1. Обґрунтування необхідності прийняття постанови Кабінету Міністрів України
Відповідно до регіонального плану цифрової наземної радіомовної служби у смугах частот 174 – 230 МГц і 470 – 862 МГц («Женева-2006»), затвердженого угодою країн – членів Міжнародного союзу електрозв'язку, Україна повинна перейти з аналогового на цифрове телерадіомовлення до 17 червня 2015 року. Це обумовлює необхідність створення повноцінної інфраструктури та вирішення питання забезпечення доступу населення до програм мовлення у цифровому форматі, адже згідно зі статтею 34 Конституції України кожен має право вільно збирати, зберігати, використовувати і поширювати інформацію усно, письмово або в інший спосіб – на свій вибір.
У вересні 2011 року в Україні завершено розбудову мереж ефірного цифрового телебачення у складі чотирьох мультиплексів. У жовтні 2011 року мовні телерадіоорганізації, що стали переможцями відповідних конкурсів (рішеннями Національної ради України з питань телебачення і радіомовлення було проліцензовано 28 загальнонаціональних та 84 регіональних мовників), розпочали регулярне мовлення у цифрових мережах.
Пунктом 4 постанови Кабінету Міністрів України від 26 листопада 2008 року № 1085 «Про затвердження Державної програми впровадження цифрового телерадіомовлення» передбачено вирішити питання забезпечення доступу населення до загальнонаціональних програм мовлення у цифровому форматі.
Для отримання сигналів цифрового мовлення потрібно мати спеціальне обладнання, яке підключається до телевізора та антени (далі – приймач-декодер).
Враховуючи, що вартість такого пристрою складає приблизно 500 гривень, Законом України «Про Державний бюджет України на 2012 рік» передбачено 350,12 мільйонів гривень для забезпечення населення засобами приймання сигналів цифрового телерадіомовлення.
Така пропозиція відповідає досвіду інших країн, коли держави брали на себе під час переходу на цифровий формат мовлення зобов’язання щодо забезпечення малозахищених верств населення необхідними пристроями.
На нашу думку, під час забезпечення приймачами-декодерами населення необхідно врахувати вже існуючу на сьогодні практику надання соціальної допомоги окремим категоріям громадян, а саме: інвалідам першої та другої групи (праці, загального захворювання, дитинства, війни); інвалідам війни третьої групи; особам з сімей, що мають дитину інваліда, за умови, що дитина проживає разом з сім’єю; особам з малозабезпечених сімей, які отримують державну допомогу з урахуванням середньомісячного сукупного доходу сім’ї згідно із Законом України „Про державну соціальну допомогу малозабезпеченим сім’ям”; особам, які отримують субсидію для відшкодування витрат на оплату житлово-комунальних послуг протягом опалювального періоду 2011-2012 років.
Оскільки держава вже взяла на себе зобов’язання забезпечити реалізацію конституційних прав громадян на соціальний захист – забезпечення рівня життя не нижчого від прожиткового мінімуму, в умовах кризового стану економіки окрему увагу слід приділити найменш соціально захищеним верствам населення.
Виходячи з обсягу коштів виділених, Держкомтелерадіо України Законом України «Про Державний бюджет України на 2012 рік» за бюджетною програмою 1701030 «Забезпечення населення засобами приймання сигналів цифрового телерадіомовлення» можна забезпечити приблизно 700 тисяч малозабезпечених сімей вказаними приймачами-декодерами.
Доставку приймачів-декодерів за адресами громадян можуть забезпечити оператори поштового зв’язку, що мають достатній досвід доставки громадянам соціальних виплат. Тому використання послуг операторів поштового зв’язку під час забезпечення громадян приймачами-декодерами є економічно-обґрунтованим.
Особливої актуальності порушене питання набуває у зв’язку з проведенням в Україні у червні-липні фінальної частини Чемпіонату Європи 2012 року з футболу. Для того, щоб надати можливість незаможним громадянам переглянути матчі Чемпіонату у цифровому стандарті, постачання і доставку (вручення) приймачів-декодерів по всій країні слід здійснити протягом першого півріччя 2012 року.
З огляду на наведене, виникла нагальна необхідність у невідкладному затвердженні Урядом порядків забезпечення засобами приймання сигналів цифрового телерадіомовлення окремих категорій громадян та використання коштів, передбачених у державному бюджеті на вказані цілі.
2. Мета і шляхи її досягнення
Метою проекту постанови Кабінету Міністрів України є забезпечення відповідно до Закону України «Про Державний бюджет України на 2012 рік» окремих категорій громадян приймачами-декодерами.
З цією метою запропоновано визначити порядки використання бюджетних коштів та забезпечення приймачами-декодерами тих пільгових категорій громадян, що звернулися із заявою до органів праці та соціального захисту населення.
Рішення про черговість доставки (вручення) приймачів-декодерів і забезпечення ними громадян затверджується наказом Держкомтелерадіо з урахуванням інформації про наявність сигналу цифрового телевізійного мовлення у стандарті DVB-T2 на територіях їх проживання та спосіб прийому телевізійних програм, яким на сьогодні користується громадянин.
Крім того, проектом постанови Кабінету Міністрів України запропоновано внести зміну до пункту 1 постанови Кабінету Міністрів України від 9 жовтня 2006 р. № 1404 «Питання попередньої оплати товарів, робіт і послуг, що закуповуються за бюджетні кошти», згідно з якою у договорах про закупівлю приймачів-декодерів за бюджетні кошти передбачатиметься попередня оплата на строк не більше трьох місяців.
3. Правові аспекти
Правовими підставами розроблення проекту постанови Кабінету Міністрів України є Закон України «Про Державний бюджет України на 2012 рік» та Державна програма впровадження цифрового телерадіомовлення, затверджена постановою Кабінету Міністрів України від 26 листопада 2008 року № 1085.
У даній сфері суспільних відносин діють Конституція України, закони України «Про Державний бюджет України на 2012 рік», «Про інформацію», «Про доступ до публічної інформації», «Про телекомунікації», «Про телебачення і радіомовлення», «Про Національну раду України з питань телебачення і радіомовлення», «Про межу малозабезпеченості», «Про державну соціальну допомогу малозабезпеченим сім'ям», «Про захист персональних даних», Указ Президента України від 07 травня 2011 року № 559 «Про Положення про Державний комітет телебачення і радіомовлення України», постанови Кабінету Міністрів України від 26 листопада 2008 року № 1085 «Про затвердження Державної програми впровадження цифрового телерадіомовлення», від 21 жовтня 1995 року № 848 «Про спрощення порядку надання населенню субсидій для відшкодування витрат на оплату житлово-комунальних послуг, придбання скрапленого газу, твердого та рідкого пічного побутового палива», інші акти законодавства України.
Реалізація проекту постанови Кабінету Міністрів України не потребуватиме внесення змін до чинних чи розроблення нових нормативно-правових актів.
4. Фінансово-економічне обґрунтування
Реалізація постанови Кабінету Міністрів України забезпечуватиметься відповідно до Закону України «Про Державний бюджет України на 2012 рік» за рахунок асигнувань, передбачених Держкомтелерадіо України за бюджетною програмою 1701030 «Забезпечення населення засобами приймання сигналів цифрового телерадіомовлення».
5. Позиція заінтересованих органів
Позиція заінтересованих органів буде відома після опрацювання ними проекту постанови Кабінету Міністрів України.
6. Регіональний аспект
Проект постанови Кабінету Міністрів України не стосується питання розвитку адміністративно-територіальних одиниць.
7. Запобігання корупції
У проекті постанови Кабінету Міністрів України відсутні правила і процедури, які можуть містити ризики вчинення корупційних правопорушень.
8. Громадське обговорення
Для громадського обговорення проект постанови Кабінету Міністрів України розміщено у підрозділі «Проекти регуляторних актів» розділу «Регуляторна діяльність», підрозділі «Проекти актів Кабінету Міністрів України» розділу «Законопроектна діяльність» офіційного веб-сайту Держкомтелерадіо України.
9. Позиція соціальних партнерів
Проект постанови Кабінету Міністрів України не стосується соціально-трудової сфери.
10. Оцінка регуляторного впливу
Проект постанови Кабінету Міністрів України є регуляторним актом та відповідає принципам державної регуляторної політики.
Необхідність державного регулювання шляхом прийняття постанови Кабінету Міністрів України у запропонованій редакції забезпечить високу вірогідність досягнення поставлених цілей.
Держкомтелерадіо України буде забезпечувати координацію роботи із забезпечення приймачами-декодерами громадян та здійснювати контроль за виконанням порядку забезпечення засобами приймання сигналів цифрового телерадіомовлення окремих категорій громадян. Інформація про використання бюджетних коштів буде надаватися Міністерству фінансів України в установленому порядку.
11. Прогноз результатів
Прийняття постанови Кабінету Міністрів України дозволить впродовж 2012 року забезпечити приблизно 700 тисяч сімей приймачами-декодерами, що сприятиме реалізації права громадян на інформацію.
Голова
Держкомтелерадіо України Олександр Курдінович
«___» лютого 2012 р.