Сьогодні вже важко встановити достеменно, хто й коли вперше заговорив про необхідність створення Суспільного мовлення, але те, що до цього часу питання це залишається на рівні розмов – факт незаперечний. І от коли Держкомтелерадіо зробив, так би мовити, перший практичний крок у цьому багаторічному “довгобуді”, на нього і на його керівника почали “чіпляти всіх собак”. Навіть тут, у вирішенні питань державної ваги, на жаль, спрацьовують деякі сумнозвісні риси нашої української ментальності. Якими тільки епітетами не коментують створення загальнонаціонального каналу територіальних громад “критики від журналістики”! Але ж ніхто з них не спромігся, засукавши рукава, хоча б зрушити з місця цю багатостраждальну і невдячну справу!
Що стосується партійно-політичного спрямування вже на сьогодні діючого проекту Голови Комітету, на чому акцентують увагу більшість “критиків”, то, по-перше, його розробляв не особисто І.Чиж, а колектив Держкомтелерадіо. Тож присвоювати всі “лаври” одній особі якось і не коректно. А по-друге, погодьтесь, у період передвиборчої (виборчої) кампанії будь-який захід може набути політичного відтінку, хочете ви цього, чи ні. Використання ж громадського телеканалу у власних цілях – це взагалі якась маячня, бо відповідний Закон України чітко регламентує його підконтрольність і підзвітність.
Стосовно створення на базі ОДТРК загальнонаціонального телерадіоканалу, то хоча ідея ця І.Чижом та колективом Держкомтелерадіо і виношувалась вже давно, втілення її стало можливим після прийняття Постанови Верховної Ради України від 21.06.05р. №2684-IV “Про рекомендації парламентських слухань “Перспективи створення громадського телерадіомовлення в Україні”.
Нею було запропоновано Кабінетові Міністрів України та Національній раді України з питань телебачення і радіомовлення “розглянути можливість створення на базі обласних державних телерадіокомпаній, державної телерадіокомпанії Автономної республіки Крим, Київської та Севастопольської регіональних державних телерадіокомпаній загальнонаціонального телевізійного та радіоканалу Суспільного телебачення і радіомовлення України”.
Відповідно до цієї рекомендації урядовим дорученням Держкомтелерадіо, Мінтрансзв”язку, Мінфіну, Мінекономіки. Мінюсту, НТКУ і НРКУ було запропоновано підготувати і подати Кабінетові Міністрів України узгоджені пропозиції щодо реалізації постанови Верховної Ради України і, зокрема, “створення на базі обласних державних телерадіокомпаній, державної телерадіокомпанії АР Крим, Київської та Севастопольської регіональних державних телерадіокомпаній загальнонаціонального телевізійного та радіоканалу Суспільного телебачення і радіомовлення України”.
15 липня 2005 року у Державному комітеті телебачення і радіомовлення на спільній нараді відповідальних представників усіх перелічених співвиконавців доручення за участю першого заступника Голови Національної ради України з питань телебачення і радіомовлення Ю.Сторожука учасники наради дійшли висновку стосовно реальної можливості виконати це завдання, враховуючи пропозиції спеціалістів Держкомтелерадіо. І лише після того, як з висновками співвиконавців було ознайомлено Кабінет Міністрів України, Держкомтелерадіо приступив до створення каналу територіальних громад. Було обрано громадську наглядову раду Каналу, його правління і виконавчу дирекцію.
З жовтня на каналі УТР організовано вихід в ефір щоденного програмного блоку каналу територіальних громад в режимі експериментального мовлення на відрізках часу 8.00 – 10.00 та 17.00 – 19.00.
І наостанок. В даній ситуації дуже доречно нагадати стару істину: той, хто не вміє (не може) нічого робити – той критикує.