Відбулося чергове засідання Громадської експертної ради з питань захисту суспільної моралі

опубліковано 18 березня 2004 року о 15:14

На засіданні Громадської ради розглядалися питання про проект “Положення про Громадську експертну раду з питань захисту суспільної моралі”, План роботи Громадської експертної ради з питань захисту суспільної моралі на 2004 рік, щодо розширення складу Громадської експертної ради з питань захисту суспільної моралі та заходи щодо запобігання порушенням норм Закону України “Про захист суспільної моралі” друкованими і електронними засобами масової інформації та розповсюджувачами періодичної преси.

Після активного обговорення було затверджено Положення про Громадську експертну раду з питань захисту суспільної моралі та План роботи Громадської експертної ради з питань захисту суспільної моралі на 2004 рік. Так, заплановано внести пропозиції щодо розробки концепції захисту суспільної моралі та засад державної політики з обігу продукції сексуального чи еротичного характеру.

Взяти участь у розробці проектів:

- Закону України “Про внесення змін до деяких законодавчих актів України у зв`язку із прийняттям Закону України “Про захист суспільної моралі”;

- Указу Президента України “Про внесення змін до Положення про Державний комітет телебачення і радіомовлення України”;

- постанови Кабінету Міністрів України “Про Положення про Національну експертну комісію з питань захисту суспільної моралі”;

- постанови Кабінету Міністрів України “Про внесення змін до постанови Кабінету Міністрів України від 17.11.97 р. №1287 “Про державну реєстрацію друкованих ЗМІ, інформаційних агентств та розміри реєстраційних зборів”;

- постанови Кабінету Міністрів України “Про Положення про ліцензування та реєстрацію спеціалізованих ЗМІ сексуального чи еротичного характеру”.

Проводити громадську експертизу проектів нормативно-правових актів з метою приведення законодавства у відповідність із положеннями Закону України “Про захист суспільної моралі”.

Сформувати у складі Ради галузеві комісії:

- з питань моніторингу періодичної преси, книжкової та поліграфічної продукції;

- з питань моніторингу програм на каналах телебачення і радіомовлення;

- з питань моніторингу репертуару кінотеатрів та видовищних заходів;

- з питань моніторингу аудіовізуальної продукції, що реалізується через мережу торговельних закладів.

Вивчити питання про доцільність створення громадських експертних рад з питань захисту суспільної моралі при регіональних управліннях у справах преси та інформації і внести відповідні пропозиції.

Проводити моніторинг аудіовізуальної та друкованої продукції, репертуару кінотеатрів та видовищних заходів стосовно їх відповідності вимогам законодавства щодо захисту суспільної моралі.

Надавати консультативну допомогу органам державної влади і місцевого самоврядування, установам і організаціям усіх форм власності, фізичним і юридичним особам з питань застосування законодавства, що регулює обіг продукції і видовищні заходи сексуального характеру.

Організувати цикл публікацій-коментарів в друкованих та електронних ЗМІ провідних політиків, фахівців, науковців, представників громадськості з метою роз`яснення правових основ захисту суспільної моралі від розповсюдження продукції, що негативно впливає на суспільну мораль.

Ініціювати підготовку державними телерадіокомпаніями циклу тематичних передач на тему захисту моральних засад і утвердження здорового способу життя.

Організувати та провести разом з Держкомтелерадіо України науково-практичну конференцію на тему: “ЗМІ. Суспільство. Мораль”, “круглі столи”, громадські слухання з питань захисту суспільної моралі за участю представників органів державної влади, депутатів усіх рівнів, об’єднань громадян, профспілок, науковців, незалежних експертів, ЗМІ.

Провести цикл прес-конференцій, брифінгів для ЗМІ за результатами “круглих столів”, конференцій, громадських слухань з обговорення питань захисту суспільної моралі. Забезпечити розгляд та належне реагування на скарги громадян про порушення вимог законодавства у сфері захисту суспільної моралі.

Проаналізувати європейській досвід запровадження критеріїв оцінки стану дотримання норм моральності у засобах масової інформації

Заслухавши інформацію про підсумки вибіркової перевірки cтану дотримання норм Закону України “Про захист суспільної моралі” друкованими та електронними засобами масової інформації члени Громадської ради дійшли висновку про наявність певних позитивних зрушень у сфері виготовлення та розповсюдження друкованої та візуальної продукції після прийняття Закону України “Про захист суспільної моралі”.

Так, низка видавців еротичних видань добровільно заявили про готовність співпрацювати з органами влади у частині приведення своєї діяльності у відповідність із вимогами чинного законодавства. Активізувалася діяльність державних і громадських організацій, посилилася увага преси до актуальних питань захисту суспільної моралі.

В Україні зареєстровано більше сотні видань, які в своїх реєстраційних документах зазначили можливість публікації еротичних матеріалів. Окрім того, значна кількість газет і журналів не вважає себе еротичними, але, на думку фахівців, нерідко публікують фото та текстові матеріали, які можуть кваліфікуватися як еротичні. До таких можна зарахувати журнали: “Единственная”, “Папараци”, “Вот так!”

Наявність у цих виданнях елементів еротики вимагає від їх видавців дотримання норм Закону, передбачених статтею 11, яка зазначає, що “розповсюдження друкованої продукції, поліграфії та друкованої продукції засобів масової інформації еротичного чи сексуального характеру без належних вихідних даних, а також індивідуальними розповсюджувачами забороняється”, та статтею 8, що гласить “розповсюдження продукції сексуального чи еротичного характеру дозволяється за наявності позитивного висновку Національної експертної комісії України з питань захисту суспільної моралі, і лише у спеціально відведених для цього місцях, визначених цим Законом, та у спосіб, встановлений органами державної влади й органами місцевого самоврядування в межах своєї компетенції”.

Отже, зазначені видання підпадають під вимогу обов’язкової експертизи відповідних матеріалів кожного номера та відповідних змін у реєстраційних документах і продажу у спеціально відведених для цього місцях.

Низка видань зареєстровані як еротичні і намагаються робити вигляд, що вони діють у повній злагоді з нашим законодавством: продаються в целофанових пакетах, практично не рекламуються на вітринах кіосків та відкритих викладках. Це такі журнали, як: “Интерес”, “Лямур”, “Silva”, “Секрет”, “Penthous”.

Насправді в цих виданнях від 5 до 90% журнальної площі – неприхована порнографія.

Що дає нам підстави так стверджувати? Стаття 1 Закону України “Про захист суспільної моралі”, в якій вказується: “порнографія – вульгарно-натуралістична, цинічна, непристойна фіксація статевих актів, самоцільна, спеціальна демонстрація геніталій”. Наявність ознак порнографії свідчить про те, що ці видання підпадають під дію норми статті 6, яка передбачає заборону обігу предметів та продукції порнографічного характеру.

Є низка видань, які, на перший погляд, нібито далекі і від порнографії, і від еротики. Але при уважнішому перегляді на їх сторінках можна побачити і те, й інше. До таких видань належать передовсім журнал “Еф –ейч – ем”.

За всіма ознаками публікація на сторінці 90 підпадає під визначення “порнографія”. Окрім того, журнал зареєстровано в Російській Федерації, а друкується він в Україні тиражем 30 тис. екземплярів.

Отже, Громадська експертна рада з питань захисту суспільної моралі має всі підстави порушити питання про припинення видання та розповсюдження зазначених журналів або приведення їх змісту у відповідність із вимогами, які відповідають статусу “еротичних”.

Вибірковою перевіркою діяльності підприємств та організацій які займаються продажем періодичних видань, встановлено, що згідно з рекомендаціями Держкомтелерадіо України відбулися суттєві зміни в роботі торгівельних організацій щодо упорядкування торгівлі еротичними виданнями. Внаслідок цього суттєво скоротився обсяг продажу еротичних журналів. Разом з тим продаж цієї продукції на ринках, вокзалах, у поїздах поки що залишається поза межами державного впливу.

Незважаючи на те, що статтею 13 передбачено, що “Трансляція теле-, відео- і радіопрограм, що містять елементи еротики, допускається з 24 годин до 4 годин, якщо інше скорочення часу трансляції не передбачено органами місцевого самоврядування” чимало телекомпаній України продовжують транслювати відеофільми із показом статевих актів у денний та вечірній час. Найчастіше це допускають спеціалізовані телеканали і, зокрема, телеканал “Ентер-фільм”, який транслюється багатьма студіями кабельного телебачення.

На підставі отриманої інформації про підсумки вибіркової перевірки cтану дотримання норм Закону України “Про захист суспільної моралі” друкованими та електронними засобами масової інформації прийнято відповідне рішення про заходи щодо запобігання порушенням норм зазначеного Закону України

Outdated Browser
Для комфортної роботи в Мережі потрібен сучасний браузер. Тут можна знайти останні версії.
Outdated Browser
Цей сайт призначений для комп'ютерів, але
ви можете вільно користуватися ним.
67.15%
людей використовує
цей браузер
Google Chrome
Доступно для
  • Windows
  • Mac OS
  • Linux
9.6%
людей використовує
цей браузер
Mozilla Firefox
Доступно для
  • Windows
  • Mac OS
  • Linux
4.5%
людей використовує
цей браузер
Microsoft Edge
Доступно для
  • Windows
  • Mac OS
3.15%
людей використовує
цей браузер
Доступно для
  • Windows
  • Mac OS
  • Linux