продукції, що має походження або виготовлена та/або випущена у світ, та/або ввезена з території держави-агресора, Республіки Білорусь, тимчасово окупованої території України, та/або внесена до Реєстру видавничої продукції антиукраїнського змісту і розповсюджується на території України, а також видавничої продукції,  випущеної у світ державною мовою держави-агресора, що розповсюджується на території України без відповідного дозволу;

питома вага суб’єктів малого підприємництва у загальній кількості суб’єктів господарювання, на яких проблема справляє вплив 100 % (відсотків) (відповідно до таблиці “Оцінка впливу на сферу інтересів суб’єктів господарювання” додатка 1 до Методики проведення аналізу впливу регуляторного акта).

3. Розрахунок витрат суб’єктів малого підприємництва на виконання вимог регулювання


Порядковий номер

Найменування оцінки

У перший рік (стартовий рік впровадження регулювання)

Періодичні

 (за наступний рік)

Витрати за
п’ять років

Оцінка "прямих" витрат суб'єктів малого підприємництва на виконання регулювання

1

Придбання необхідного обладнання (пристроїв, машин, механізмів) Формула: кількість необхідних одиниць обладнання Х вартість одиниці

0,00

 (витрати відсутні)

0,00

 (витрати відсутні)

0,00

 (витрати відсутні)

2

Процедури повірки та/або постановки на відповідний облік у визначеному органі державної влади чи місцевого самоврядування

Формула: прямі витрати на процедури повірки (проведення первинного обстеження) в органі державної влади + витрати часу на процедуру обліку (на одиницю обладнання) Х вартість часу суб'єкта малого підприємництва (заробітна плата) Х оціночна кількість процедур обліку за рік) Х кількість необхідних одиниць обладнання одному суб'єкту малого підприємництва

0,00

 (витрати відсутні)

0,00

 (витрати відсутні)

0,00

 (витрати відсутні)

3

Процедури експлуатації обладнання (експлуатаційні витрати - витратні матеріали)

Формула: оцінка витрат на експлуатацію обладнання (витратні матеріали та ресурси на одиницю обладнання на рік) Х кількість необхідних одиниць обладнання одному суб'єкту малого підприємництва

0,00

(витрати відсутні)

0,00

(витрати відсутні)

0,00

(витрати відсутні)

4

Процедури обслуговування обладнання (технічне обслуговування)

 Формула: оцінка вартості процедури обслуговування обладнання (на одиницю обладнання) Х кількість процедур технічного обслуговування на рік на одиницю обладнання Х кількість необхідних одиниць обладнання одному суб'єкту малого підприємництва

0,00

(витрати відсутні)

0,00

(витрати відсутні)

0,00

(витрати відсутні)

5

Інші процедури

0,00

(витрати відсутні)

0,00

(витрати відсутні)

0,00

(витрати відсутні)

         6

Разом, гривень

 Формула: (сума рядків 1 + 2 + 3 + 4 + 5)

0,00

0,00

0,00

7

Кількість суб'єктів господарювання, що повинні виконати вимоги регулювання, одиниць 

1780

1780

1780

8

Сумарно, гривень

Формула: відповідний стовпчик "разом" Х кількість суб'єктів малого підприємництва, що повинні виконати вимоги регулювання (рядок 6 Х рядок 7)

0,00

0,00

0,00

Оцінка вартості адміністративних процедур суб'єктів малого підприємництва щодо виконання регулювання та звітування

9

Процедури отримання первинної інформації про вимоги регулювання

Формула:

витрати часу на отримання інформації про регулювання, отримання необхідних форм та заявок Х вартість часу суб’єкта малого підприємництва (заробітна плата) Х оціночна кількість форм

0,5 год. (час, який витрачається суб’єктом господарювання на пошук нормативно-правового акта в мережі Інтернет та ознайомлення з ним) Х 48 грн.* = 24 грн.

0,00 грн. (припускається, що суб’єкти господарювання ознайомлюються з вимогами регулювання лише в перший рік)

24,00 грн.

(припускається, що суб’єкти господарювання ознайомлюються з вимогами регулювання лише в перший рік)

10

Процедури організації виконання вимог регулювання

Формула: витрати часу на розроблення та впровадження внутрішніх для суб'єкта малого підприємництва процедур на впровадження вимог регулювання Х вартість часу суб'єкта малого підприємництва (заробітна плата) Х оціночна кількість внутрішніх процедур

1 год. (час, який витрачається суб’єктом господарювання на оформлення документів про зберігання вилученої з обігу видавничої продукції в опломбованих (опечатаних) приміщеннях (тарі); оформлення акту передавання вилученої з обігу видавничої продукції суб'єкту господарювання у сфері управління відходами)Х 48 грн.*= 48,00 грн.

1 год. (час, який витрачається суб’єктом господарювання на оформлення документів про зберігання вилученої з обігу видавничої продукції в опломбованих (опечатаних) приміщеннях (тарі); оформлення акту передавання вилученої з обігу видавничої продукції суб'єкту господарювання у сфері управління відходами)Х 48 грн.*= 48,00 грн

48,00 грн. Х 5 = 240,00 грн

11

Процедури офіційного звітування  Формула: витрати часу на отримання інформації про порядок звітування щодо регулювання, отримання необхідних форм та визначення органу, що приймає звіти та місця звітності + витрати часу на заповнення звітних форм + витрати часу на передачу звітних форм (окремо за засобами передачі інформації з оцінкою кількості суб'єктів, що користуються формами засобів - окремо електронна звітність, звітність до органу, поштовим зв'язком тощо) + оцінка витрат часу на корегування (оцінка природного рівня помилок)) Х вартість часу суб'єкта малого підприємництва (заробітна плата) Х оціночна кількість оригінальних звітів Х кількість періодів звітності за рік

0,5 год. (час, який витрачається суб’єктом господарювання на оформлення рекомендованого листа з копією акту передачі вилученої з обігу видавничої продукції суб'єкту господарювання у сфері управління відходами) Х 48 грн.* = 24,00 грн.

0,5 год. (час, який витрачається суб’єктом господарювання на оформлення рекомендованого листа з копією акту передачі вилученої з обігу видавничої продукції суб'єкту господарювання у сфері управління відходами)Х 48 грн.* = 24,00 грн.

24,00 грн. Х 5 = 120,00 грн.

12

Процедури щодо забезпечення процесу перевірок

 Формула: витрати часу на забезпечення процесу перевірок з боку контролюючих органів Х вартість часу суб'єкта малого підприємництва (заробітна плата) Х оціночна кількість перевірок за рік

2 год. (середній час, який витрачається відповідним органом влади для здійснення перевірки) Х 48 грн.*(вартість часу суб'єкта малого підприємництва (заробітна плата))Х 1 (оціночна кількість перевірок за рік) = 96,00 грн.

2 год. (середній час, який витрачається відповідним органом влади для здійснення перевірки) Х 48 грн.*(вартість часу суб'єкта малого підприємництва (заробітна плата))Х 1 (оціночна кількість перевірок за рік) = 96,00 грн.

96,00 грн. Х 5 = 480,00 грн.

13

Інші процедури (уточнити)

0,00 грн.

0,00 грн.

0,00 грн.

14

Разом, гривень

 Формула: (сума рядків 1 + 2 + 3 + 4 + 5)

192,00 грн.

168,00 грн.

864,00 грн.

15

Кількість суб'єктів малого підприємництва, що повинні виконати вимоги регулювання, одиниць

1780

1780

1780

16

Сумарно, гривень

341760,00 грн.

299040,00 грн.

1537920,00 грн.

* У розрахунку вартості 1 години роботи (48 грн.) використано мінімальну заробітну плату – 8000 грн., визначену Законом України «Про Державний бюджет України на 2025 рік».





Бюджетні витрати на адміністрування регулювання суб’єктів малого підприємництва


Розрахунок бюджетних витрат на адміністрування регулювання здійснюється окремо для кожного відповідного органу державної влади чи органу місцевого самоврядування, що залучений до процесу регулювання.

Державний орган, для якого здійснюється розрахунок вартості адміністрування регулювання:

Державний комітет телебачення і радіомовлення України
(назва державного органу)

Процедура регулювання суб’єктів малого підприємництва (розрахунок на одного типового суб’єкта господарювання малого підприємництва - за потреби окремо для суб’єктів малого та мікро-підприємництв)

Планові витрати часу на процедуру

Вартість часу співробітника органу державної влади відповідної категорії (заробітна плата)**

Оцінка кількості процедур за рік, що припадають на одного суб’єкта

Оцінка кількості суб’єктів, що підпадають під дію процедури регулювання

Витрати на адміністрування регулювання* (за рік), гривень

1. Облік суб’єкта господарювання, що перебуває у сфері регулювання


Х


Х


Х


Х


Х

2. Поточний контроль за суб’єктом господарювання, що перебуває у сфері регулювання, у тому числі:


Х


Х


Х


Х


Х

камеральні

Х

Х

Х

Х

Х

виїзні

 8 год.

166,00 грн.

1

1780

2363840,00 грн.

3. Підготовка, затвердження та опрацювання одного окремого акта про порушення вимог регулювання


2 год.


166,00 грн.


1


1780


590960,00 грн.


4. Реалізація одного окремого рішення щодо порушення вимог регулювання


2 год.


166,00 грн.


1


1780


590960,00 грн.

5. Оскарження одного окремого рішення суб’єктами господарювання


X


X


X


X


X

6. Підготовка звітності за результатами регулювання


X


X


X


X


X

7. Інші адміністративні процедури (уточнити):
__________________
__________________


Х


Х


Х


Х


Х

Разом за рік

Х

Х

Х

Х

3545760,00 грн.

Сумарно за п’ять років

Х

Х

Х

Х

17728800,00 грн.

__________
* Вартість витрат, пов’язаних з адмініструванням процесу регулювання державними органами, визначається шляхом множення фактичних витрат часу персоналу на заробітну плату спеціаліста відповідної кваліфікації та на кількість суб’єктів, що підпадають під дію процедури регулювання, та на кількість процедур за рік.

** Відповідно до штатного розпису Держкомтелерадіо на 2025 рік заробітна плата спеціаліста відповідної кваліфікації становить 29186,00 грн. (1 година роботи ≈ 166,00 грн.)


Державне регулювання не передбачає утворення нового державного органу (або нового структурного підрозділу діючого органу).

Реалізація положень регуляторного акта буде здійснюватися державними службовцями відповідно до посадових обов’язків та не потребує додаткових витрат з державного бюджету.


Порядковий номер

Назва державного органу

Витрати на адміністрування регулювання за рік, гривень

Сумарні витрати на адміністрування регулювання за п’ять років, гривень













Сумарно бюджетні витрати на адміністрування регулювання суб’єктів малого підприємництва

Державний комітет телебачення і радіомовлення України

3545760,00 грн.

17728800,00 грн.

4. Розрахунок сумарних витрат суб’єктів малого підприємництва, що виникають на виконання вимог регулювання

Порядковий номер

Показник

Перший рік регулювання (стартовий)

За п’ять років

1

Оцінка “прямих” витрат суб’єктів малого підприємництва на виконання регулювання

X

X

2

Оцінка вартості адміністративних процедур для суб’єктів малого підприємництва щодо виконання регулювання та звітування

341760,00 грн.

1537920,00 грн.

3

Сумарні витрати малого підприємництва на виконання запланованого регулювання

341760,00 грн.

1537920,00 грн.

4

Бюджетні витрати на адміністрування регулювання суб’єктів малого підприємництва

3545760,00 грн.

17728800,00 грн.

5

Сумарні витрати на виконання запланованого регулювання

3887520,00 грн.

19437600,00 грн.


5. Розроблення корегуючих (пом’якшувальних) заходів для малого підприємництва щодо запропонованого регулювання не передбачається.

Outdated Browser
Для комфортної роботи в Мережі потрібен сучасний браузер. Тут можна знайти останні версії.
Outdated Browser
Цей сайт призначений для комп'ютерів, але
ви можете вільно користуватися ним.
67.15%
людей використовує
цей браузер
Google Chrome
Доступно для
  • Windows
  • Mac OS
  • Linux
9.6%
людей використовує
цей браузер
Mozilla Firefox
Доступно для
  • Windows
  • Mac OS
  • Linux
4.5%
людей використовує
цей браузер
Microsoft Edge
Доступно для
  • Windows
  • Mac OS
3.15%
людей використовує
цей браузер
Доступно для
  • Windows
  • Mac OS
  • Linux