![endif]>![if>
ДЕРЖАВНИЙ КОМІТЕТ
ТЕЛЕБАЧЕННЯ І РАДІОМОВЛЕННЯ УКРАЇНИ
Р І Ш Е Н Н Я К О Л Е Г І Ї
2 жовтня 2014 р. м. Київ № 5/18
Про хід створення Суспільного
телебачення і радіомовлення
Заслухавши інформацію доповідачів, колегія зазначає, що після прийняття Закону України «Про Суспільне телебачення і радіомовлення України» (далі – Закон) Держкомтелерадіо, НТКУ, НРКУ проведено відповідну законопроектну та організаційну роботу для створення Суспільного мовника.
Держкомтелерадіо підготовлено проект Закону України «Про внесення змін до деяких законів України у зв’язку з прийняттям Закону України «Про Суспільне телебачення і радіомовлення України», яким передбачається приведення діючого законодавства у відповідність до прийнятого Закону, а також проект постанови Кабінету Міністрів України «Деякі питання Суспільного телебачення і радіомовлення України», яким затверджується Статут Національної суспільної телерадіокомпанії України (далі – Статут, НСТУ). 29 вересня 2014 року отримано юридичний висновок Мін’юсту до проекту Статуту.
Слід зазначити, що узгоджена з вимогами Закону і визначена в проекті Статуту організаційно-правова форма «Державна організація» дозволяє пряме фінансування із державного бюджету України, що передбачено прийнятим Законом. Проте цей статус значно обмежує можливості керівництва організації ефективно виконувати статутні завдання. З метою вирішення цієї проблеми, НТКУ розроблено альтернативний проект Статуту, згідно з яким НСТУ є юридичною особою публічного права - Публічне акціонерне товариство «Національна суспільна телерадіокомпанія України». Запропонована форма акціонерного товариства дає більшу економічну свободу підприємству, натомість не дозволяє здійснювати пряме фінансування компанії із державного бюджету, як це визначено Законом.
Також, з метою створення суспільного мовника, НТКУ підготовлено документ «Стратегія НСТУ. Подальші кроки та завдання», який має стати керівництвом на шляху трансформації та подальшої роботи Суспільного мовника. Цей документ пропонується презентувати представникам Європейської мовної спілки в рамках їх робочого візиту до НТКУ в жовтні 2014 року.
НРКУ вжито заходів щодо вдосконалення редакційної політики компанії та наближення мовлення до європейських стандартів суспільного радіо, активізовано роботу редакційної ради НРКУ, внесено пропозиції до Національної ради України з питань телебачення і радіомовлення (далі – Національна рада) щодо створення єдиної національної радіомережі Українського радіо.
4 вересня 2014 року на засіданні Національної ради затверджено порядок проведення конференцій громадських організацій для обрання членів Наглядової ради суспільного мовника. Положення про порядок проведення конференцій всеукраїнських громадських об’єднань, обрання членів Наглядової ради Національної суспільної телерадіокомпанії України та припинення їх повноважень буде оприлюднено після реєстрації в Мін’юсті.
Колегія зазначає, що в Законі існують прогалини та певні невідповідності світовій практиці функціонування та розвитку суспільного телебачення і радіомовлення. Поряд з невизначеністю організаційно-правової форми телерадіоорганізації в Законі відсутні положення про наявність регіональних телевізійних і радіоканалів у складі Суспільного телебачення і радіомовлення.
Враховуючи те, що 18 областей України є прикордонними, ОДТРК в цих регіонах відіграють надзвичайно важливу роль в питаннях інформаційної безпеки та формування державницької позиції у свідомості громадян. Альтернативою механічному поглинанню обласних мовників НСТУ могло б бути створення каналу територіальних громад (другий загальнонаціональний канал УТ-2), який би об’єднав телепрограми громадських регіональних мовників для задоволення інформаційних потреб територіальних громад і країни в цілому. Тому чітка управлінська вертикаль НСТУ із централізацією ресурсів та фінансових потоків в умовах жорсткого протистояння в окремих регіонах України є необхідною для послаблення впливу на регіональних мовників з боку місцевих політичних еліт.
Колегія зазначає, що оптимізація радіомереж ОДТРК та НРКУ, а також повний перехід телебачення України на цифровий стандарт у 2015 році дозволило б забезпечити суттєву економію коштів на трансляцію теле- та радіопрограм, вироблених для потреб суспільства, що у свою чергу дало б змогу не лише не скорочувати кадровий склад ОДТРК, а й забезпечити мовлення двох телевізійних каналів суспільного мовлення.
З метою реалізації Закону України «Про Суспільне телебачення і радіомовлення України» та здійснення заходів, пов’язаних зі створенням Національної суспільної телерадіокомпанії України, наказом Держкомтелерадіо від 08.09.2014 № 115 утворено Міжвідомчу робочу групу. До складу зазначеної Міжвідомчої робочої групи увійшли представники Держкомтелерадіо, Національної ради України з питань телебачення і радіомовлення, інститутів громадянського суспільства, Національної телекомпанії України, Національної радіокомпанії України, Державної телерадіокомпанії «Культура», керівник проекту Ради Європи та Уряду Канади «Впровадження європейських стандартів в українському медійному середовищі» та довгостроковий експерт Ради Європи.
Враховуючи вищевикладене, колегія
УХВАЛИЛА:
1. Інформацію генерального директора Національної телекомпанії України Аласанії З.Г., в.о. генерального директора Національної радіокомпанії України Табаченка А.Д. та генерального директора Київської державної регіональної телерадіокомпанії Савенка О.М. взяти до відома.
2. Департаменту інформаційної політики (Червак Б.О.) разом з департаментом телебачення і радіомовлення (Абрамов С.О.), юридичним відділом (Мировець Т.І.) забезпечити супровід у Верховній Раді України законопроектів (реєстр. № 4224а від 02.07.2014, реєстр. № 4462а від 11.08.2014, реєстр. № 4462а-1 від 12.08.2014), спрямованих на уточнення окремих положень Закону України «Про Суспільне телебачення і радіомовлення України», в тому числі переліку юридичних осіб, на базі яких створюватиметься Національна суспільна телерадіокомпанія України.
3. Міжвідомчій робочій групі опрацювати питання реорганізації державних телерадіоорганізацій в Суспільне телебачення і радіомовлення з урахуванням інтересів територіальних громад та у разі необхідності внести пропозиції щодо змін та доповнень в існуючу нормативно-правову базу.
4. Фінансово-економічному департаменту (Бартош Н.В.) та управлінню внутрішнього аудиту (Степанова Н.В.), виходячи із існуючого фінансово-економічного стану державних телерадіоорганізацій, визначити фінансові ризики під час їх реорганізації в Національну суспільну телерадіокомпанію України та внести пропозиції щодо їх мінімізації та подолання.
5. З метою реалізації статті 5 Закону України «Про Суспільне телебачення і радіомовлення України» щодо організації в структурі Національної суспільної телерадіокомпанії України культурно-освітнього телевізійного каналу департаменту телебачення і радіомовлення (Абрамов С.О.) до 15 жовтня 2014 року підготувати до Національної ради звернення щодо необхідності включення телеканалу ДТРК «Культура» в один із мультиплексів цифрового телебачення Т2.
6. З метою дотримання європейських стандартів щодо прозорості і відкритості керівникам державних телерадіоорганізацій не пізніше 1 березня 2015 року оприлюднити річні звіти про використання бюджетних коштів за результатами діяльності у 2014 році.
7. Контроль за виконанням цього рішення покласти на заступника Голови Держкомтелерадіо Кравченка Д.В.
Голова колегії О.І. Наливайко