Протягом зазначеного періоду до Держкомтелерадіо надійшло 918 звернень громадян, що на 211 звернень більше, ніж за 2022 рік.
З них:
- від Верховної Ради України – 1;
- від Кабінету Міністрів України – 9;
- від Міністерства культури та інформаційної політики України – 9;
- від Урядового контактного центру – 837;
- від інших органів державної влади та місцевого самоврядування, установ, підприємств і організацій – 2;
- безпосередньо від громадян – 60.
Колективних звернень до Держкомтелерадіо протягом 2023 року не надходило.
Протягом звітного періоду надійшло 75 повторних звернень (8 % від загальної кількості). З них від Урядового контактного центру одержано 70 звернень, безпосередньо від громадян – 4, від Міністерства культури та інформаційної політики України – 1.
Результати аналізу змісту звернень свідчать про те, що більшість із них стосуються питань телебачення і радіомовлення.
Так, з питань телебачення і радіомовлення отримано 859 звернень, що становить майже 94 % від загальної кількості.
Зазначені звернення розподіляються за тематикою наступним чином:
- з питань налагодження якісної роботи цифрового телебачення – 100;
- з питань діяльності провайдерів кабельного телебачення – 96;
- з питань відсутності повідомлень про оголошення повітряної тривоги на телебаченні – 51;
- з питань припинення оприлюднення на телебаченні інформації про військовослужбовців та військову техніку – 50;
- з питань реклами – 44;
- з питань змісту передач на телеканалах усіх форм власності – 42;
- з питань невдоволення змістом Телемарафону «Єдині новини» - 38;
- з питань якості та змісту програм суспільного радіо – 36;
- з питань мовної політики – 32;
- з питань роботи супутникових телеканалів – 20;
- з питань відсутності телебачення у м. Нікополь Дніпропетровської обл. – 20;
- з інших питань, що стосуються телерадіомовлення - 330.
З питань розповсюдження на території України видавничої продукції, що походить з території держави-агресора, протягом 2023 року надійшло 19 звернень (2 % від загальної кількості). З питань книговидання надійшло 9 звернень (близько 1 %), з питань діяльності друкованих засобів масової інформації - 8 (близько 0,8 %).
Решта звернень стосувалися кадрових питань (6), питань забезпечення бібліотек за кордоном літературою в рамках акції "Українським дітям - українську книгу!" (4), фінансово-економічних питань (3), питань видачі архівних довідок (3), питань взаємодії зі ЗМІ та громадськістю (3), адміністративно-господарських питань (2), питань видачі довідок про заробітну плату (2).
У повторних зверненнях громадяни здебільшого порушували питання відновлення роботи телеканалу «Перший Західний» (15), роботи суспільного телебачення (10), змісту програм радіостанції «Радіо НВ» (10), якості та змісту програм суспільного радіо (8), налагодження якісної роботи цифрового телебачення (7), незадовільної роботи провайдерів кабельного телебачення (7), відсутності повідомлень про повітряну тривогу на телебаченні (6), відсутності телебачення у м. Нікополь (5), трансляції спортивних програм в ефірі телеканалу «Суспільне Вінниця» (4) та неякісного надання послуг онлайн-сервісом SWEET.TV (4).
Аналіз звернень за тематикою свідчить, що громадяни найчастіше порушували питання відсутності або неналежної якості сигналу цифрового ефірного телебачення за місцем їх проживання (майже 11 % від загальної кількості звернень). Майже всі такі звернення надсилалися на розгляд за належністю до ТОВ «Зеонбуд» - провайдера і оператора телекомунікацій цифрових багатоканальних телемереж, діяльність якого контролюється Національною радою з питань телебачення і радіомовлення України та Національною комісією, що здійснює державне регулювання у сферах електронних комунікацій, радіочастотного спектра та надання послуг поштового зв’язку (далі – НКЕК). ТОВ «Зеонбуд» надає заявникам стандартну відповідь про задовільну роботу передавальних засобів і рекомендує громадянам здійснити відповідні налаштування їх приймачів – антен і телетюнерів, що не завжди вирішує існуючу проблему.
Технічне обслуговування цифрових передавальних станцій здійснює оператор телекомунікацій Концерн РРТ за договором з ТОВ «Зеонбуд». Перевірити якість і параметри сигналу телевізійних передавачів, у тому числі їх потужність, у тих населених пунктах, звідки надходять скарги громадян, можуть лише спеціалізовані організації, зокрема державне підприємство «Український державний центр радіочастот», підпорядковане НКЕК.
Статтею 2 Закону України «Про Національну комісію, що здійснює державне регулювання у сферах електронних комунікацій, радіочастотного спектра та надання послуг поштового зв’язку» встановлено, що НКЕК здійснює державне регулювання, а також державний нагляд (контроль) щодо виявлення та запобігання порушенням вимог законодавства суб’єктами господарювання та забезпечення інтересів суспільства у сферах електронних комунікацій та радіочастотного спектра.
Зважаючи на викладене, з метою більш оперативного та якісного розгляду звернень громадян, що надходять на урядову «гарячу лінію», пропонуємо звернення, які стосуються прийому з ефіру сигналів цифрового телебачення, спрямовувати безпосередньо до НКЕК.
Крім того, 10 % звернень громадян стосувалися діяльності провайдерів кабельного телебачення. Оскільки вирішення проблемних питань цивільно-господарських відносин між заявником та оператором кабельного телебачення знаходиться виключно у компетенції організації, з якою у громадянина укладено договір про надання телекомунікаційних послуг, переважна більшість таких звернень спрямовувалась за належністю до таких організацій.
Усі звернення, одержані протягом 2023 року, можна розділити за видами:
- заяви (клопотання) – 916;
- пропозиції (зауваження) – 1;
- скарги – 1.
Аналіз кількісного складу звернень за регіонами свідчить, що найбільше їх надійшло з м. Києва – 197 (21 % від загальної кількості). Друге місце по кількості звернень, що надійшли, займає Дніпропетровська обл. – 179 (19,5 %), третє місце займає Львівська обл. – 65 (7 %). Далі йдуть: Вінницька обл. – 47 (5,1 %); Харківська обл. – 45 (4,9 %); Київська обл. – 39 (3,4 %); Одеська обл. – 32 (3,5 %); Івано-Франківська обл. – 28 (3 %); Полтавська обл. – 26 (2,8 %); Кіровоградська обл. – 24 (2,6 %); Донецька обл. – 22 (по 2,4 %); Миколаївська і Чернігівська обл. – 21 (по 2,3 %); Хмельницька обл. – 18 (1,9 %); Херсонська обл. – 17 (1,8 %); Закарпатська обл. – 16 (1,7 %); Волинська і Черкаська обл. – по 15 (1,6 %); Запорізька обл. – 14 (1,5 %); Сумська обл. – 12 (1,3 %); Чернівецька обл. – 10 (1,1 %); Рівненська обл. – 9 (0,9 %); Тернопільська обл. – 6 (0,6 %); Житомирська обл. – 5 (0,5 %); Луганська обл. – (0,1 %). Крім того, отримано 34 електронні звернення (3,7 % від загальної кількості), у яких заявники не зазначили регіон, у якому проживають.
Звернення за соціальним статусом громадян можна розподілити на такі групи:
- від пенсіонерів – 404 (44 % від загальної кількості звернень);
- від безробітних – 59 (6,4 %);
- від робітників – 20 (2,1 %);
- від пенсіонерів з числа військовослужбовців – 11 (1,2 %);
- від студентів (учнів) – 7 (0,7 %);
- від підприємців – 6 (0,6 %);
- від військовослужбовців – 4 (0,4 %);
- від працівників бюджетної сфери – 4 (0,4 %);
- від держслужбовців – 3 (0,3 %);
- від журналістів – 1 (0,1 %);
- від селян – 1 (0,1 %);
- від служителів релігійних організацій – 1 (0,04 %);
Решта звернень (397 або 43 %) надійшли від громадян, які не зазначили своє соціальне становище.
Усі звернення, що надійшли до Держкомтелерадіо протягом 2023 року, розглядалися керівництвом Комітету, згідно з резолюціями порушені у них питання опрацьовувалися профільними структурними підрозділами відповідно до функціональних обов’язків, вживалися необхідні заходи та надавалися відповіді.