![endif]>![if>
ДЕРЖАВНИЙ КОМІТЕТ
ТЕЛЕБАЧЕННЯ І РАДІОМОВЛЕННЯ УКРАЇНИ
Р І Ш Е Н Н Я К О Л Е Г І Ї
18 грудня 2018 р. м. Київ № 6/18
Про реформування
державних і комунальних
друкованих засобів
масової інформації
Заслухавши та обговоривши інформацію про хід виконання Закону України «Про реформування державних і комунальних друкованих засобів масової інформації» (далі - Закон) колегія зазначає, що Держкомтелерадіо в межах компетенції здійснено заходи, спрямовані на реалізацію Закону.
Згідно з вимогами статті 6 Закону Держкомтелерадіо наказом від 10.03.2016 № 65 (зареєстрований в Міністерстві юстиції України 04.04.2016 за № 500/28630) затверджено Порядок формування Зведеного переліку об’єктів реформування. Розпочате у 2016 році формування Зведеного переліку тривало впродовж 2016 - 2018 років з урахуванням інформації, що надходила від засновників (співзасновників).
Держкомтелерадіо систематично здійснював моніторинг процесу реформування друкованих ЗМІ та редакцій з метою забезпечення їх функціонування, збереження назви, цільового призначення, мови видання і тематичної спрямованості.
Станом на 17 грудня 2018 року реформовано 343 друкованих ЗМІ та редакцій, а саме: 323 - комунальних (що складає близько 53 % від загальної кількості видань, що реально виходять), 20 - державних (що складає близько 25% від загальної кількості видань, що реально виходять).
Із загальної кількості працюючих редакцій приблизно у 7 % співзасновниками з різних причин не ухвалено відповідних рішень.
Лідером процесу реформування є Тернопільська область (85% реформованих редакцій), понад 70% реформованих ЗМІ у Миколаївській, Полтавській, Рівненській, Черкаській областях, понад 60 % - у Вінницькій, Житомирській, Сумській, Херсонській, Чернівецькій, Чернігівській.
Відповідно аутсайдерами залишились Київська, Львівська, Закарпатська області та місто Київ.
Протягом всього періоду реформування Держкомтелерадіо приділяв значну увагу підвищенню кваліфікації журналістів редакцій, що реформуються. Український інститут підвищення кваліфікації працівників телебачення, радіомовлення і преси впродовж 2016-2018 років забезпечив проведення низки навчальних семінарів для редакторів комунальних видань з актуальних питань реформування.
Важливою була співпраця Держкомтелерадіо, Національної спілки журналістів України, інших журналістських організацій в рамках проекту «Підтримка сталого реформування державних та комунальних ЗМІ», який реалізувався за підтримки Координатора проектів ОБСЄ в Україні. Мета проекту: підвищити рівень професійної майстерності журналістів реформованих друкованих ЗМІ, сприяти застосуванню стандартів світової медійної сфери, виробництву якісного та цікавого контенту, впровадженню мультимедійності. У рамках цього проекту, зокрема, була надана методична та практична допомога 5-ом редакціям, а також розроблено проект Закону України «Про внесення змін до Закону України «Про реформування державних і комунальних друкованих засобів масової інформації».
Продуктивною виявилась також співпраця й в рамках проекту «Свобода медіа в Україні» за сприяння Ради Європи та Європейського Союзу. З метою інформаційної та правової підтримки учасників реформування на офіційному веб-сайті Держкомтелерадіо під рубрикою «Реформування друкованих ЗМІ» оприлюднено онлайн-версію посібника «Юридичні аспекти реформування державних і комунальних ЗМІ», підготовленого партнерами - медіа юристами громадської організації «Платформа прав людини» в рамках зазначеного проекту. Водночас на онлайн-ресурсі «Prometheus» діє курс для учасників процесу реформування - «Від комунальних до незалежних медіа: покрокова інструкція для редакторів».
З метою виконання вимог статті 12 Закону розроблено проект Порядку надання адресної фінансової підтримки реформованим друкованим засобам масової інформації місцевої сфери розповсюдження. На сьогодні завершується процедура погодження із заінтересованими центральними органами виконавчої влади проекту відповідного нормативно-правового акта Кабінету Міністрів України. Держкомтелерадіо надано пропозиції Мінфіну в частині передбачення в Державному бюджеті України на 2019 рік відповідних видатків у розмірі 37 млн. грн.
Щодо реформування державних ЗМІ необхідно зазначити, що цей процес відбувався значно повільніше у порівнянні з реформуванням комунальної преси. Часто функції редакцій в державних ЗМІ відіграють структурні підрозділи органів влади або відповідних державних підприємств. У таких випадках відсутній трудовий колектив, який міг би використати своє право вибору способу реформування. Після реформування засновниками таких ЗМІ подекуди виступають державні установи та державні підприємства, що є єдиним шляхом збереження таких ЗМІ після виходу центральних органів виконавчої влади зі складу співзасновників.
Підсумовуючи трирічний період реформування, колегія зазначає, що характерними перешкодами на шляху реформування були, зокрема: проблеми з укладенням угоди між засновником і правонаступником, необхідної для державної перереєстрації видання в органах юстиції; проблеми з наданням редакції реформованого ЗМІ пріоритетного права на висвітлення діяльності місцевих органів виконавчої влади та органів місцевого самоврядування; порушення гарантованого права на пільгову оренду приміщення; трудові та майнові спори; відсутність дієвого механізму впливу на засновника (співзасновників), які порушують вимоги Закону; неможливість здійснити виділ редакції з комунального підприємства, що здійснює кілька видів діяльності.
Водночас колегія констатує, що більше половини комунальних друкованих видань скористалась правом на реформування, яке було надане Законом. Це, у свою чергу, свідчить про чітке розуміння перспектив їх майбутньої діяльності у нових економічних реаліях.
У цілому ж практична реалізація Закону сприяла обмеженню впливу держави на друковані засоби масової інформації, інтеграції вітчизняних медіа до світового інформаційного простору, створенню рівних умов діяльності ЗМІ різних форм власності, підвищення їх конкурентоспроможності.
Враховуючи вищезазначене, колегія
УХВАЛИЛА:
1. Інформацію про реформування державних і комунальних друкованих засобів масової інформації взяти до відома.
2. Управлінню розвитку інформаційної сфери (Недяк Ю.О.):
спільно з фінансово-економічним управлінням (Бартош Н. В.) забезпечити координацію роботи щодо надання адресної фінансової підтримки реформованим друкованим засобам масової інформації місцевої сфери розповсюдження відповідно до вимог Закону України «Про реформування державних і комунальних друкованих засобів масової інформації» та Порядку надання адресної фінансової підтримки реформованим друкованим засобам масової інформації місцевої сфери розповсюдження у разі передбачення у Державному бюджеті на 2019 рік відповідних видатків;
підготувати пропозиції щодо заходів державної підтримки друкованих ЗМІ, спрямованої на зміцнення і розвиток редакцій у період після реформування.
звернутися до Міністерства юстиції України з пропозицією:
підготувати та оприлюднити на власному веб-сайті роз’яснення щодо подальших дій територіальних управлінь юстиції, спрямованих на забезпечення перереєстрації комунальних друкованих ЗМІ. Розглянути можливість запровадження тимчасової телефонної «гарячої лінії» для звернення редакцій із зазначеного питання;
дати правову оцінку діям місцевих органів виконавчої влади та органів місцевого самоврядування, які всупереч вимогам законодавства здійснюють випуск власних інформаційних бюлетенів, нехтуючи, у тому числі, вимогами законів України «Про порядок висвітлення діяльності органів державної влади та органів місцевого самоврядування в Україні засобами масової інформації», «Про реформування державних і комунальних друкованих засобів масової інформації» в частині укладання угод про висвітлення діяльності з редакціями реформованих друкованих ЗМІ.
3. Укртелерадіопресінституту (Літинський Я.М.) забезпечити реалізацію заходів, спрямованих на підвищення кваліфікації працівників редакцій реформованих друкованих ЗМІ.
4. Сектору консультацій з громадськістю та взаємодії зі ЗМІ (Божко С.М.) забезпечити оприлюднення матеріалів колегії на веб-сайті Держкомтелерадіо.
5. Контроль за виконанням цього рішення покласти на першого заступника Голови Держкомтелерадіо Червака Б.О.
Голова колегії О. І. Наливайко