На засіданні колегії Державного комітету розглянуто та схвалено у першому читанні Концепцію формування та реалізації Програми випуску соціально значущих видань

опубліковано 25 грудня 2003 року о 16:08

Книговидавнича справа України є складовою інформаційної політики держави і сферою, що визначає духовний та інтелектуальний потенціал суспільства на різних етапах його розвитку.

Впродовж останніх років статистичні дані засвідчують тенденцію стабілізації випуску книжкової продукції в Україні.Важливим кроком до стимулювання розвитку і державної підтримки книговидавничої є прийняття та введення в дію низки законодавчих, нормативно-правових актів, що регулюють відносини у сфері книговидання.Одним із важелів підтримки книговидання в Україні став випуск друкованої продукції за державним замовленням за Програмою випуску соціально значущих видань (далі – Програма), яка почала реалізовуватися з 1997 р. З метою визначення порядку відбору, формування та виготовлення книжкової продукції на умовах державного замовлення та найбільш повного задоволення потреб населення України в друкованій продукції з різних галузей знань Державного комітету телебачення і радіомовлення України розроблено концептуальні засади формування і реалізації Програми випуску соціально значущих видань, які регламентують їх організаційні, правові й економічні принципи.Головним завданням Концепції є визначення основних пріоритетів у галузі видавничої справи, поліпшення якісної структури книговидання, поповнення бібліотечних фондів України, розширення участі України у міжнародному співробітництві в галузі книгодрукування та поліграфії.

Правові засади.

Порядок формування та реалізації Програми розроблено на підставі Законів України “Про видавничу справу” (1997 р.), “Про закупівлю товарів, робіт і послуг за державні кошти” (2000 р.), Указів Президента України від 23 липня 1998 р. №816 “Про деякі питання державної підтримки книговидавничої справи”, від 9 листопада 2000 р. №1217 “Про додаткові заходи щодо державної підтримки національного книговидання і книгорозповсюдження”, “Про Державний комітет телебачення і радіомовлення України”, постанови Кабінету Міністрів України від 29 лютого 1996 р. №266 “Про порядок формування та розміщення державних замовлень на поставку продукції для державних потреб і контролю за їх виконанням”.Неодмінною умовою реалізації Програми має бути щорічне фінансування в повному обсязі, передбаченому Законом “Про Державний бюджет України”.

З огляду на соціально значущий фактор відбору книг до Програми, обмежень щодо залучень до її реалізації видавництв різних форм власності не повинно бути.Випуск друкованої продукції за Програмою в основному здійснюється відповідно до законів “Про авторське право і суміжні права” (1994 р.) та “Про закупівлю товарів, робіт і послуг за державні кошти” (2000 р.) із застосуванням процедури закупівлі в одного учасника державного замовлення, яка пов’язана із захистом авторських прав. Визначення процедури та виконавців державного замовлення здійснює тендерний комітет Держкомтелерадіо України відповідно до Закону України “Про закупівлю товарів, робіт і послуг за державні кошти”. За умови надходження до Комітету однотипних заявок одночасно від кількох видавництв, тендерним комітетом застосовується процедура закупівлі з обмеженою участю учасників державного замовлення.

Організаційні засади.

Програма випуску соціально значущих видань будується за основними розділами Єдиної класифікації літератури для книговидання, а саме:

І.Історична література та з питань державотворення, історичні праці відомих вітчизняних вчених; видання з історії України; новітня історія України; література з питань державотворення.

ІІ. Видання для дітей та юнацтва видання класиків української літератури; твори сучасних авторів; перекладні твори зарубіжних авторів; енциклопедичні видання для дітей.

ІІІ. Художня література та мистецькі видання Художня література: фольклор видання класиків української літератури; українська сучасна література; перекладні твори зарубіжних авторів; мистецькі видання: альбомні видання майстрів живопису; альбомні видання історичних пам’яток України; видання творів декоративно-прикладного мистецтва; музика і музикознавство; театр, кіно.

ІV. Енциклопедичні видання та словники. Енциклопедичні видання: універсальні енциклопедії; галузеві енциклопедії. Словники:перекладні словники; галузеві словники.

V. Наукові та науково-популярні видання українознавчі праці; політологічні дослідження; літературознавчі видання; філософські твори; мовознавчі дослідження; культурологічні праці; мистецтвознавство; твори з етнографії; економічна література; технічні науки; охорона здоров’я.

VI. Довідкові, інформаційні видання навчальні; виробничі; популярні; путівники; бібліографічні покажчики.

VII. Література мовами національних меншин України словники; художня література; довідкова література; науково-популярні видання. Підрозділи Програми можуть змінюватися, доповнюватися чи скорочуватися, в залежності від тематики пропозицій, поданих до проекту Програми. Комітет зберігає за собою право визначати пріоритетні тематичні напрямки Програми, оголошувати  конкурс (через ЗМІ, Інтернет) на видання з найактуальніших, найважливіших тем суспільного життя держави.

З метою оцінки значущості видань і визначення доцільності їх випуску за державним замовленням при Держкомтелерадіо України створено Експертну раду, яка є консультативним, постійно діючим колегіальним органом Комітету. Наказом Голови Комітету затверджується склад Експертної ради, до якої входять представники наукових установ, творчих спілок, провідних бібліотек, працівників Держкомтелерадіо України тощо. У разі необхідності члени експертної ради Держкомтелерадіо України можуть вимагати від видавництв та видавничих організацій попередню експертизу твору фахівцями (рецензію), рукопис та оригінал-макет видання.

З метою надання рекомендацій виконавцям державного замовлення щодо художнього оформлення та поліграфічного виконання книжкових видань при Держкомтелерадіо України існує постійно діюча Художня рада. Впродовж останніх років до проекту Програми надходить багато пропозицій щодо випуску видань з питань державотворення та історичної тематики. Відбір пропозицій до І розділу Історична література та з питань державотворення (10 відсотків) ретельно буде аналізуватися членами Експертної ради.

З огляду на важливість духовного відродження нації,  патріотичного виховання підростаючого покоління передбачено 15 відсоткове наповнення у Програмі на твори для дітей та юнацтва (ІІ розділ. Видання для дітей та юнацтва). Обов’язково враховується при цьому художнє оформлення книг для дітей, поліграфічне їх виконання.Найбільш об’ємну частину Програми становить ІІІ розділ: Художня література та мистецькі видання (25 відсотків).У зв’язку з підвищенням попиту на енциклопедичні, словникові та довідкові видання в суспільстві в Програмою передбачено на цю книжкову продукцію 15 відсотків у IV розділі. Енциклопедичні видання та словників і 10 відсотків у VI розділі. Довідкові, інформаційні видання. Враховуючи важливу пізнавальну та просвітницьку роль книги актуальним на сьогодні є збереження державної підтримки науковій та науково-популярній літературі (до 20 відсотків) в рамках Програми (V розділ. Наукові та науково-популярні видання). З метою забезпечення реалізації Закону “Про національні меншини в Україні” Програма надаватиме підтримку виданням мовами національних меншин України, передбачивши квоту до 5 відсотків на фінансування випуску творів мовами національних меншин України (VII розділ. Література мовами національних меншин України).

Для кожного виду літератури встановлюється орієнтовний тираж, який буде виготовлятися за Програмою: мистецькі видання – 1-2 тис. примірників, музична література – 1-2 тис. прим., художня література та література для дітей та юнацтва – 5-10 тис. прим., науково-популярна література – 2-3 тис. прим., енциклопедична література та словники – 5-10 тис. прим., довідкова література – 2-3 тис. прим., література мовами національних меншин України – 1-2 тис. прим.

Пріоритетними критеріями для визначення соціальної значущості видань, що пропонуються для внесення до програми є:доручення Президента України, Верховної Ради, Кабінету Міністрів України щодо відзначення пам’ятних дат, ювілеїв у житті українського народу; актуальність видань і новизна теми в контексті сучасних проблем українського державотворення; сприяння розвитку національної культури українського народу, зміцненню його духовності й моралі, утвердженню національної ідеї; збагачення суспільства національними та загальнолюдськими надбаннями в економічній, політичній та духовних сферах; розширення сфери вживання української мови як державної, розвитку національного інформаційного та культурного простору; висвітлення життя й діяльності видатних постатей в українській історії, культурі, науці; глибина опрацювання теми та залучення маловідомого первинного матеріалу з вітчизняних та зарубіжних джерел; високий професійний рівень видання за умови його соціальної значущості. Пропозиції щодо внесення видань до Програми на кожен наступний рік подаються у вигляді заявки з розширеною анотацією твору, обґрунтуванням соціальної значущості видання, основними технічними параметрами (формат, обсяг, тираж), повними даними про автора, авторський колектив, упорядника, станом готовності видання та орієнтовним терміном його випуску тощо. Обов’язково подаються дані про  попереднє видання книги. Неодмінною умовою для видавництв та видавничих організацій є внесення суб’єкта видавничої справи, задіяного в реалізації програми, до Державного реєстру видавців. Пропозиції до Програми приймаються щорічно у визначені терміни (з 1 січня по 1 червня поточного року). Для забезпечення оперативного випуску соціально значущих видань за окремими розпорядженнями та дорученнями Президента України, Верховної Ради України, Кабінету Міністрів України, звернень видавництв та видавничих організацій щодо випуску друкованих видань до ювілейних, пам’ятних дат та інших подій в житті суспільства створюється резервний фонд у розмірі 15 відсотків від обсягів державного замовлення на випуск книжкової продукції, встановленого Держкомтелерадіо України. Впродовж місяця після затвердження Програми Комітет надсилає заявникам повідомлення про включення видань до Програми. Зміни та доповнення до Програми, в тому числі і використання резервного фонду, затверджуються наказами Голови Держкомтелерадіо України з урахуванням висновків і рекомендацій Експертної ради. Концептуальні засади формування Програми передбачають відкритість та прозорість у роботі Експертної ради та довіри до компетенції її членів, як з боку керівництва Комітету, так і української громадськості в цілому. Після схвалення Програми Експертною радою та колегією Держкомтелерадіо України, затвердження її наказом Голови Комітету вона  буде розміщуватися на Web- сторінці Комітету.

Враховуючи стан фінансування бюджетної програми “Випуск книжкової продукції за Програмою випуску соціально значущих видань” поточного року, Комітет за участю Експертної ради визначає видання, які необхідно, в зв’язку з недофінансуванням, перенести до Програми наступного року. Економічні засади Департаментом фінансово-економічної діяльності в інформаційній та видавничій сферах щорічно здійснюються економічні обрахунки проекту Програми.

Обов’язковими умовами договорів, що укладаються між Держкомтелерадіо як державним замовником та учасниками держав, є:зазначення на звороті титульного аркуша видання, випущеного за Програмою, інформації “Випущено на замовлення Державного комітету телебачення і радіомовлення України за Програмою випуску соціально значущих видань”; зазначення тиражу у вихідних даних; дотримання технічних параметрів, відповідно до заявлених до програми видавництвами та видавничими організаціями; розміщення замовлення на виготовлення книжкової продукції на вітчизняній поліграфічній базі; здійснення закупівлі друкарського паперу і палітурного картону відповідно до угод з вітчизняними підприємствами целюлозно-паперової промисловості.

Вартість випуску видання визначається у розмірах, необхідних для покриття авторської винагороди, редакційних видатків, закупівлі паперу та інших видатних матеріалів, виготовлення тиражу з встановленим нормативом рентабельності виробництва у розмірі 15 відсотків і на доставку видання у розмірі 5 відсотків.У разі зменшення вартості видання, виконавець повертає різницю коштів на реєстраційний рахунок Держкомтелерадіо України.Не погоджені з Комітетом доробки та зміни технічних параметрів видань здійснюються за рахунок виконавця державного замовлення. Майнові права на весь тираж виготовлений за державні кошти належить Держкомтелерадіо України. У разі невиконання виконавцем договірних зобов’язань застосовуються штрафні санкції в розмірах не нижче облікової ставки Національного банку України, які надходять на реєстраційний рахунок Держкомтелерадіо України з наступним їх перерахуванням до Державного бюджету України. Видавництва та видавничі організації, задіяні в реалізації державного замовлення, звітують перед Комітетом про використання бюджетних коштів впродовж місяця після їх отримання.Держкомтелерадіо України звітує про виконання державного замовлення в порядку, передбаченому чинним законодавством. Виготовлення додаткового тиражу видання можливе виключно з письмового дозволу Комітету

Outdated Browser
Для комфортної роботи в Мережі потрібен сучасний браузер. Тут можна знайти останні версії.
Outdated Browser
Цей сайт призначений для комп'ютерів, але
ви можете вільно користуватися ним.
67.15%
людей використовує
цей браузер
Google Chrome
Доступно для
  • Windows
  • Mac OS
  • Linux
9.6%
людей використовує
цей браузер
Mozilla Firefox
Доступно для
  • Windows
  • Mac OS
  • Linux
4.5%
людей використовує
цей браузер
Microsoft Edge
Доступно для
  • Windows
  • Mac OS
3.15%
людей використовує
цей браузер
Доступно для
  • Windows
  • Mac OS
  • Linux