АНАЛІЗ РЕГУЛЯТОРНОГО ВПЛИВУ
до проекту постанови Кабінету Міністрів України «Про затвердження Порядку вилучення з обігу видавничої продукції, що має походження або виготовлена та/або випущена у світ, та/або ввезена з території держави-агресора, Республіки Білорусь, тимчасово окупованої території України, та/або внесена до Реєстру видавничої продукції антиукраїнського змісту, а також видавничої продукції, що випущена у світ державною мовою держави-агресора, яка розповсюджується без відповідного дозволу»
I. Визначення проблеми
В умовах збройної агресії Російської Федерації українська держава зобов’язана надійно захистити свій культурно-інформаційний простір від російської пропаганди та загалом негативного впливу Росії. Зокрема, це стосується сфери українського книговидання і книгорозповсюдження.
Так, 19 червня 2023 року Верховною Радою України за № 2309-IX прийнято Закон України «Про внесення змін до деяких законів України щодо встановлення обмежень на ввезення та розповсюдження видавничої продукції, що стосується держави-агресора, Республіки Білорусь, тимчасово окупованої території України», яким внесено зміни до Закону України «Про видавничу справу» (далі – Закон).
15 листопада 2024 року набрав чинності Закон України від 10 жовтня 2024 р. № 4017-IX «Про внесення змін до деяких законодавчих актів України у зв’язку з прийняттям Закону України «Про адміністративну процедуру», яким, зокрема внесено зміни до статті 281 Закону України «Про видавничу справу».
Так, відповідно до статті 28¹ Закону забороняється ввезення на митну територію України та/або розповсюдження на її території видавничої продукції, що має походження або виготовлена та/або випущена у світ, та/або ввозиться з території держави-агресора, Республіки Білорусь, тимчасово окупованої території України (крім розповсюдження видавничої продукції, що має походження або виготовлена та випущена у світ на тимчасово окупованій території України до її тимчасової окупації), а також книжкових видань, що містять твори, автори яких є або були у будь-який період після 1991 року громадянами держави-агресора, за винятком колишніх громадян держави-агресора, які є (або на момент смерті були) громадянами України і не мають (на момент смерті не мали) громадянства держави-агресора.
Видавнича продукція, випущена у світ державною мовою держави-агресора, що не підпадає під обмеження, визначені частиною першою цієї статті, та інші обмеження, визначені законодавством, може бути ввезена на митну територію України та розповсюджена на її території за умови наявності відповідного дозволу, передбаченого цією статтею.
Уповноважений орган (Держкомтелерадіо) забезпечує реалізацію цього Закону шляхом надання (відмови у видачі, припинення дії) дозволу на ввезення та розповсюдження видавничої продукції, випущеної у світ державною мовою держави-агресора (далі - дозвіл).
Згідно з частинами двадцять четвертою – двадцять шостою статті 28¹ Закону розповсюдження на території України видавничої продукції, що має походження або виготовлена та/або випущена у світ, та/або ввезена з території держави-агресора, Республіки Білорусь, тимчасово окупованої території України, та/або внесена до Реєстру видавничої продукції антиукраїнського змісту, а також розповсюдження видавничої продукції, випущеної у світ державною мовою держави-агресора, без наявності відповідного дозволу, передбаченого цією статтею, тягне за собою застосування до розповсюджувачів такої продукції адміністративно-господарських санкцій у формі накладення адміністративно-господарського штрафу в розмірі двох мінімальних заробітних плат за кожен випадок такого розповсюдження, вчиненого вперше, та у розмірі десяти мінімальних заробітних плат за кожен наступний випадок такого розповсюдження.
Рішення про накладення штрафу, передбаченого частиною двадцять третьою цієї статті, приймає уповноважений орган на підставі звернень правоохоронних органів, юридичних та фізичних осіб або після самостійного виявлення його посадовими особами з будь-якого джерела обставин, що можуть свідчити про незаконне розповсюдження видавничої продукції. Адміністративне провадження здійснюється у порядку, визначеному Законом України «Про адміністративну процедуру».
Видавнича продукція, що має походження або виготовлена та/або випущена у світ, та/або ввезена з території держави-агресора, Республіки Білорусь, тимчасово окупованої території України, та/або внесена до Реєстру видавничої продукції антиукраїнського змісту і розповсюджується на території України, а також видавнича продукція, випущена у світ державною мовою держави-агресора, що розповсюджується на території України без відповідного дозволу, передбаченого цією статтею, вилучається з обігу уповноваженим органом у порядку, визначеному Кабінетом Міністрів України.
На сьогодні, в українських інтернет-магазинах фіксуються численні випадки розповсюдження видавничої продукції держави-агресора та Республіки Білорусь. Так, під час моніторингу сфери книгорозповсюдження за період з травня 2024 по травень 2025 року виявлено та припинено 8500 фактів незаконного розповсюдження видавничої продукції держави-агресора. За цей період також надійшло 25 звернень громадян.
Розповсюджуючи видавничу продукцію держави-агресора на території України суб’єкти господарювання безпосередньо здійснюють фінансування армії РФ коштами громадян України, що є неприпустимим. Сама ж продукція може завдати шкоди як інтересам держави так і громадян, оскільки в ній можуть міститись заклики на ліквідацію незалежності України, зміни конституційного ладу, порушення суверенітету та територіальної цілісності, зміни конституційного ладу насильницьким шляхом, викривленням історичних фактів та інше.
Розв’язати дану проблему можливо лише шляхом реалізації положень статті 281 Закону України «Про видавничу справу» (із змінами, внесеними Законами України від 19 червня 2023 р. № 2309-ІХ «Про внесення змін до деяких законів України щодо встановлення обмежень на ввезення та розповсюдження видавничої продукції, що стосується держави-агресора, Республіки Білорусь, тимчасово окупованої території України» та від 10 жовтня 2024 р. № 4017-IX «Про внесення змін до деяких законодавчих актів України у зв’язку з прийняттям Закону України «Про адміністративну процедуру»), зокрема, затвердивши Порядок вилучення з обігу видавничої продукції, що має походження або виготовлена та/або випущена у світ, та/або ввезена з території держави-агресора, Республіки Білорусь, тимчасово окупованої території України, та/або внесена до Реєстру видавничої продукції антиукраїнського змісту, а також видавничої продукції, що випущена у світ державною мовою держави-агресора, яка розповсюджується без відповідного дозволу.
Визначення основних груп (підгрупи), на які проблема справляє вплив:
Групи (підгрупи) | Так | Ні |
Громадяни | Так | - |
Держава | Так | - |
Суб’єкти господарювання, у тому числі суб’єкти малого підприємництва* | Так | - |
ІІ. Цілі державного регулювання
Метою проекту постанови є затвердження Порядку вилучення з обігу видавничої продукції, що має походження або виготовлена та/або випущена у світ, та/або ввезена з території держави-агресора, Республіки Білорусь, тимчасово окупованої території України, та/або внесена до Реєстру видавничої продукції антиукраїнського змісту і розповсюджується на території України, а також видавничої продукції, випущеної у світ державною мовою держави-агресора, що розповсюджується на території України без відповідного дозволу.
Показник, який заплановано досягти за результатами прийняття регуляторного акта, – відсутність на ринку України видавничої продукції держави-агресора та Республіки Білорусь.
III. Визначення та оцінка альтернативних способів досягнення цілей
1. Визначення альтернативних способів
Вид альтернативи | Опис альтернативи |
Збереження чинного регулювання | Частиною двадцять шостою статті 281 Закону України «Про видавничу справу» передбачено, що видавнича продукція, що має походження або виготовлена та/або випущена у світ, та/або ввезена з території держави-агресора, Республіки Білорусь, тимчасово окупованої території України, та/або внесена до Реєстру видавничої продукції антиукраїнського змісту і розповсюджується на території України, а також видавнича продукція, випущена у світ державною мовою держави-агресора, що розповсюджується на території України без відповідного дозволу, передбаченого цією статтею, вилучається з обігу уповноваженим органом у порядку, визначеному Кабінетом Міністрів України. Відсутність нормативно-правового акту, який би визначав порядок вилучення видавничої продукції, що має походження або виготовлена та/або випущена у світ, та/або ввезена з території держави-агресора, Республіки Білорусь, тимчасово окупованої території України, та/або внесена до Реєстру видавничої продукції антиукраїнського змісту і розповсюджується на території України, а також видавнича продукція, випущена у світ державною мовою держави-агресора, що розповсюджується на території України без відповідного дозволу, є неприйнятним. Така альтернатива не потребує ресурсів на впровадження та відсутнє додаткове адміністративне навантаження на органи влади та бізнес. |
Проведення інформаційних компаній в мережі Інтернет щодо популяризації українських книг з метою недопущення шкоди, яка може бути завдана українському суспільству та державі наявністю на ринку видавничої продукції держави-агресора та Республіки Білорусь | Вибрати основні канали комунікації (Instagram, TikTok, YouTube, X, Telegram, Facebook). Створити ключові повідомлення, наприклад: «Українська книга – це модно», «Читай українське – підтримуй своє», «Відкрий світ української літератури». Залучити видавництва, книгарні, бібліотеки, блогерів, культурні організації (наприклад, Український інститут книги).
|
Обраний спосіб | Розробка проекту нормативно-правового акту, який би визначив порядок вилучення видавничої продукції, що має походження або виготовлена та/або випущена у світ, та/або ввезена з території держави-агресора, Республіки Білорусь, тимчасово окупованої території України, та/або внесена до Реєстру видавничої продукції антиукраїнського змісту і розповсюджується на території України, а також видавнича продукція, випущена у світ державною мовою держави-агресора, що розповсюджується на території України без відповідного дозволу. |
2. Оцінка вибраних альтернативних способів досягнення цілей
Оцінка впливу на сферу інтересів держави
Вид альтернативи | Вигоди | Витрати |
Збереження чинного регулювання | Відсутні | Відсутні |
Проведення інформаційних компаній в мережі Інтернет щодо популяризації українських книг з метою недопущення шкоди, яка може бути завдана українському суспільству та державі наявністю на ринку видавничої продукції держави-агресора та Республіки Білорусь | Культурний вплив: зміцнення національної ідентичності; збереження мовного простору; Економічний вплив: підтримка вітчизняних видавництв; експортний потенціал; зменшення незаконного ввезення та розповсюдження видавничої продукції держави-агресора та Республіки Білорусь. Соціальний вплив: формування активної громадянської позиції. Безпековий вплив: запобігання інформаційним загрозам; зміцнення інформаційного суверенітету. | 5400000 гривень (щороку) |
Обраний спосіб | захист національного інформаційного простору; дотримання вимог законодавства України щодо заборони пропаганди ксенофобії, тероризму, сепаратизму, тощо; захист інформаційного простору від умисного зовнішнього впливу на суспільну свідомість та поширення антиукраїнських поглядів; обмеження доступу на український ринок видавничої продукції антиукраїнського змісту; захист сфери українського книговидання і книгорозповсюдження від руйнівного впливу «русского міра»; сприяння зміцненню національної безпеки, утвердженню і поширенню української мови, розвитку національних культурних індустрій; державна підтримка книговидавничої справи в Україні. | Прийняття та реалізація постанови Кабінету Міністрів України не потребує додаткових матеріальних та інших витрат |
Оцінка впливу на сферу інтересів громадян
Вид альтернативи | Вигоди | Витрати |
Збереження чинного регулювання | Відсутні | Відсутні |
Проведення інформаційних компаній в мережі Інтернет щодо популяризації українських книг з метою недопущення шкоди, яка може бути завдана українському суспільству та державі наявністю на ринку видавничої продукції держави-агресора та Республіки Білорусь | Інформаційні кампанії в Інтернеті для популяризації українських книг матимуть значний позитивний вплив на громадян, сприяючи зміцненню національної ідентичності, економічному розвитку, інформаційній безпеці та освіті. Вони допоможуть знизити вплив видавничої продукції держави-агресора, мінімізуючи потенційну шкоду для українського суспільства та держави. | 5400000 гривень (щороку) |
Обраний спосіб | забезпечення інформаційних прав та свобод громадян; захист від видавничої продукції антиукраїнського змісту, що загрожує моралі громадян, порушує їх права і свободи або закликають до порушення громадського порядку; сприяння національно-культурному розвитку українського народу, громадян України всіх національностей, утвердженню їх духовності та моралі, доступу членів суспільства до загальнолюдських цінностей, захисту прав та інтересів авторів. | Відсутні |
Оцінка впливу на сферу інтересів суб’єктів господарювання
Станом на 01.04.2025 до Державного реєстру видавців, виготовлювачів і розповсюджувачів видавничої продукції внесено 8585 суб’єктів видавничої справи (6319 – юридичних осіб, 2266 – фізичних осіб-підприємців).
2326 суб’єктів видавничої справи займаються лише видавничою діяльністю, 683 – виготовленням видавничої продукції; 557 – розповсюдженням видавничої продукції.
Решта суб’єктів видавничої справи поєднують 2-3 види діяльності у видавничій справі, а саме:
1111 (936 – юридичні особи, 175 – фізичні особи-підприємці) суб’єктів видавничої справи займаються видавничою діяльністю і виготовленням видавничої продукції,
1381 (928 – юридичні особи, 453 – фізичні особи-підприємці) – видавничою діяльністю і розповсюдженням видавничої продукції,
44 (34 – юридичні особи, 10 – фізичні особи-підприємці) – виготовленням і розповсюдженням видавничої продукції,
2483 (1806 – юридичні особи, 677 – фізичні особи-підприємці) – видавничою діяльністю, виготовленням і розповсюдженням видавничої продукції.
Кількість суб’єктів видавничої справи по областях (регіонах):
Харківська область - 1006, Дніпропетровська - 458, Київська - 487, Львівська – 446, Донецька – 388, Одеська - 247, Запорізька - 174, Вінницька – 165, Полтавська - 157, Черкаська - 154, Тернопільська - 139, Автономна Республіка Крим – 136, Хмельницька - 132, Волинська - 124, Сумська - 117, Чернігівська - 116, Житомирська - 114, Луганська - 110, Івано-Франківська – 107, Херсонська - 104, Кіровоградська - 101, Миколаївська - 98, Рівненська - 95, Закарпатська – 90, Чернівецька область – 75; м. Київ – 3206 , Севастополь - 39.
За весь період ведення Державного реєстру анульовано 1240 свідоцтв (1149 – у зв’язку з внесенням змін до Державного реєстру; 91 – у зв’язку із припиненням діяльності суб’єктів видавничої справи).
Таким чином, загальна кількість суб’єктів господарювання, які займаються розповсюдженням видавничої продукції, становить 4465 од.
Показник | Великі | Середні | Малі | Мікро | Разом |
Кількість суб’єктів господарювання, що підпадають під дію регулювання, одиниць | Х | Х | Х | 4465 | 4465 |
Питома вага групи у загальній кількості, відсотків | Х | Х | Х | 100 % | 100 % |
Вид альтернативи | Вигоди | Витрати |
Збереження чинного регулювання | Відсутні | Відсутні |
Проведення інформаційних компаній в мережі Інтернет щодо популяризації українських книг з метою недопущення шкоди, яка може бути завдана українському суспільству та державі наявністю на ринку видавничої продукції держави-агресора та Республіки Білорусь | Зростання доходів українських видавництв. Популяризація українських книг через інформаційні кампанії може збільшити продажі, сприяти розширенню асортименту та залученню нових читачів. Наприклад, кампанії в соціальних мережах (TikTok, Instagram) можуть підвищити інтерес до сучасних українських авторів. Розвиток культурного сектору: кампанії сприяють популяризації української мови та культури, що позитивно впливає на авторів і перекладачів. Зміцнення національної безпеки: витіснення ворожої видавничої продукції зменшує ідеологічний вплив держави-агресора. | 5400000 гривень (щороку) |
Обраний спосіб | забезпечення динамічного розвитку ринку української літератури; підтримка книжкової торгівлі та забезпечення розвитку українського книговидання; захист прав та інтересів видавців, виготовлювачів, розповсюджувачів і споживачів видавничої продукції, стимулювання розвитку українського книгорозповсюдження. | Відсутні |
Сумарні витрати за альтернативами | Сума витрат, гривень |
Альтернатива 1. Збереження чинного регулювання. Сумарні витрати для суб’єктів господарювання великого і середнього підприємництва згідно з додатком 2 до Методики проведення аналізу впливу регуляторного акта (рядок 11 таблиці “Витрати на одного суб’єкта господарювання великого і середнього підприємництва, які виникають внаслідок дії регуляторного акта”) | Х |
Альтернатива 2. Проведення інформаційних компаній в мережі Інтернет щодо популяризації українських книг з метою недопущення шкоди, яка може бути завдана українському суспільству та державі наявністю на ринку видавничої продукції держави-агресора та Республіки Білорусь. Сумарні витрати для суб’єктів господарювання великого і середнього підприємництва згідно з додатком 2 до Методики проведення аналізу впливу регуляторного акта (рядок 11 таблиці “Витрати на одного суб’єкта господарювання великого і середнього підприємництва, які виникають внаслідок дії регуляторного акта”) | 5400000 |
Альтернатива 3. Обраний спосіб. Сумарні витрати для суб’єктів господарювання великого і середнього підприємництва згідно з додатком 2 до Методики проведення аналізу впливу регуляторного акта (рядок 11 таблиці “Витрати на одного суб’єкта господарювання великого і середнього підприємництва, які виникають внаслідок дії регуляторного акта”) | Х |
IV. Вибір найбільш оптимального альтернативного способу досягнення цілей
Рейтинг результативності (досягнення цілей під час вирішення проблеми) | Бал результативності (за чотирибальною системою оцінки) | Коментарі щодо присвоєння відповідного бала | |||
Збереження чинного регулювання | 1 | На сьогодні в Україні відсутній нормативно-правовий акт, який би визначав порядок вилучення видавничої продукції, що має походження або виготовлена та/або випущена у світ, та/або ввезена з території держави-агресора, Республіки Білорусь, тимчасово окупованої території України, та/або внесена до Реєстру видавничої продукції антиукраїнського змісту і розповсюджується на території України, а також видавнича продукція, випущена у світ державною мовою держави-агресора, що розповсюджується на території України без відповідного дозволу. | |||
Проведення інформаційних компаній в мережі Інтернет щодо популяризації українських книг з метою недопущення шкоди, яка може бути завдана українському суспільству та державі наявністю на ринку видавничої продукції держави-агресора та Республіки Білорусь | 2 | Проведення інформаційних компаній в мережі Інтернет призведе до популяризації української книги, однак не зупинить її постачання та розповсюдження з інших країн. Також слід враховувати великі щорічні витрати з Державного бюджету. | |||
Обраний спосіб | 4 | Прийняття нормативно-правового акту, який би визначив порядок вилучення видавничої продукції, що має походження або виготовлена та/або випущена у світ, та/або ввезена з території держави-агресора, Республіки Білорусь, тимчасово окупованої території України, та/або внесена до Реєстру видавничої продукції антиукраїнського змісту і розповсюджується на території України, а також видавнича продукція, випущена у світ державною мовою держави-агресора, що розповсюджується на території України без відповідного дозволу. | |||
Рейтинг результативності | Вигоди (підсумок) | Витрати (підсумок) | Обґрунтування відповідного місця альтернативи у рейтингу | ||
Збереження чинного регулювання | Відсутні | Відсутні | Частиною двадцять шостою статті 281 Закону України «Про видавничу справу» передбачено, що видавнича продукція, що має походження або виготовлена та/або випущена у світ, та/або ввезена з території держави-агресора, Республіки Білорусь, тимчасово окупованої території України, та/або внесена до Реєстру видавничої продукції антиукраїнського змісту і розповсюджується на території України, а також видавнича продукція, випущена у світ державною мовою держави-агресора, що розповсюджується на території України без відповідного дозволу, передбаченого цією статтею, вилучається з обігу уповноваженим органом у порядку, визначеному Кабінетом Міністрів України. Відсутність нормативно-правового акту, який би визначав порядок вилучення видавничої продукції, що має походження або виготовлена та/або випущена у світ, та/або ввезена з території держави-агресора, Республіки Білорусь, тимчасово окупованої території України, та/або внесена до Реєстру видавничої продукції антиукраїнського змісту і розповсюджується на території України, а також видавнича продукція, випущена у світ державною мовою держави-агресора, що розповсюджується на території України без відповідного дозволу, є неприйнятним. | ||
Проведення інформаційних компаній в мережі Інтернет щодо популяризації українських книг з метою недопущення шкоди, яка може бути завдана українському суспільству та державі наявністю на ринку видавничої продукції держави-агресора та Республіки Білорусь | Зростання українського книговидання; зменшення ввезення видавничої продукції держави-агресора та Республіки Білорусь через нелегальні канали. | 5400000 | Інформаційні кампанії в Інтернеті для популяризації українських книг мають помірну результативність, сприяючи зростанню попиту на україномовну літературу та зменшенню присутності ворожої продукції. Проте, для підвищення ефективності потрібні більші інвестиції, активніше використання соцмереж і жорсткіший контроль за нелегальним імпортом. | ||
Обраний спосіб | захист національного інформаційного простору; дотримання вимог законодавства України щодо заборони пропаганди ксенофобії, тероризму, сепаратизму, тощо; захист інформаційного простору від умисного зовнішнього впливу на суспільну свідомість та поширення антиукраїнських поглядів; обмеження доступу на український ринок видавничої продукції антиукраїнського змісту; захист сфери українського книговидання і книгорозповсюдження від руйнівного впливу «русского міра»; сприяння зміцненню національної безпеки, утвердженню і поширенню української мови, розвитку національних культурних індустрій; державна підтримка книговидавничої справи в Україні. | Відсутні | Прийняття нормативно-правового акту дасть можливість визначити порядок вилучення видавничої продукції, що має походження або виготовлена та/або випущена у світ, та/або ввезена з території держави-агресора, Республіки Білорусь, тимчасово окупованої території України, та/або внесена до Реєстру видавничої продукції антиукраїнського змісту і розповсюджується на території України, а також видавнича продукція, випущена у світ державною мовою держави-агресора, що розповсюджується на території України без відповідного дозволу. | ||
Рейтинг | Аргументи щодо переваги обраної альтернативи/причини відмови від альтернативи | Оцінка ризику зовнішніх чинників на дію запропонованого регуляторного акта |
Збереження чинного регулювання | Відсутні | Відсутні |
Проведення інформаційних компаній в мережі Інтернет щодо популяризації українських книг з метою недопущення шкоди, яка може бути завдана українському суспільству та державі наявністю на ринку видавничої продукції держави-агресора та Республіки Білорусь | Передбачає додаткові витрати з державного бюджету | Відсутні |
Обраний спосіб | Причини для відмови відсутні, оскільки обрана альтернатива дасть можливість запровадити порядок вилучення видавничої продукції, що має походження або виготовлена та/або випущена у світ, та/або ввезена з території держави-агресора, Республіки Білорусь, тимчасово окупованої території України, та/або внесена до Реєстру видавничої продукції антиукраїнського змісту і розповсюджується на території України, а також видавнича продукція, випущена у світ державною мовою держави-агресора, що розповсюджується на території України без відповідного дозволу. | Відсутні |
V. Механізми та заходи, які забезпечать розв’язання визначеної проблеми
На території України продовжує розповсюджуватись видавнича продукція, яка:
- має походження або виготовлена та/або випущена у світ, та/або ввезена з території держави-агресора (РФ), Республіки Білорусь, тимчасово окупованої території України;
- внесена до Реєстру видавничої продукції антиукраїнського змісту;
- випущена у світ державною мовою держави-агресора та розповсюджується на території України без відповідного дозволу.
Ця продукція може становити загрозу інформаційній безпеці, культурній ідентичності та державному суверенітету України. Відсутність ефективного механізму вилучення такої продукції з обігу створює передумови для її подальшого незаконного розповсюдження.
Для ефективного розв’язання вищезазначеної проблеми пропонується впровадження регуляторного акта, який передбачає:
1. Встановлення чітких юридичних підстав для вилучення видавничої продукції:
- конкретизується перелік критеріїв (походження, зміст, відсутність дозволу), за якими продукція підлягає вилученню з обігу;
- визначаються види продукції, яка потребує обов’язкового дозволу на розповсюдження.
2. Запровадження єдиного механізму виявлення та документального оформлення порушень:
- передбачається проведення регулярних перевірок суб’єктів господарювання, які реалізують видавничу продукцію;
- уповноважені особи складають протоколи про адміністративно-господарські порушення з описом вилученої продукції.
3. Вилучення продукції з обігу на місці фактичного виявлення:
- уповноважені посадові особи Держкомтелерадіо або інших контролюючих органів мають право на місці вилучати продукцію;
- вилучена продукція підлягає знищенню, утилізації або вилученню до ухвалення судового рішення.
4. Накладення штрафів та притягнення до відповідальності:
- до порушників застосовуються адміністративно-господарські стягнення, передбачені законодавством (стаття 28-1 Закону України «Про видавничу справу»).
5. Формування та ведення відкритого Реєстру видавничої продукції антиукраїнського змісту:
- забезпечення доступу до реєстру для всіх зацікавлених суб’єктів, зокрема митних органів, правоохоронних органів, книгарень, онлайн-магазинів тощо.
Організаційні заходи для впровадження регуляторного акта:
1. Підготовка інструкцій та методичних рекомендацій для уповноважених осіб щодо порядку проведення перевірок, документального оформлення порушень та вилучення продукції.
2. Взаємодія з іншими органами державної влади (митними органами, Національною поліцією, Держпродспоживслужбою, МКСК тощо) для ефективного обміну інформацією та координації дій.
3. Інформування суб’єктів господарювання про нові вимоги через офіційні сайти, роз’яснення, семінари та консультації.
4. Моніторинг дотримання вимог та результатів дії регуляторного акта — проведення регулярного аналізу кількості вилучених видань, накладених штрафів та ефективності реагування на порушення.
Очікуваний результат:
- зменшення обсягів реалізації видавничої продукції, що походить з держави-агресора або містить антиукраїнський зміст.
- підвищення контролю за інформаційною безпекою держави.
- формування прозорого та відповідального книжкового ринку на території України.
- попередження деструктивного впливу на суспільну думку, національну ідентичність і державний суверенітет.
VI. Оцінка виконання вимог регуляторного акта залежно від ресурсів, якими розпоряджаються органи виконавчої влади чи органи місцевого самоврядування, фізичні та юридичні особи, які повинні проваджувати або виконувати ці вимоги
Органи виконавчої влади чи органи місцевого самоврядування додаткових витрат не зазнають.
Питома вага суб’єктів малого підприємництва (малих та мікропідприємств разом) у загальній кількості суб’єктів господарювання, на яких поширюється регулювання, перевищує 10 відсотків. Здійснено розрахунок витрат на запровадження державного регулювання для суб’єктів малого підприємництва згідно з додатком 4 до Методики проведення аналізу впливу регуляторного акта (Тест малого підприємництва).
VII. Обґрунтування запропонованого строку дії регуляторного акта
Термін дії постанови Кабінету Міністрів України є необмеженим у часі до прийняття нового нормативно-правового акту або втрати ним чинності.
Термін набрання чинності регуляторним актом – з дня, наступного за днем його опублікування.
VIII. Визначення показників результативності дії регуляторного акта
Прогнозними значеннями показників результативності регуляторного акта є:
1. Розмір надходжень до державного бюджету.
2. Кількість суб’єктів господарювання, на яких поширюється дія акта.
3. Розмір коштів і час, що витрачаються суб’єктами господарювання, пов’язаними з виконанням вимог акта.
4. Рівень поінформованості суб’єктів господарювання та/або фізичних осіб з основних положень акта – вище середнього, оскільки проект постанови оприлюднено у підрозділі «Консультації з громадськістю» розділу «Громадянам» та у підрозділі «Регуляторна діяльність» розділу «Діяльність» офіційного веб-сайту Держкомтелерадіо.
5. Статистичні показники:
загальна кількість виявлених випадків порушень вимог статті 281 Закону України «Про видавничу справу»;
кількість оформлених Держкомтелерадіо документів щодо застосування адміністративно-господарських санкцій;
обсяги вилученої видавничої продукції, що має походження або виготовлена та/або випущена у світ, та/або ввезена з території держави-агресора, Республіки Білорусь, тимчасово окупованої території України, та/або внесена до Реєстру видавничої продукції антиукраїнського змісту і розповсюджується на території України, а також видавнича продукція, випущена у світ державною мовою держави-агресора, що розповсюджується на території України без відповідного дозволу.
IX. Визначення заходів, за допомогою яких здійснюватиметься відстеження результативності дії регуляторного акта
Відстеження результативності регуляторного акта здійснюватиметься Державним комітетом телебачення і радіомовлення України шляхом проведення базового, повторного та періодичного відстежень статистичних показників результативності акта, визначених під час проведення аналізу впливу регуляторного акта.
Базове відстеження результативності регуляторного акта буде здійснено протягом кварталу після набрання чинності цим регуляторним актом, але не більше року з дня прийняття такого нормативно-правового акту шляхом аналізу статистичних даних.
Повторне відстеження буде проводитись через рік після проведення заходів з базового відстеження, але не пізніше двох років з дня набрання чинності цим актом шляхом аналізу статистичних даних порівняно з базовим відстеженням.
Періодичне відстеження результативності регуляторного акта буде здійснюватись раз на кожні три роки, починаючи з дня закінчення заходів з повторного відстеження результативності цього акта.
Голова Держкомтелерадіо Олег НАЛИВАЙКО
ТЕСТ
малого підприємництва (М-Тест)
1. Консультації з представниками мікро- та малого підприємництва щодо оцінки впливу регулювання
Консультації щодо визначення впливу запропонованого регулювання на суб'єктів малого підприємництва та визначення детального переліку процедур, виконання яких необхідно для здійснення регулювання, буде проведено розробником за результатами отриманих пропозицій та зауважень до проекту регуляторного акту. За результатами опрацювання пропозицій та зауважень буде опублікований звіт про результати проведення електронних консультацій з громадськістю щодо проекту регуляторного акту.
2. Вимірювання впливу регулювання на суб’єктів малого підприємництва (мікро- та малі):
кількість суб’єктів малого підприємництва, на яких поширюється регулювання: 4465 (одиниць), у тому числі мікропідприємництва 4465 (одиниць). Подальші розрахунки здійсненні на підставі припущення, що така загальна кількість одиниць суб’єктів малого підприємництва буде здійснювати розповсюдження видавничої продукції, що має походження або виготовлена та/або випущена у світ, та/або ввезена з території держави-агресора, Республіки Білорусь, тимчасово окупованої території України, та/або внесена до Реєстру видавничої продукції антиукраїнського змісту і розповсюджується на території України, а також видавничої продукції, випущеної у світ державною мовою держави-агресора, що розповсюджується на території України без відповідного дозволу;
питома вага суб’єктів малого підприємництва у загальній кількості суб’єктів господарювання, на яких проблема справляє вплив 100 % (відсотків) (відповідно до таблиці “Оцінка впливу на сферу інтересів суб’єктів господарювання” додатка 1 до Методики проведення аналізу впливу регуляторного акта).
3. Розрахунок витрат суб’єктів малого підприємництва на виконання вимог регулювання
Порядковий номер | Найменування оцінки | У перший рік (стартовий рік впровадження регулювання) | Періодичні (за наступний рік) | Витрати за |
Оцінка "прямих" витрат суб'єктів малого підприємництва на виконання регулювання | ||||
1 | Придбання необхідного обладнання (пристроїв, машин, механізмів) Формула: кількість необхідних одиниць обладнання Х вартість одиниці | 0,00 (витрати відсутні) | 0,00 (витрати відсутні) | 0,00 (витрати відсутні) |
2 | Процедури повірки та/або постановки на відповідний облік у визначеному органі державної влади чи місцевого самоврядування Формула: прямі витрати на процедури повірки (проведення первинного обстеження) в органі державної влади + витрати часу на процедуру обліку (на одиницю обладнання) Х вартість часу суб'єкта малого підприємництва (заробітна плата) Х оціночна кількість процедур обліку за рік) Х кількість необхідних одиниць обладнання одному суб'єкту малого підприємництва | 0,00 (витрати відсутні) | 0,00 (витрати відсутні) | 0,00 (витрати відсутні) |
3 | Процедури експлуатації обладнання (експлуатаційні витрати - витратні матеріали) Формула: оцінка витрат на експлуатацію обладнання (витратні матеріали та ресурси на одиницю обладнання на рік) Х кількість необхідних одиниць обладнання одному суб'єкту малого підприємництва | 0,00 (витрати відсутні) | 0,00 (витрати відсутні) | 0,00 (витрати відсутні) |
4 | Процедури обслуговування обладнання (технічне обслуговування) Формула: оцінка вартості процедури обслуговування обладнання (на одиницю обладнання) Х кількість процедур технічного обслуговування на рік на одиницю обладнання Х кількість необхідних одиниць обладнання одному суб'єкту малого підприємництва | 0,00 (витрати відсутні) | 0,00 (витрати відсутні) | 0,00 (витрати відсутні) |
5 | Інші процедури | 0,00 (витрати відсутні) | 0,00 (витрати відсутні) | 0,00 (витрати відсутні) |
6 | Разом, гривень Формула: (сума рядків 1 + 2 + 3 + 4 + 5) | 0,00 | 0,00 | 0,00 |
7 | Кількість суб'єктів господарювання, що повинні виконати вимоги регулювання, одиниць | 4465 | 4465 | 4465 |
8 | Сумарно, гривень Формула: відповідний стовпчик "разом" Х кількість суб'єктів малого підприємництва, що повинні виконати вимоги регулювання (рядок 6 Х рядок 7) | 0,00 | 0,00 | 0,00 |
Оцінка вартості адміністративних процедур суб'єктів малого підприємництва щодо виконання регулювання та звітування | ||||
9 | Процедури отримання первинної інформації про вимоги регулювання Формула: витрати часу на отримання інформації про регулювання, отримання необхідних форм та заявок Х вартість часу суб’єкта малого підприємництва (заробітна плата) Х оціночна кількість форм | 0,5 год. (час, який витрачається суб’єктом господарювання на пошук нормативно-правового акта в мережі Інтернет та ознайомлення з ним) Х 48 грн.* = 24 грн. | 0,00 грн. (припускається, що суб’єкти господарювання ознайомлюються з вимогами регулювання лише в перший рік) | 0,00 (припускається, що суб’єкти господарювання ознайомлюються з вимогами регулювання лише в перший рік) |
10 | Процедури організації виконання вимог регулювання Формула: витрати часу на розроблення та впровадження внутрішніх для суб'єкта малого підприємництва процедур на впровадження вимог регулювання Х вартість часу суб'єкта малого підприємництва (заробітна плата) Х оціночна кількість внутрішніх процедур | 0,00 грн. | 0,00 грн. | 0,00 грн. |
11 | Процедури офіційного звітування Формула: витрати часу на отримання інформації про порядок звітування щодо регулювання, отримання необхідних форм та визначення органу, що приймає звіти та місця звітності + витрати часу на заповнення звітних форм + витрати часу на передачу звітних форм (окремо за засобами передачі інформації з оцінкою кількості суб'єктів, що користуються формами засобів - окремо електронна звітність, звітність до органу, поштовим зв'язком тощо) + оцінка витрат часу на корегування (оцінка природного рівня помилок)) Х вартість часу суб'єкта малого підприємництва (заробітна плата) Х оціночна кількість оригінальних звітів Х кількість періодів звітності за рік | 0,00 грн. | 0,00 грн. | 0,00 грн. |
12 | Процедури щодо забезпечення процесу перевірок Формула: витрати часу на забезпечення процесу перевірок з боку контролюючих органів Х вартість часу суб'єкта малого підприємництва (заробітна плата) Х оціночна кількість перевірок за рік | 2 год. (середній час, який витрачається відповідним органом влади для здійснення перевірки) Х 48 грн.* = 96,00 грн. | 2 год. (середній час, який витрачається відповідним органом влади для здійснення перевірки) Х 48 грн.* = 96,00 грн. | 480 грн. |
13 | Інші процедури (уточнити) | 0,00 грн. | 0,00 грн. | 0,00 грн. |
14 | Разом, гривень Формула: (сума рядків 1 + 2 + 3 + 4 + 5) | 120,00 грн. | 96,00 грн. | 2400,00 грн. |
15 | Кількість суб'єктів малого підприємництва, що повинні виконати вимоги регулювання, одиниць | 4465 | 4465 | 4465 |
16 | Сумарно, гривень | 535800,00 грн. | 428640,00 грн. | 10716000,00 грн. |
* У розрахунку вартості 1 години роботи (48 грн.) використано мінімальну заробітну плату – 8000 грн., визначену Законом України «Про Державний бюджет України на 2025 рік».
Бюджетні витрати на адміністрування регулювання суб’єктів малого підприємництва
Розрахунок бюджетних витрат на адміністрування регулювання здійснюється окремо для кожного відповідного органу державної влади чи органу місцевого самоврядування, що залучений до процесу регулювання.
Державний орган, для якого здійснюється розрахунок вартості адміністрування регулювання:
Державний комітет телебачення і радіомовлення України
(назва державного органу)
Процедура регулювання суб’єктів малого підприємництва (розрахунок на одного типового суб’єкта господарювання малого підприємництва - за потреби окремо для суб’єктів малого та мікро-підприємництв) | Планові витрати часу на процедуру | Вартість часу співробітника органу державної влади відповідної категорії (заробітна плата)** | Оцінка кількості процедур за рік, що припадають на одного суб’єкта | Оцінка кількості суб’єктів, що підпадають під дію процедури регулювання | Витрати на адміністрування регулювання* (за рік), гривень |
1. Облік суб’єкта господарювання, що перебуває у сфері регулювання | Х | Х | Х | Х | Х |
2. Поточний контроль за суб’єктом господарювання, що перебуває у сфері регулювання, у тому числі: | Х | Х | Х | Х | Х |
камеральні | Х | Х | Х | Х | Х |
виїзні | 8 год. | 166,00 грн. | 1 | 4465 | 5929520,00 грн. |
3. Підготовка, затвердження та опрацювання одного окремого акта про порушення вимог регулювання | 2 год. | 166,00 грн. | 1 | 4465 | 1482380,00 грн. |
4. Реалізація одного окремого рішення щодо порушення вимог регулювання | 2 год. | 166,00 грн. | 1 | 4465 | 1482380,00 грн. |
5. Оскарження одного окремого рішення суб’єктами господарювання | X | X | X | X | X |
6. Підготовка звітності за результатами регулювання | X | X | X | X | X |
7. Інші адміністративні процедури (уточнити): | Х | Х | Х | Х | Х |
Разом за рік | Х | Х | Х | Х | 8894280,00 грн. |
Сумарно за п’ять років | Х | Х | Х | Х | 44471400,00 грн. |
__________
* Вартість витрат, пов’язаних з адмініструванням процесу регулювання державними органами, визначається шляхом множення фактичних витрат часу персоналу на заробітну плату спеціаліста відповідної кваліфікації та на кількість суб’єктів, що підпадають під дію процедури регулювання, та на кількість процедур за рік.
** Відповідно до штатного розпису Держкомтелерадіо на 2025 рік заробітна плата спеціаліста відповідної кваліфікації становить 29186,00 грн. (1 година роботи ≈ 166,00 грн.)
Державне регулювання не передбачає утворення нового державного органу (або нового структурного підрозділу діючого органу).
Реалізація положень регуляторного акта буде здійснюватися державними службовцями відповідно до посадових обов’язків та не потребує додаткових витрат з державного бюджету.
Порядковий номер | Назва державного органу | Витрати на адміністрування регулювання за рік, гривень | Сумарні витрати на адміністрування регулювання за п’ять років, гривень |
Сумарно бюджетні витрати на адміністрування регулювання суб’єктів малого підприємництва | Державний комітет телебачення і радіомовлення України | 8894280,00 грн. | 44471400,00 грн. |
4. Розрахунок сумарних витрат суб’єктів малого підприємництва, що виникають на виконання вимог регулювання
Порядковий номер | Показник | Перший рік регулювання (стартовий) | За п’ять років |
1 | Оцінка “прямих” витрат суб’єктів малого підприємництва на виконання регулювання | X | X |
2 | Оцінка вартості адміністративних процедур для суб’єктів малого підприємництва щодо виконання регулювання та звітування | Х | Х |
3 | Сумарні витрати малого підприємництва на виконання запланованого регулювання | 535800,00 грн. | 10716000,00 грн. |
4 | Бюджетні витрати на адміністрування регулювання суб’єктів малого підприємництва | 8894280,00 грн. | 44471400,00 грн. |
5 | Сумарні витрати на виконання запланованого регулювання | 9430080,00 грн. | 55187400,00 грн. |
5. Розроблення корегуючих (пом’якшувальних) заходів для малого підприємництва щодо запропонованого регулювання не передбачається.