АНАЛІЗ РЕГУЛЯТОРНОГО ВПЛИВУ до проекту постанови Кабінету Міністрів України "Деякі питання забезпечення населення засобами приймання сигналів цифрового телерадіомовлення"
опубліковано 14 лютого 2012 року о 15:42

 

1. Визначення проблеми, яку передбачається розв’язати шляхом державного регулювання

Відповідно до регіонального плану цифрової наземної радіомовної служби у смугах частот 174 – 230 МГц і 470 – 862 МГц («Женева-2006»), затвердженого угодою країн – членів Міжнародного союзу електрозв'язку, Україна повинна перейти з аналогового на цифрове телерадіомовлення до 17 червня 2015 року.

Перехід на цифровий стандарт мовлення здійснюється для того, щоб забезпечити найкращі умови для користувачів. Внаслідок більшої ефективності цифрового мовлення, воно при значно меншому використанні радіочастот, забезпечуватиме користувачам кращу якість зображення та ширший вибір телевізійних програм. Крім того, перехід дозволить вивільнити радіочастотний діапазон для використання іншими службами радіозв’язку.

Перехід на цифрове мовлення обумовлює необхідність створення повноцінної інфраструктури та вирішення питання забезпечення доступу населення до програм мовлення у цифровому форматі, адже згідно зі статтею 34 Конституції України кожен має право вільно збирати, зберігати, використовувати і поширювати інформацію усно, письмово або в інший спосіб – на свій вибір.

У вересні 2011 року в Україні завершено розбудову мереж ефірного цифрового телебачення у складі чотирьох мультиплексів. У жовтні 2011 року мовні телерадіоорганізації, що стали переможцями відповідних конкурсів (рішеннями Національної ради України з питань телебачення і радіомовлення було проліцензовано 28 загальнонаціональних та 84 регіональних мовників), розпочали регулярне мовлення у цифрових мережах.

Пунктом 4 постанови Кабінету Міністрів України від 26 листопада 2008 року № 1085 «Про затвердження Державної програми впровадження цифрового телерадіомовлення» передбачено вирішити питання забезпечення доступу населення до загальнонаціональних програм мовлення у цифровому форматі.

Для отримання сигналів цифрового мовлення потрібно мати спеціальне обладнання, яке підключається до телевізора та антени (даліприймач-декодер).

Враховуючи, що вартість такого пристрою складає приблизно 500 гривень, Законом України «Про Державний бюджет України на 2012 рік» передбачено 350,12 мільйонів гривень для забезпечення населення засобами приймання сигналів цифрового телерадіомовлення.

Така пропозиція відповідає досвіду інших країн, коли держави брали на себе під час переходу на цифровий формат мовлення зобов’язання щодо забезпечення малозахищених верств населення необхідними пристроями.

Оскільки держава вже взяла на себе зобов’язання забезпечити реалізацію конституційних прав громадян на соціальний захист – забезпечення рівня життя не нижчого від прожиткового мінімуму, в умовах кризового стану економіки окрему увагу слід приділити найменш соціально захищеним верствам населення.

Виходячи з обсягу коштів виділених, Держкомтелерадіо України Законом України «Про Державний бюджет України на 2012 рік» за бюджетною програмою 1701030 «Забезпечення населення засобами приймання сигналів цифрового телерадіомовлення» можна забезпечити приблизно 700 тисяч малозабезпечених сімей вказаними приймачами-декодерами.

Досвід інших країн засвідчує, що успішність впровадження технологічних новацій і позитивне сприйняття простими людьми переходу на цифрове мовлення залежить від кропіткої роз’яснювальної роботи серед населення, особливо серед тих його категорій, які мають право на безоплатно отримувати приймачі-декодери.

Враховуючи зазначене, перед державою постало важливе завдання щодо проведення широкої інформаційно-роз’яснювальної кампанії стосовно можливостей безоплатного одержання окремими категоріями громадян приймачів-декодерів, у тому числі шляхом створення та оприлюднення відповідних інформаційних матеріалів у засобах масової інформації, на інформаційних стендах, офіційних веб-сайтах в мережі Інтернет.

Доставку приймачів-декодерів за адресами громадян можуть забезпечити оператори поштового зв’язку, що мають достатній досвід доставки громадянам соціальних виплат. Тому використання послуг операторів поштового зв’язку під час забезпечення громадян приймачами-декодерами є економічно-обґрунтованим.

Особливої актуальності порушене питання набуває у зв’язку з проведенням в Україні у червні-липні фінальної частини Чемпіонату Європи 2012 року з футболу. Для того, щоб надати можливість незаможним громадянам переглянути матчі Чемпіонату у цифровому стандарті, постачання і доставку (вручення) приймачів-декодерів по всій країні слід здійснити протягом першого півріччя 2012 року.

З огляду на наведене, виникла нагальна необхідність у невідкладному затвердженні Урядом порядків забезпечення засобами приймання сигналів цифрового телерадіомовлення окремих категорій громадян та використання коштів, передбачених у державному бюджеті на вказані цілі.

 

2. Цілі державного регулювання

Метою проекту постанови Кабінету Міністрів України є визначення механізму забезпечення відповідно до Закону України «Про Державний бюджет України на 2012 рік» окремих категорій громадян приймачами-декодерами.

 

3. Визначення та оцінка усіх прийнятних альтернативних способів досягнення зазначених цілей

Під час підготовки проекту постанови Кабінету Міністрів України Держкомтелерадіо України було опрацьовано три альтернативних варіанти досягнення зазначеної вище цілі державного регулювання.

Перша альтернатива – залишити правове регулювання суспільних відносин щодо впровадження в Україні цифрового телерадіомовлення без змін.

Дана альтернатива є неефективною та неприйнятною, оскільки залишаються невизначеними порядок забезпечення засобами приймання сигналів цифрового телерадіомовлення громадян та механізм взаємодії органів виконавчої влади щодо вирішення порушеного питання.

Друга альтернатива – визначити рішенням Уряду порядок використання коштів, передбачених у державному бюджеті для забезпечення населення засобами приймання сигналів цифрового телерадіомовлення.

Дана альтернатива є неефективною, оскільки залишається невирішеним питання визначення самого механізму забезпечення громадян засобами приймання сигналів цифрового телерадіомовлення.

У зв’язку з цим, права громадян можуть залишитися нереалізованими.

Третьою альтернативою до запропонованого регулювання є одночасне визначення рішенням Уряду порядків забезпечення засобами приймання сигналів цифрового телерадіомовлення окремих категорій громадян та використання коштів, передбачених у державному бюджеті на відповідні цілі.

Рішення про черговість доставки (вручення) приймачів-декодерів і забезпечення ними громадян затверджується наказом Держкомтелерадіо з урахуванням інформації про наявність сигналу цифрового телевізійного мовлення у стандарті DVB-T2 на територіях їх проживання та спосіб прийому телевізійних програм, яким на сьогодні користується громадянин.

На нашу думку, під час забезпечення приймачами-декодерами населення необхідно врахувати вже існуючу на сьогодні практику надання соціальної допомоги окремим категоріям громадян, а саме: інвалідам першої та другої групи (праці, загального захворювання, дитинства, війни); інвалідам війни третьої групи; особам з сімей, що мають дитину інваліда, за умови, що дитина проживає разом з сім’єю; особам з малозабезпечених сімей, які отримують державну допомогу з урахуванням середньомісячного сукупного доходу сім’ї згідно із Законом України «Про державну соціальну допомогу малозабезпеченим сім’ям»; особам, які отримують субсидію для відшкодування витрат на оплату житлово-комунальних послуг протягом опалювального періоду 2011-2012 років.

Реалізація третьої альтернативи дозволить впродовж 2012 року забезпечити приблизно 700 тисяч сімей приймачами-декодерами, що сприятиме реалізації права громадян на інформацію.

 

 

4. Механізм та заходи, що пропонуються для розв'язання проблеми

Проектом постанови Кабінету Міністрів України запропоновано затвердити порядки забезпечення засобами приймання сигналів цифрового телерадіомовлення окремих категорій громадян та використання коштів, передбачених у державному бюджеті на відповідні цілі.

В першу чергу запропоновано забезпечити приймачами-декодерами наступні категорії громадян:

інвалідів першої та другої групи (праці, загального захворювання, дитинства, війни);

інвалідів війни третьої групи;

осіб з сімей, що мають дитину інваліда, за умови, що дитина проживає разом з сім’єю;

осіб з малозабезпечених сімей, які отримують державну допомогу з урахуванням середньомісячного сукупного доходу сім’ї згідно із Законом України „Про державну соціальну допомогу малозабезпеченим сім’ям”;

осіб, які отримують субсидію для відшкодування витрат на оплату житлово-комунальних послуг протягом опалювального періоду 2011-2012 років.

Забезпечення приймачами-декодерами громадян здійснюватиметься на безоплатній основі з урахуванням інформації про наявність сигналу цифрового телевізійного мовлення у стандарті DVB-T2 на територіях їх проживання та спосіб прийому телевізійних програм, яким вони на сьогодні користуються, із розрахунку на одне житлове приміщення (будинок) – один приймач-декодер.

Держкомтелерадіо відповідно до Закону України «Про здійснення державних закупівель» визначить підприємства, установи чи організації, що здійснюватимуть: поставку (закупівлю) приймачів-декодерів та доставку (вручення) приймачів-декодерів за адресами громадян.

Органи праці та соціального захисту населення (далі – уповноважені органи) інформуватимуть громадян про можливість забезпечення приймачами-декодерами шляхом розміщення на інформаційних стендах та офіційних веб-сайтах в мережі Інтернет інформаційних листівок-пам’яток і зразків заяв.

Уповноважений орган на підставі поданих до 1 червня 2012 року заяв формує списки громадян, які безоплатно забезпечуватимуться приймачами-декодерами. Передбачено, що заява може подаватися до уповноваженого органу громадянином поштою, особисто або через уповноваженого представника.

Сформовані та затверджені у встановленому порядку списки уповноважені органи передають Раді міністрів Автономної Республіки Крим, обласним, Київській та Севастопольській міським держадміністраціям.

Рада міністрів Автономної Республіки Крим, обласні, Київська та Севастопольська міські держадміністрації узагальнюють отримані списки та щомісяця до 1 липня 2012 р. подають (в письмовій та електронній формі) їх Держкомтелерадіо України.

На підставі поданих списків з урахуванням наявності сигналу цифрового телевізійного мовлення у стандарті DVB-T2 на територіях проживання громадян Держкомтелерадіо України формує та затверджує списки, на підставі яких здійснюватиметься переможцем процедури закупівлі доставка (вручення) приймачів-декодерів за адресами громадян.

Доставка (вручення) приймачів-декодерів громадянам здійснюється поштовими відправленнями відповідно до Правил надання послуг поштового зв'язку.

Переможець процедури закупівлі, що здійснював доставку (вручення) приймачів-декодерів за адресами громадян, подає Держкомтелерадіо України звіт з інформацією про громадян, на адреси яких було доставлено (вручено) приймачі-декодери.

Після схвалення постанови Кабінету Міністрів України Міністерством соціальної політики спільно з Державним комітетом телебачення і радіомовлення України буде затверджено зміст інформаційної листівки-пам’ятки щодо можливості забезпечення громадян засобами приймання сигналів цифрового телерадіомовлення та зразок заяви, що подаватиметься громадянами для забезпечення зазначеними засобами.

За результатами забезпечення громадян засобами приймання сигналів цифрового телерадіомовлення у 2012 році визначатиметься подальший механізм забезпечення населення відповідними технічними засобами.

 

5. Можливість досягнення визначених цілей у разі прийняття регуляторного акта

У разі прийняття даного регуляторного акту, для досягнення цілей негативних зовнішніх факторів не може бути.

Оцінка можливості впровадження регуляторного акту та виконання його вимог суб’єктами ринку висока.

Прийняття даного регуляторного акту дасть змогу на законодавчому рівні визначити механізм забезпечення окремих категорій громадян засобами приймання сигналів цифрового телерадіомовлення.

Реалізація запропонованого регуляторного акта забезпечуватиметься відповідно до Закону України «Про Державний бюджет України на 2012 рік» за рахунок асигнувань, передбачених Держкомтелерадіо України за бюджетною програмою 1701030 «Забезпечення населення засобами приймання сигналів цифрового телерадіомовлення».

Забезпечення населення засобами приймання сигналів цифрового мовлення (приймачі-декодери) буде здійснюватись в межах видатків визначених Держкомтелерадіо України за бюджетною програмою 1701030 «Забезпечення населення засобами приймання сигналів цифрового телерадіомовлення». За програмою передбачено фінансування із загального фонду державного бюджету у сумі 350120,0 тис. гривень.

Орієнтовна середня вартість придбання 1 засобу приймання сигналу цифрового мовлення (приймача-декодера) складає 487 гривень. Таким чином, орієнтовно планується придбати 685000,0 одиниць приймачів-декодерів на загальну суму 333620,0 тис. гривень.

Орієнтовна середня вартість доставки (вручення) 1 засобу приймання сигналу цифрового мовлення (приймача-декодера) за адресами громадян складає 24,1 гривні, планується забезпечити засобами приймання цифрового сигналу 685000,0 громадян на загальну суму 16500,0 тис. гривень.

Контроль за дотриманням вимог регуляторного акту буде здійснювати Держкомтелерадіо України, який забезпечуватиме координацію роботи із забезпечення приймачами-декодерами громадян. Інформація про використання бюджетних коштів буде в установленому порядку надаватися Міністерству фінансів України.

Очікувані наслідки дії запропонованого регуляторного акта не передбачають нанесення шкоди суб’єктам господарювання.

Запровадження зазначеного проекту забезпечить високу вірогідність досягнення поставлених цілей.

 

 

6. Очікувані результати від прийняття регуляторного акта. Аналіз вигод та витрат

Опис прогнозованих вигод та витрат у разі прийняття регуляторного акта:

Суб’єкти

Вигоди

Витрати

Держава

– забезпечення виконання регіонального плану цифрової наземної радіомовної служби у смугах частот 174 – 230 МГц і 470 – 862 МГц («Женева-2006»), затвердженого угодою країн – членів Міжнародного союзу електрозв'язку;

– отримання схвальної оцінки громадськості, оскільки державна політика у цій сфері відповідає принципу передбачуваності;

– зростання кількості телеглядачів.

Додаткові витрати відсутні

Суб’єкти господарювання

– сприятливі умови для провадження господарської діяльності;

– можливість отримання переможцями процедури закупівлі попередньої оплати у розмірі до 50 відсотків вартості приймачів-декодерів.

Додаткові витрати відсутні

Громадяни

– безоплатне отримання громадянами приймачів-декодерів;
– зручний для громадян спосіб доставки (вручення) приймачів-декодерів.

Додаткові витрати відсутні

Виходячи з даного аналізу вигод і витрат, втрати є меншими від вигод, що підтверджує необхідність прийняття даного регуляторного акту.

 

7. Обґрунтування строку дії регуляторного акта

Постанова Кабінету Міністрів України набирає чинності з дня її офіційного опублікування.

Термін дії постанови Кабінету Міністрів України є необмеженим у часі до прийняття нового нормативно-правового акту або втрати нею чинності.

 

8. Показники результативності регуляторного акта

Основними показниками результативності регуляторного акту є:

надання можливості переможцям процедури закупівлі здійснювати поставку (закупівлю) приймачів-декодерів за умови попередньої оплати у розмірі до 50 відсотків вартості цих засобів приймання сигналів цифрового телерадіомовлення;

законодавче врегулювання питання забезпечення окремих категорій громадян засобами приймання сигналів цифрового телерадіомовлення;

рівень поінформованості суб’єктів господарювання та фізичних осіб з основних положень акта – високий, оскільки проект постанови Кабінету Міністрів України розміщено у підрозділі «Проекти регуляторних актів» розділу «Регуляторна діяльність», підрозділі «Проекти актів Кабінету Міністрів України» розділу «Законопроектна діяльність» офіційного веб-сайту Держкомтелерадіо України (www.comin.gov.ua).

Крім цього, після схвалення постанови Кабінету Міністрів України Державний комітет телебачення і радіомовлення України, Міністерство соціальної політики України, Рада міністрів Автономної Республіки Крим, обласні, Київська та Севастопольська міські державні адміністрації забезпечуватимуть проведення широкої інформаційно-роз’яснювальної кампанії стосовно можливостей безоплатного одержання окремими категоріями громадян засобів приймання сигналів цифрового телерадіомовлення, у тому числі шляхом створення та оприлюднення в засобах масової інформації, розміщення на інформаційних стендах у приміщеннях органів праці та соціального захисту населення, місцевих державних адміністрацій, на офіційних веб-сайтах в мережі Інтернет відповідних інформаційних матеріалів, а також зразків заяв і листівок-пам’яток.

З метою забезпечення прозорості витрачання коштів державного бюджету, що спрямовуються на забезпечення приймачами-декодерами громадян, на офіційному веб-сайті Держкомтелерадіо України оприлюднюватиметься інформація про результати виконання цієї постанови Кабінету Міністрів України.

 

9. Заходи, за допомогою яких буде здійснюватися відстеження результативності регуляторного акта

Аналіз результативності запровадження регуляторного акта буде проводитись із застосуванням статистичного методу з урахуванням наступних показників:

– даних про покриття території України сигналами цифрового телевізійного мовлення у стандарті DVB-T2;

кількості громадян, які проживають у населених пунктах, що мають покриття сигналами цифрового телевізійного мовлення у стандарті DVB-T2;

– способів прийому телевізійних програм, яким на сьогодні користуються громадяни;

– кількості громадян, які були забезпечені приймачами-декодерами відповідно до схваленої постанови Кабінету Міністрів України;

– інформації, отриманої під час надання консультацій за телефоном та роз’яснень на письмові звернення громадян.

Базове відстеження здійснюватиметься після набрання чинності цим актом.

Водночас Міністерство соціальної політики спільно з Державний комітет телебачення і радіомовлення України до 1 липня 2012 року забезпечуватимуть підготовку та подання Кабінету Міністрів України пропозицій щодо розширення пільгових категорій громадян, які забезпечуватимуться засобами приймання сигналів цифрового телерадіомовлення.

Повторне відстеження здійснюватиметься через рік після набрання чинності постановою Кабінету Міністрів України, в результаті якого відбудеться порівняння показників базового та повторного відстеження.

У разі надходження пропозицій і зауважень, які заслуговуватимуть на увагу, або виявлення неврегульованих і проблемних питань шляхом якісних і кількісних показників дії цього акта, ці питання будуть урегульовані шляхом внесення відповідних змін.

Періодичне відстеження результативності постанови Кабінету Міністрів України здійснюватиметься раз на три роки, починаючи з дня виконання заходів з повторного відстеження з метою подальшого удосконалення вищезазначеного регуляторного акта.

 

 

Голова

Держкомтелерадіо України О.В. Курдінович

 

«___» лютого 2012 року

 

 

Outdated Browser
Для комфортної роботи в Мережі потрібен сучасний браузер. Тут можна знайти останні версії.
Outdated Browser
Цей сайт призначений для комп'ютерів, але
ви можете вільно користуватися ним.
67.15%
людей використовує
цей браузер
Google Chrome
Доступно для
  • Windows
  • Mac OS
  • Linux
9.6%
людей використовує
цей браузер
Mozilla Firefox
Доступно для
  • Windows
  • Mac OS
  • Linux
4.5%
людей використовує
цей браузер
Microsoft Edge
Доступно для
  • Windows
  • Mac OS
3.15%
людей використовує
цей браузер
Доступно для
  • Windows
  • Mac OS
  • Linux