Під час свого виступу Голова Комітету окреслив стан та перспективи інформаційного простору України, наголосив на актуальних проблемах функціонування галузі (доповідь додається).
“В інформаційній сфері відбулися позитивні зрушення. Створені належні умови для вільного та безперешкодного функціонування засобів масової інформації усіх форм власності. Громадянам України гарантовано право на свободу слова та інформаційну діяльність. Зроблено суттєві кроки на шляху інтеграції нашої країни у світовий інформаційний простір.
Триває робота з удосконалення законодавства в інформаційній сфері. Розроблено більше 30 законопроектів, 3 Укази та 4 Розпорядження Президента України, 15 постанов Уряду. Налагоджено конструктивну співпрацю з Верховною Радою України. Результатом цієї роботи стало прийняття законів України:
- “Про Концепцію національної інформаційної політики” (підготовлено до другого читання);
- “Про державну підтримку книговидавничої справи в Україні”;
- “Про внесення змін до деяких законодавчих актів України” (щодо встановлення відповідальності за порушення законодавства про друковані засоби масової інформації).
- “Про внесення змін до Закону України Про інформаційні агентства” (щодо збільшення розміру частки іноземних інвестицій у статутному фонді інформаційних агентств з 30% до 35%).
На розгляд Верховної Ради України подано законопроекти “Про внесення змін до ст.13 Закону України “Про телебачення і радіомовлення”, “Про внесення змін до деяких законодавчих актів України (щодо звільнення ЗМІ від відповідальності)”.
Крім того, на розгляді в Кабінеті Міністрів України знаходяться законопроект “Про внесення змін до деяких законів України з питань телебачення і радіомовлення”, проект Державної програми “Журналіст”.
Розробляються проекти Інформаційного кодексу України, Закону України “Про інформацію” (нова редакція), а також інші законопроекти, які відповідатимуть нормам і вимогам міжнародного та європейського права.
Державні аудіовізуальні засоби масової інформації здійснювали інформаційний супровід близько ста цільових державних програм. Це свідчить про важливу роль державного телебачення і радіомовлення.
Минулий рік був позначений успішним втіленням інформаційно-аналітичного телепроекту “Україна: день за днем”, у творенні якого беруть участь державні обласні і регіональні телерадіокомпанії. Це чи не єдина програма на загальнонаціональних каналах, де Україна представлена широкою географією, розмаїттям тем і поглядів.
На етапі становлення перебуває державна телерадіокомпанія “Культура”. Здійснюються заходи щодо її перетворення у повноформатний культурологічний телерадіоканал.
Важливим фактором розбудови державної телерадіокомпанії “Всесвітня служба “Українське телебачення і радіомовлення” (УТР) стало надання їй ліцензії на супутникове мовлення.
Сьогодні УТР здійснює мовлення в експериментальному режимі обсягом 5 годин на добу та поширює свій сигнал на територію 67-ми країн світу. Вживаються заходи щодо збільшення обсягів мовлення до 20-24 годин з охопленням території Євразії, а згодом Америки та Австралії.
Комітет обстоює ідею створення в Україні громадського телерадіомовлення. Зокрема, у Програмі діяльності Кабінету Міністрів України “Відкритість, дієвість, результативність” передбачено “створення передумов для впровадження системи громадського телерадіомовлення!. Проект нової програми діяльності Кабінету Міністрів України “Послідовність. Ефективність. Відповідальність.” підтверджує напрям діяльності Комітету.
Запровадження громадського мовлення вимагає комплексного та зваженого підходу до вирішення цієї проблеми. На сьогодні проаналізовано світовий досвід функціонування громадського телерадіомовлення, можливі соціально-економічні та політичні наслідки його запровадження.
Ведеться підготовка до винесення цього питання на широке громадське обговорення. Для забезпечення повноцінного громадського мовлення має бути створена відповідна правова база, сформований ринок інформаційних послуг.
При цьому важливо враховувати економічні реалії, спроможність громадян України фінансувати роботу громадських мовників.
Серед пріоритетних завдань Комітету – створення і розвиток державних регіональних телерадіомереж, ліцензування каналів мовлення державних обласних і регіональних телерадіокомпаній, їх технічне переоснащення, відновлення мереж проводового мовлення. Через фінансові ускладнення відбулося скорочення порівняно з минулим роком середньодобових обсягів державного телемовлення на 5,4%. Обсяги державного радіомовлення залишилися практично незмінними.
Для кардинального поліпшення технічного стану державних телерадіоорганізацій розроблено проект Програми науково-технічного розвитку державного телебачення і радіомовлення на 2004-2008 роки. Цей документ окреслює сучасні тенденції розвитку телерадіомовлення і визначає стратегічні напрями діяльності державної складової телерадіоінформаційного простору.
Станом на 1 січня 2004 року зареєстровано і перереєстровано 19351 друкованих засобів масової інформації. З них 8248 – видання загальнодержавної, регіональної та/або зарубіжної сфери розповсюдження (на 1446 більше, ніж в минулому році) і 11103 – місцевої сфери розповсюдження (на 1351 більше, ніж в минулому році). Переважну більшість видань становлять газети – 12533 і журнали та видання журнального типу – 6421.
Зареєстровано і перереєстровано 99 інформаційних агентств. Приріст за минулий рік склав 20 інформагентств.
З обласних бюджетів у 2003 році профінансовано заходи програми „Мала преса” у сумі близько 20 млн. грн., з районних (міських) – близько 10 млн. грн. У 2004 році передбачається використати на реалізацію програми 6,5 млн. грн. – з обласних бюджетів, 8,5 млн. грн. – з районних(міських) та 4 млн. грн. позабюджетних коштів.
З метою забезпечення виконання зазначеної програми Комітет ініціював питання щодо виділення ОБСЄ 6 млн. 168 тис. євро на її додаткову фінансову підтримку.
Комітет рекомендував обласним радам і місцевим державним адміністраціям завершити процес передачі у власність редакцій державних (комунальних ) газет майна, яким вони користуються.
На сьогодні повністю стали розпорядниками майна і приміщень редакції комунальних ЗМІ Волині. Ця робота триває у 20 областях.
Державну фінансову допомогу обсягом 950 тис. грн. надано 11 друкованим виданням. Постійно відслідковується стан підготовки управлінських, журналістських та технічних кадрів для інформаційної сфери.
Проводиться робота з реформування Укртелерадіопресінституту, спрямована на покращення підготовки та підвищення кваліфікації журналістів електронних і друкованих ЗМІ усіх форм власності, працівників обласних і регіональних управлінь у справах преси та інформації; підрозділів з питань взаємодії із засобами масової інформації та зв’язків з громадськістю, прес-служб органів виконавчої влади.
З огляду на гостроту кадрової ситуації в державній системі телебачення і радіомовлення Інститут запровадив форсовані форми підготовки спеціалістів низки ключових професій (відеоінженери-монтажери, телережисери та їх асистенти тощо).
На базі інституту планується створити Центр моніторингу інформаційного простору України для здійснення комплексного аналізу та прогнозування інформаційних потоків, а також для підготовки спеціалізованих аудіовізуальних матеріалів з метою їх поширення за кордоном через дипломатичні представництва України. В зв`язку з цим, потребує кардинального поліпшення його навчальна та матеріальна база.
Необхідно забезпечити повноцінне функціонування оздоровчого комплексу “Ходорів”, на базі якого здійснюється перепідготовка працівників інформаційної сфери.
В Україні спостерігається спад обсягів випуску вітчизняної друкованої продукції. Якщо у 2002 році було випущено книг і брошур за назвами 12444, тиражем 47862,9 тис. прим., то у 2003 році – книг і брошур за назвами – 10405, тиражем 31407,2 тис. прим., що складає 60,2 відсотки.
З метою кардинального покращення ситуації у видавничій сфері розроблено Закон України “Про державну підтримку книговидавничої справи в Україні”.
Для його реалізації підготовлено проекти постанов Кабінету Міністрів України про затвердження:
- порядку спрямування коштів, вивільнених у зв’язку з наданням податкових пільг, на переоснащення видавничо-поліграфічної бази, розроблення і запровадження новітніх технологій, розширення виробництва книжкової продукції (постанова КМУ від 15.10.2003 р. № 1643);
- порядку ведення обліку отриманих валових доходів і валових витрат під час провадження видавничої діяльності, виготовлення і розповсюдження книжкової продукції (постанова КМУ від 17.09.2003 р. № 1478);
- переліку, обсягів та цільового використання товарів, які не виробляються в Україні і ввозяться на митну територію України для використання у видавничій діяльності та діяльності з виготовлення книжкової продукції, яка виробляється в Україні (подано на розгляд Кабінету Міністрів України);
- порядку звільнення від оподаткування операцій з виконання робіт та надання послуг у видавничій діяльності (подано на розгляд Кабінету Міністрів України).
За Програмою випуску соціально значущих видань 2003 р. профінансовано випуск 199 назв видань на загальну суму 14,8 млн. грн. З метою створення сприятливих умов для функціонування книготорговельної мережі Уряд за ініціативи Комітету затвердив постанову “Про підтримку діяльності творчих спілок та книговидавничої справи”. Видавці України взяли участь у 12-ти престижних міжнародних виставках-ярмарках за кордоном єдиними Національними стендами, а також у 8-ми всеукраїнських, регіональних виставках-ярмарках, форумах, фестивалях, зокрема у ХVІ Московській міжнародній книжковій виставці-ярмарку, Франкфуртському книжковому ярмарку.
Комітет розпочав роботу з підготовки національної експозиції в рамках Всесвітньої виставки “Експо 2005” (м. Аїчі, Японія), експонентами якої також будуть видавництва та видавничі організації, поліграфічні підприємства різних форм власності. Участь України у цьому престижному міжнародному виставковому заході сприятиме формуванню та підтриманню позитивного іміджу України у світі.
Комітет координує і контролює реалізацію міжурядових та міжвідомчих угод в інформаційній сфері більше ніж з 30 країнами світу:
- з країнами СНД та пострадянськими – 16.
- з європейськими країнами (східними і західними) – 7.
- з країнами Азії, Африки, США, Тихоокеанського регіону – 7.
- з країнами Близького Сходу – 3.
Налагоджено співпрацю з національними інформаційними агентствами інших держав. Зокрема, Укрінформом укладено 23 таких угоди. Їх географія найрізноманітніша – це ІТАР-ТАСС (Російська Федерація), Сіньхуа (Китай), Анатолійське Агентство (Туреччина), ТАSR (Словаччина), БТА (Болгарія) та інші.
З метою створення передумов для поглиблення і розширення відносин України з Європейським Союзом та Організацією Північноатлантичного договору Комітет розробив державні програми з питань європейської та євроатлантичної інтеграції на 2004 – 2007 роки, які затверджені Указом Президента України.
Ведеться підготовка до проведення у листопаді 2004 року в м. Києві 7-ої Європейської Міністерської конференції з питань ЗМІ. Обрання України місцем проведення такого представницького форуму свідчить про позитивну оцінку останніх кроків нашої держави у справі демократизації українського суспільства.
Станом на 01.01.2004 р. система Комітету профінансована із загального фонду державного бюджету в сумі 111,8 млн. грн., що становить 100,0 % запланованих річних асигнувань 2003 року.
Перспективи діяльності Комітету. Першочерговим завданням Комітету є удосконалення державної інформаційної політики як основи інноваційного розвитку українського суспільства та розбудови української держави згідно з Посланнями Президента України до Верховної Ради України “Україна: поступ у ХХІ століття. Стратегія економічного та соціального розвитку на 2000-2004 роки”, “Європейський вибір. Концептуальні засади стратегії економічного та соціального розвитку України на 2002-2011 роки”, Програмою діяльності Кабінету Міністрів України “Відкритість, дієвість, результативність”.
Наступний рік буде позначений важливими громадсько-політичними подіями – президентськими виборами та конституційною реформою. Комітет сприятиме організаційному та інформаційному забезпеченню цих процесів.
Серед перспективних завдань Комітету:
1. Забезпечення реалізації конституційних прав громадян на отримання інформації та свободу слова.
2. Впровадження Концепції національної інформаційної політики.
3. Удосконалення законодавства, що регулює відносини в інформаційній сфері. Розробка Інформаційного кодексу.
4. Удосконалення механізму управління інформаційною сферою у напрямі оптимізації розподілу повноважень між органами державної влади.
5. Кардинальне поліпшення технічного стану державних телерадіоорганізацій шляхом реалізації Програми науково-технічного розвитку державного телебачення і радіомовлення на 2004-2008 роки.
6. Відновлення і збереження мережі проводового мовлення, яке переважно обслуговує інформаційні потреби найменш соціально захищених верств населення.
7. Розширення інформаційної присутності України за кордоном, зокрема через розвиток супутникового іномовлення.
8. Налагодження ефективної та системної роботи щодо інформування громадськості з питань європейської та євроатлантичної інтеграції України, створення позитивного міжнародного іміджу України.
9. Підтримки україномовних засобів масової інформації.
10. Стимулювання розвитку та підтримки національного книговидання.
У 2004 році Комітет планує:
1. Підготувати проект Закону України “Про засоби масової інформації” як складову Інформаційного Кодексу України.
2. Розробити план заходів щодо створення передумов для впровадження системи суспільного телебачення і радіомовлення на 2004-2007 роки.
3. Прискорити технічне переоснащення державних телерадіокомпаній, забезпечити перехід на цифрову технологію державного телебачення і радіомовлення.
4. Розробити план заходів з налагодження співпраці студії “Укртелефільм” з державними телерадіокомпаніями щодо трансляції фільмів з відеофонду студії на загальнонаціональних і місцевих державних телеканалах та забезпечення якісного зростання обсягів надходження прибутків від реалізації продукції власного виробництва.
5. Створити багатопрофільний моніторинговий центр на базі Укртелерадіопресінституту.
6. Вжити заходи щодо розширення надання державної фінансової адресної підтримки засобам масової інформації для дітей та юнацтва.
7. Сприяти завершенню процесу передачі у власність редакцій державних (комунальних) ЗМІ майна, яким вони користуються.
8. Розробити Концепцію формування Програми випуску соціально значущих видань.
9. Забезпечити проведення Всеукраїнського фестивалю періодичної преси та виставкових заходів, організатором і співорганізатором яких є Комітет.
10. Взяти участь у розробці Концепції державної мовної політики.
11. Забезпечити виконання програми заходів з підготовки та проведення 7-ої Європейської Міністерської конференції з питань засобів масової інформації у листопаді 2004 року в м. Києві.” Після виступу Іван Чиж відповів на запитання слухачів Академії, які виявили непідробний інтерес до інформаційного поля нашої держави.