24 березня 2004 року відбулося чергове засідання Колегії Державного комітету телебачення і радіомовлення України.
На початку засідання Голова Комітету Іван Чиж зачитав проект офіційної Заяви Колегії Державного комітету телебачення і радіомовлення України (подається нижче), яку підготовлено у відповідь на необ’єктивну оцінку діяльності Комітету та намагання зруйнувати такий важливий сегмент інформаційного простору як державне телерадіомовлення.
Іван Чиж зазначив, що основні аспекти, виголошені Заявою, обговорено під час зустрічі з Президентом України, яка відбулася 19 березня цього року.
Рішенням Колегії текст Заяви прийнято одноголосно. “Заява Колегії Державного комітету телебачення і радіомовлення України В Україні, як і в інших державах світу, активно формується новий тип суспільства – інформаційного. Ми все більше стаємо відкритою країною у світовому інформаційному просторі.
Однак останнім часом цілеспрямовано поширюються неправдиві відомості стосовно забезпечення в Україні права громадян на свободу слова та інформацію. Суто господарські проблеми приватних засобів масової інформації інколи переносяться у політичну площину, інтерпретуються окремими засобами масової інформації як утиски свободи слова, що негативно впливає на імідж держави і викликає певне занепокоєння з боку інститутів Ради Європи та Європейського Союзу.
Комітет обстоює принципи свободи діяльності засобів масової інформації і закликає дотримуватися правила: скільки свободи – стільки й відповідальності.
Ми надаємо особливого значення впровадженню нового типу відносин держава-суспільство-особа, формуванню потоків інформації щодо діяльності держави, які не тільки сприятимуть функціонуванню інститутів громадянського суспільства, а й стимулюватимуть їхній розвиток.
Фактично сьогодні державні телерадіоорганізації виконують функцію суспільного мовлення, забезпечують діалог суспільства із владою та інформування громадськості про найважливіші події в Україні та за її межами.
Водночас спостерігається тенденція до руйнування органічного сегмента інформаційного простору - державного телебачення і радіомовлення, частка якого не перевищує трьох відсотків.
Зокрема, впродовж 2003 року Національною радою України з питань телебачення і радіомовлення було оголошено конкурс на 453 канали та частоти. Державні компанії претендували лише на 95 частотних присвоєнь, а отримали 64, хоча законодавством визначено їхню пріоритетність.
Це свідчить про відсутність гармонійного підходу до задоволення приватних і національних інтересів в інформаційній сфері. Цілеспрямована політика Комітету, що базується на відкритості влади та утвердженні національних інтересів в інформаційній сфері, на жаль, зустрічає певний спротив.
Настав час нарешті усвідомити, що сьогодні розвиток інформаційної сфери та спроможність відстоювати національні інтереси визначають політичну й економічну роль держави на світовій арені. Основний Закон нашої держави (стаття 17) проголошує, що захист суверенітету і територіальної цілісності України, забезпечення її економічної та інформаційної безпеки є найважливішими функціями держави, справою всього Українського народу.
Комітет і надалі докладатиме зусиль для розбудови громадянського суспільства та захисту національних інтересів в інформаційній сфері.
Закликаємо усі органи державної влади дотримуватися принципу відкритості своєї діяльності, а засоби масової інформації – до об’єктивності.” Наступним до розгляду пропонувалося питання модернізації національних мереж поширення державного радіомовлення в ДВЧ-діапазоні.
Заслухавши та обговоривши доповідь президента Національної радіокомпанії України Набруска В.І., Колегія констатувала критичний стан поширення загальнонаціональних радіопрограм і ухвалила рішення про необхідність затвердження Кабінетом Міністрів України “Програми модернізації національних мереж поширення державного радіомовлення в ДВЧ-діапазоні (дуже високі частоти)”.
Згідно з інформацією про стан дебіторської та кредиторської заборгованості за 2003 рік підприємств, установ та організацій сфери управління Держкомтелерадіо України Колегія зауважила на необхідності вжити невідкладних заходів щодо розв’язання проблем накопичення заборгованості та недопущення її зростання.
Учасники засідання обговорили також питання про стан виконання у 2003 році науково-дослідних і дослідно-конструкторських робіт у видавничій сфері та затвердження наукової тематики на 2004 рік, що фінансується з державного бюджету. Особливу увагу на сьогоднішньому засіданні члени Колегії приділили проблемам формування державного замовлення на виробництво теле- і радіопрограм у 2004 році.
Відмічаючи певне покращення умов фінансування у 2003-2004 роках, слід зазначити, що в цілому обсяг і ритмічність фінансування поки що не відповідають потребам галузі. Не зникають негативні тенденції у формуванні державного замовлення на виробництво і трансляцію теле- та радіопрограм, які склалися минулого року. Обсяги трансляції, які визначив Держкомзв’язку, вражаюче не відповідають потребам суспільства і показникам обсягів на виробництво програм, запланованих Держкомтелерадіо.
Зняття функції головного розпорядника коштів на трансляцію теле- та радіопрограм з Держкомтелерадіо позбавило систему формування державного замовлення на виробництво і трансляцію телерадіопрограм цілісності та комплексності.
Позитивний відгук Колегії отримав проект Концепції програми інформатизації Державного комітету телебачення і радіомовлення України.
Крім того, було схвалено проект Положення про систему відзнак Державного комітету телебачення і радіомовлення України та підпорядкованих йому структур (подається нижче) та прийнято рішення про надання державної допомоги дитячому журналу “Вулик”.
Положення про систему відзнак Державного комітету телебачення і радіомовлення України та підпорядкованих йому структур
З метою упорядкування та поліпшення роботи з відзначення досягнень виробничих і творчих структур та працівників підприємств і організацій Державного комітету телебачення і радіомовлення України вводиться така система морального і матеріального заохочення:
І. Премія Державного комітету телебачення і радіомовлення України за визначний внесок у розбудову національного інформаційного простору.
Премія присуджується щорічно юридичним і фізичним особам у номінаціях:
- телебачення;
- радіо;
- друковані засоби масової інформації;
- видавнича справа;
- наукова та викладацька діяльність;
- мала преса.
Всього щорічно присуджується 12 (дванадцять) премій (по одній в кожній номінації для юридичних і фізичних осіб). Лауреатам Премії вручаються:
- Диплом лауреата Премії;
- Медаль лауреата Премії;
- Грошова винагорода у сумі 50 тис. грн. (п’ятдесят тисяч гривень) для юридичних осіб і 20 тис. грн. (двадцять тисяч гривень) для фізичних осіб.
Лауреатам Премії може виплачуватися 15% надбавка до посадового окладу та всіх видів грошових виплат за результатами роботи за певний період.
ІІ. Медаль “Лесі Українки” за заслуги в захисті демократичних цінностей та свободи слова, вагомий внесок в утвердження в національному інформаційному просторі ідеалів добра і справедливості.
Присуджується фізичним і юридичним особам за багаторічну плідну працю у сфері засобів масової інформації, видавництва, поліграфії, книгорозповсюдження.
Нагородженим медаллю може виплачуватися надбавка в розмірі 10% до посадового окладу та всіх видів грошових винагород за результатами роботи за певний період.
ІІІ. Почесна Грамота Державного комітету телебачення і радіомовлення України.
Почесною Грамотою нагороджуються юридичні і фізичні особи за високі досягнення в розвитку національного інформаційного простору.
Нагородженому Почесною Грамотою може виплачуватися надбавка в розмірі 5% від посадового окладу та всіх видів грошових винагород за результатами роботи за певний період.
ІV. Грамота Державного комітету телебачення і радіомовлення України.
Грамотою нагороджуються фізичні особи за вагомі здобутки в інформаційній сфері.
V. Подяка Голови Державного комітету телебачення і радіомовлення України.
Подяка оголошується фізичним особам за успіхи у виконанні відповідальних завдань з розбудови інформаційного простору держави.
VI. Нагрудні знаки Держкомтелерадіо України “За сумлінну працю в сфері телебачення”, “За сумлінну працю в сфері радіо”, “За сумлінну працю в пресі”, “За сумлінну працю в книговиданні та книгорозповсюдженні”.
Нагрудними знаками нагороджуються фізичні особи за багаторічну плідну працю в інформаційній сфері.
VIІ. Кандидатури на нагородження подаються керівниками підприємств та організацій системи Держкомтелерадіо України, творчими спілками і громадськими організаціями за погодженням з радами трудових колективів.
VIII. Рішення про присудження Премій Державного комітету телебачення і радіомовлення, нагородження медалями “Лесі Українки”, Нагрудними знаками та Почесною Грамотою Комітету приймається Колегією Держкомтелерадіо України. На підставі рішення Колегії видається наказ Голови Державного комітету телебачення і радіомовлення України.
IX. Присудження Премії Держкомтелерадіо України відбувається щорічно за підсумками роботи за рік. Нагородження відбувається у першу декаду березня.
X. Нагородження медалями, нагрудними знаками, грамотами та оголошення подяк здійснюється за наказом Голови Держкомтелерадіо України і приурочуються до:
- Дня працівників видавництв, поліграфії і книжкової торгівлі (25 травня);
- Дня журналіста (6 червня);
- Дня української писемності та мови (9 листопада);
- Дня працівників радіо, телебачення та зв’язку (16 листопада);
а також
- з нагоди ювілейних дат, за участь у вирішенні особливо відповідальних державних завдань, організації та проведенні важливих державних громадсько-політичних та культурологічних заходів.
XI. Подання клопотань на моральне і матеріальне заохочення має здійснюватися за два місяці до термінів, зазначених у п.п. 1-5.
XII. Фінансування витрат на виготовлення медалей, дипломів, нагрудних знаків і грамот та виплата премій здійснюються за рахунок коштів благодійного фонду “Телепресфонд” на підставі подання Державного комітету телебачення і радіомовлення України.