• A-
    A+
  • Людям із порушенням зору
Проект Плану дій щодо ЗМІ в Україні
опубліковано 11 березня 2005 року о 11:23

Проект Плану дій щодо ЗМІ в Україні, що обговорювався на 7-й Європейській міністерській конференції з питань політики у сфері ЗМІ.

 

А. Вступна частина

 

1.За останні декілька років було докладено суттєвих зусиль та використано ресурси для сприяння свободі слова та інформації, зокрема для забезпечення вільних, незалежних і плюралістичних ЗМІ в Україні. У тісній співпраці та завдяки активній підтримці Європейського Союзу та інших партнерів Рада Європи надавала технічну допомогу та впроваджувала спільні заходи у сфері законодавства (експертизи, „круглі столи”, семінари), створювала фахову базу (для редакторів та журналістів) і проводила стажування (включаючи суддів, адвокатів та слідчих).

2. Загальна ефективність таких заходів співробітництва може бути оцінена як задовільна. Зокрема, результати в повному обсязі відповідають очікуванням щодо фахової підготовки та заходів стажування. Водночас експертизи законопроектів медіа-сфери відповідали стандартам і містили конкретні пропозиції для змін. З другого боку, за відсутності політичного рішення очікуваний розвиток щодо певних аспектів законодавчої бази є незначним, а необхідні структурні зміни (такі як створення громадського мовлення) досі не матеріалізувалися.

3. Після сучасних політичних змін вища влада України, зокрема Президент Віктор Ющенко, висловили своє бажання сприяти вільним, незалежним і плюралістичним ЗМІ в Україні. У своєму проекті Стратегії щодо України на 2005 рік (документ DSP (2005) 3) Секретаріат Ради Європи включив таке:

 

Свобода слова та ЗМІ

 

Питання: Українська регуляторна система медіа-сфери у багатьох аспектах не відповідає стандартам Ради Європи. Європейська Конвенція транскордонного телебачення була підписана Україною 16 червня 1996 року, але й досі залишається нератифікованою. Українське телебачення і радіомовлення потребує перетворення у справжнє громадське мовлення. Все це є особливо важливим при розбудові плюралістичної демократії.

 

Шляхи вирішення: Існує потреба нової креативної ініціативи для адаптації законодавства з відповідними європейськими стандартами, забезпечення незалежності Національного телерадіомовлення, сприяння створенню громадського мовлення, надання можливості стажування для журналістів та редакторського складу, а також суддів, покликаних тлумачити та застосовувати законодавство у сфері мас-медіа. Рада Європи переконує, що продовжує відігравати профілюючу роль у підтримці реформ у сфері ЗМІ. Інноваційна угода могла б бути швидко узгоджена з Україною та європейськими партнерами та презентована на 7-й Європейській конференції міністрів Європи, відповідальних за політику у сфері засобів масової інформації, яка відбудеться у м. Києві 10-11 березня 2005 року.

 

4. Далі, під час проведення 7-ї Європейської міністерської конференції з питань політики у сфері засобів масової інформації, м. Київ, 10-11 березня 2005 року.

5. Згідно з вищезгаданим даний План дій передбачає такі кроки, які мають бути зроблені з метою майбутнього прогресу у цій сфері. Зокрема, насамперед оцінка, за участю українських посадовців та законодавців, необхідних заходів і терміну для розбудови законодавчої та управлінської системи, а також погодження етапів, на яких буде надаватися технічна допомога, за умови забезпечення адаптації законодавства до стандартів, вироблених Радою Європи.

План дій також передбачає продовження створення фахової бази і забезпечення стажування для прискорення перетворень, що відповідають фундаментальним принципам свободи слова та інформації, а також досягнення максимальної ефективності на практиці розвитку законодавчої та управлінської системи. Загальною метою є сприяння вільним, незалежним і плюралістичним ЗМІ в Україні.

6. Передбачений період імплементації Плану дій складає 3-4 роки. Протягом імплементаційного періоду головна увага буде зосереджуватися на законодавчих і структурних змінах, а потім на забезпеченні ефективності цих змін на практиці, поряд з продовженням заходів створення фахової бази серед професіоналів мас-медіа.

Імплементація Плану дій проводитиметься з відповідним фінансуванням. Наявність попередніх даних про терміни завершення змін законодавчої та управлінської системи дозволить розглядати довготривалі зобов’язання, які вимагають фінансування.

7. План дій буде імплементований в умовах тісного співробітництва місцевих та іноземних партнерів. Зокрема, тісна співпраця буде спостерігатися з іншими міжнародними учасниками, причетними до питань свободи слова та інформації, а також вільних ЗМІ в Україні, такими як Європейська Комісіята Організація безпеки та співробітництва Європи.

Одним з пріоритетів, визначених у Плані дій Україна-ЄС, розробленим в межах Політики європейського добросусідства, прийнятої 21 лютого 2005 року, є „забезпечення поваги до свободи мас-медіа та свободи слова”. План дій також окреслює цілі „прискорення реформування законодавчої та адміністративної системи у сфері ЗМІ, беручи до уваги відповідні рекомендації Ради Європи” та „забезпечення ефективного ставлення до свободи преси, враховуючи права журналістів”.

Надалі пропонується залучити громадське суспільство і, зокрема, відповідних професіоналів разом з неурядовими організаціями під час імплементації Плану дій та визначення рівня здобутків. Треба підкреслити, що ефективна завчасна попереджувальна система є важливим компонентом прозорої медіа-політики, яка спрямована на підтримку свободи слова та інформації, а також вільних, незалежних та плюралістичних ЗМІ.

 

 

В. Запропоновані дії

 

1 .Законодавча та регуляторна база

 

8. Поновлені дії будуть вживатися з огляду на розвиток відповідної законодавчої бази відповідно до стандартів, розроблених Радою Європи.

Задля цього Рада Європи та влада України будуть разом визначати і узгоджувати пріоритети, особливо щодо тих розділів законодавства, які потребують прийняття чи поправок, також буде створений і законодавчий календар. Точні засади, на яких Рада Європи надаватиме технічну підтримку, і характер цієї підтримки також будуть узгоджені. Особливу увагу буде приділено законам про мовлення, Національній раді з питань телебачення і радіомовлення та системі Громадського мовлення, які відповідно до експертних висновків Ради Європи було визнано такими, що потребують суттєвих змін.

З метою втілення цих дій у життя експерти Ради Європи (у т.ч. ті, що були причетні до аналізу відповідних законів раніше) зустрічатимуться з провідними фахівцями, відповідальними на політичному рівні за питання, пов’язані з медіа-сферою, а також з парламентарями і офіційними особами, відповідальними за ці питання на технічному рівні, і з регуляторними органами у сфері ЗМІ та мовлення.

У міру просування в роботі над законодавчою базою, на узгоджених стадіях процесу, Рада Європи забезпечить експертизу або коментарі до проектів текстів, а також буде організовувати зустрічі (з урядовцями, парламентарями і/чи офіційними особами від регуляторних органів у сфері ЗМІ та мовлення) з метою обговорення і швидкого здійснення роботи над пропозиціями та оцінками. Певні дії можуть вживатися і за межами України, особливо для проведення контактів на високому рівні з аналогічними органами інших країн.

 

9. Зусилля також будуть спрямовані до ратифікації Україною Європейської Конвенції про транскордонне ТБ (ETS No.132).

 

2. Проведення стандартів у практику

 

10. Технічне сприяння буде надане з огляду на необхідність змін у функціонуванні Національної ради України з питань телебачення і радіомовлення з метою забезпечення прозорості та незалежності її діяльності.

Поряд з розвитком відповідної законодавчої бази буде вжито дії щодо перегляду регуляторних повноважень Національної ради з питань телебачення і радіомовлення, а також щодо її методів роботи з надання ліцензій, моніторингу виконання мовниками їх зобов’язань і щодо накладання санкцій.

Ці дії включатимуть зустрічі, семінари, майстер-класи, тренінги та „круглі столи” за участю членів і працівників Національної ради з питань телебачення і радіомовлення. Відповідно, можна буде організувати і навчальні візити.

Спеціальною метою для Національної ради з питань телебачення і радіомовлення буде приєднання до Європейської Платформи Регуляторних Органів, а також налагодження тісніших зв’язків і співпраці з відповідними європейськими структурами.

11. У світлі існуючих стандартів Ради Європи і з увагою до змін, внесених в українську законодавчу та регуляторну базу щодо ЗМІ, спеціальні дії будуть вжиті на допомогу змінам у редакторській політиці і практичній роботі державних радіо і телебачення задля приведення їх діяльності у відповідність із тими принципами, які мають регулювати функціонування незалежних громадських мовників.

Зосереджуватися на цих діях буде урядова структура УТ-1 і УР-1 та її керівний і редакторський склад. Відповідні дії можуть, між іншим, набути форми допомоги з боку експертів з інших країн-членів Ради Європи для УТ-1 і УР-1, накреслення принципів їх внутрішньої діяльності або редакторських хартій, підготовку керівного чи редакторського складу або журналістів та інших медіа-професіоналів. У цьому контексті також можуть бути організовані навчальні візити до інших країн-членів Ради Європи.

12. Дії вживатимуться з метою розвитку приватних ЗМІ. Маючи на меті сприяння редакційній незалежності журналістів, що стикаються з тиском, який випливає з політичних або фінансових інтересів власників ЗМІ, вживатимуться кроки з метою забезпечення повної прозорості фінансування та власності ЗМІ.

Ці дії мають включати акції, спрямовані на підвищення суспільної свідомості і розповсюдження інформації, що мають кінцевою метою саморегуляцію або прийняття відповідного законодавства відповідно до стандартів Ради Європи.

 

3. Забезпечення дієздатності

 

13. Зусилля будуть знов подвоєні з метою сприяння розвиткові дійсно вільних, незалежних та плюралістичних ЗМІ.

Дії включатимуть підготовку редакторів, журналістів (у т.ч. молодих) та інших медіа-професіоналів. Увагу буде також приділено розвитку місцевих ресурсів у цій сфері, а також забезпеченню мультиплікативного ефекту шляхом тренування тренерів.

 

4. Застосування правової та регуляторної бази

 

14. Коли зміни до законодавства будуть введені в дію, увагу буде зосереджено на підвищенні рівня свідомості властей, відповідальних за застосування і/чи за вступ в силу законодавчої і регуляторної бази стосовно питань свободи слова і ЗМІ.

До дій, пов’язаних з цією метою, будуть причетні урядовці і громадські службовці, а також суди і прокуратура. Дії будуть зосереджені на підвищенні свідомості щодо стандартів та інструментарію Ради Європи, а також на застосуванні української законодавчої бази у такому стилі, що є сумісний з тими стандартами.

Враховуючи їх особливу роль, передбачається, що юристи також виграють від цієї діяльності.

15. Специфічні дії також будуть організовані в напрямі підвищення свідомості та правоздатності дійових осіб громадянського суспільства, точніше, неурядових організацій. Особливу увагу буде приділено їх потенційному внеску в контексті проведення моніторингів, застосування попереджувальних практик і тенденцій у медіа-сфері, які можуть не бути сумісними з тими принципами, що їх захищає Рада Європи.

 

5. Переклади і публікації

 

16. Певні ключові документи і матеріали будуть оновлені, перекладені українською і опубліковані для того, щоб розповсюдити відповідну інформацію, точніше, для створення підмурку під інші дії (у т.ч. підвищення свідомості і навчання).

Вищезгадані матеріали включатимуть навчальні матеріали, що базуються на вивченні правових казусів Європейського суду з прав людини, пов’язаних із застосуванням ст.10 Європейської Хартії прав людини, а також переглянуте зібрання рекомендацій та декларацій Комітету міністрів Ради Європи.

 

6. Оцінка

 

17. Пропонується, щоб наприкінці імплементаційного періоду була проведена детальна незалежна оцінка тих дій, що мають бути проведені на виконання цього плану дій, їх адекватності переслідуваним цілям, і тих особливих результатів, що будуть досягнуті.

 

Outdated Browser
Для комфортної роботи в Мережі потрібен сучасний браузер. Тут можна знайти останні версії.
Outdated Browser
Цей сайт призначений для комп'ютерів, але
ви можете вільно користуватися ним.
67.15%
людей використовує
цей браузер
Google Chrome
Доступно для
  • Windows
  • Mac OS
  • Linux
9.6%
людей використовує
цей браузер
Mozilla Firefox
Доступно для
  • Windows
  • Mac OS
  • Linux
4.5%
людей використовує
цей браузер
Microsoft Edge
Доступно для
  • Windows
  • Mac OS
3.15%
людей використовує
цей браузер
Доступно для
  • Windows
  • Mac OS
  • Linux