Аналіз регуляторного впливу
до проекту наказу
Державного комітету телебачення і радіомовлення України
«Про затвердження Порядку реалізації бюджетної програми
«Випуск книжкової продукції за програмою «Українська книга»
1. Визначення та аналіз проблем
На виконання частини сьомої статті 261 Закону України «Про видавничу справу» постановою Кабінету Міністрів України від 12.09.2012 № 850 затверджено Порядок формування державного замовлення на випуск видавничої продукції та її розповсюдження.
Водночас, наказом Держкомтелерадіо України від 11.03.2009 № 89 затверджено та зареєстровано в Міністерстві юстиції України 29.07.2009 за № 713/16729 Порядок формування переліку книжкових видань, передбачених до випуску за програмою «Українська книга», та шляхи реалізації програми. Більшість положень цього Порядку не узгоджуються із постановою Кабінету Міністрів України від 12.09.2012 № 850.
У зв’язку з цим, виникла необхідність у підготовці проекту наказу Держкомтелерадіо України «Про затвердження Порядку реалізації бюджетної програми «Випуск книжкової продукції за програмою «Українська книга».
Головною метою проекту наказу Держкомтелерадіо України є удосконалення механізму формування якісного та змістовного наповнення асортименту вітчизняної книжкової продукції для досягнення відповідного інформаційного, освітнього, культурного рівня українського суспільства, створення позитивного міжнародного іміджу держави.
Формування та реалізацію бюджетної програми 1701110 «Випуск книжкової продукції за програмою «Українська книга» (далі - програма) здійснює Державний комітет телебачення і радіомовлення України (далі – Держкомтелерадіо України), який є державним замовником на випуск книжкової продукції за програмою.
2. Визначення цілей державного регулювання
До основних цілей, які покладені в основу проекту наказу Держкомтелерадіо слід віднести:
‑ формування та постійне оновлення асортименту вітчизняної книжкової продукції для забезпечення потреб усіх соціальних груп українського суспільства виданнями з різних галузей знань державною мовою та мовами національних меншин;
‑ сприяння розвитку вітчизняного книговидання для підвищення його рівня за кількісними та якісними показниками до рівня передових країн світу;
‑ запровадження державного протекціонізму у національній видавничій справі з метою захисту вітчизняного ринку з дотриманням положень міжнародного права;
‑ забезпечення доступу до надбань світової культури шляхом перекладу та видання державною мовою творів видатних зарубіжних авторів;
‑ сприяння у виданні творів українських класиків та сучасних авторів мовами народів світу з метою популяризації української літератури на міжнародному рівні;
‑ сприяння максимальному задоволенню культурно-освітніх потреб населення усіх регіонів України та українців за кордоном у вітчизняній книжковій продукції;
‑ поповнення бібліотечних фондів України книжковою продукцією, випущеною за програмою;
‑ вплив на формування читацьких інтересів, виховання культури читання та любові до друкованого слова на кращих зразках творів, випущених за програмою.
3. Альтернативні способи досягнення зазначених цілей
Перша альтернатива – залишити ситуацію без змін.
Дана альтернатива є неприйнятною, оскільки без видання нормативно-правового акту не буде визначено прозорого механізму формування переліку книжкових видань, передбачених до випуску за державним замовленням за програмою з метою сприяння максимальному задоволенню культурно-освітніх потреб населення України й українців за кордоном у вітчизняній книжковій продукції, а також забезпечення незадоволеного читацького попиту, оскільки Порядок формування переліку книжкових видань, передбачених до випуску за програмою «Українська книга», та шляхи реалізації програми, затверджений наказом Держкомтелерадіо України від 11.03.2009 № 89 та зареєстрований в Міністерстві юстиції України 29.07.2009 за № 713/16729, не відповідає акту законодавства, що має вищу юридичну силу, а саме, не узгоджується із постановою Кабінету Міністрів України від 12.09.2012 № 850 «Про затвердження Порядку формування державного замовлення на випуск видавничої продукції та її розповсюдження».
Друга альтернатива – прийняти запропоноване рішення. Прийняття проекту наказу Держкомтелерадіо України «Про затвердження Порядку реалізації бюджетної програми «Випуск книжкової продукції за програмою «Українська книга» допоможе вирішити питання щодо забезпечення національної безпеки в інформаційній сфері, запровадження основних засад реалізації програми, забезпечення прозорого механізму формування якісного та змістовного наповнення асортименту вітчизняної книжкової продукції для досягнення відповідного інформаційного, освітнього, культурного рівня українського суспільства, створення позитивного міжнародного іміджу держави.
4. Механізм та заходи, які пропонуються для розв’язання проблем
В Україні діє низка нормативно-правових актів, що регулюють відносини у сфері друкованих засобів масової інформації. Серед них: закони України «Про видавничу справу», «Про авторське право і суміжні права», «Про державну підтримку книговидавничої справи в Україні»; укази Президента України від 09.11.2000 № 1217 «Про додаткові заходи щодо державної підтримки національного книговидання і книгорозповсюдження», від 07.05.2011 № 559 «Про Положення про Державний комітет телебачення і радіомовлення України»; постанови Кабінету Міністрів України від 29.02.1996 № 266 «Про порядок формування та розміщення державних замовлень на поставку продукції для державних потреб і контролю за їх виконанням», від 12.09.2012 № 850 «Про затвердження Порядку формування державного замовлення на випуск видавничої продукції та її розповсюдження», наказ Держкомтелерадіо України від 11.03.2009 № 89 «Про затвердження Порядку формування переліку книжкових видань, передбачених до випуску за програмою «Українська книга», та шляхи реалізації програми», зареєстрований в Міністерстві юстиції України 29.07.2009 за № 713/16729.
Даним механізмом регулювання пропонується:
1) затвердити Порядок реалізації бюджетної програми «Випуск книжкової продукції за програмою «Українська книга»;
2) визнати таким, що втратив чинність, наказ Держкомтелерадіо України від 11.03.2009 № 89, зареєстрований в Міністерстві юстиції України 29.07.2009 за № 713/16729.
5. Обґрунтування можливості досягнення встановлених цілей у разі прийняття регуляторного акту
У разі прийняття даного регуляторного акту, для досягнення цілей негативних зовнішніх факторів не може бути.
Оцінка можливості впровадження регуляторного акту та виконання його вимог суб’єктами ринку висока.
Прийняття даного регуляторного акту надасть можливість створити необхідні умови для реалізації права на інформаційний простір, забезпечить удосконалення основних організаційних, правових та економічних засад реалізації програми; формування та постійне оновлення асортименту вітчизняної книжкової продукції для забезпечення потреб усіх соціальних груп українського суспільства виданнями з різних галузей знань державною мовою та мовами національних меншин; сприяння розвитку вітчизняного книговидання для підвищення його рівня за кількісними та якісними показниками до рівня передових країн світу; забезпечення доступу до надбань світової культури шляхом перекладу та видання державною мовою творів видатних зарубіжних авторів; сприяння максимальному задоволенню культурно-освітніх потреб населення усіх регіонів України та українців за кордоном у вітчизняній книжковій продукції тощо.
Контроль за дотриманням вимог регуляторного акту буде здійснювати: Державний комітет телебачення і радіомовлення України.
Для реалізації програми необхідним є її щорічне фінансування, передбачене Держкомтелерадіо України за бюджетною програмою 1701110.
Реалізація запропонованого регуляторного акта не потребує додаткових матеріальних та фінансових витрат з Державного бюджету України.
Очікувані наслідки дії запропонованого регуляторного акта не передбачають нанесення шкоди суб'єктам господарювання.
Запровадження зазначеного нормативно-правового акту забезпечить високу вірогідність досягнення поставлених цілей.
6. Визначення очікуваних результатів прийняття регуляторного акта
Опис прогнозованих вигод та витрат у разі прийняття регуляторного акта:
Суб’єкти | Вигоди | Витрати |
Держава | - формування та постійне оновлення асортименту вітчизняної книжкової продукції для забезпечення потреб усіх соціальних груп українського суспільства виданнями з різних галузей знань державною мовою та мовами національних меншин; - запровадження державного протекціонізму у національній видавничій справі з метою захисту вітчизняного ринку з дотриманням положень міжнародного права. - сприяння максимальному задоволенню культурно-освітніх потреб населення усіх регіонів України та українців за кордоном у вітчизняній книжковій продукції. | Додаткові витрати відсутні |
Суб’єкти господарювання | - розвиток вітчизняного книговидання для підвищення його рівня за кількісними та якісними показниками до рівня передових країн світу; - забезпечення діяльності в прозорому нормативно-правовому полі. | До розгляду не приймаються заявки на випуск наукових, офіційних, нормативно-практичних, навчальних, рекламних видань тощо, а також на перевидання книг, випущених у попередні роки, за винятком тих, які не представлені у достатній кількості в бібліотечних фондах України. До проекту переліку, як правило, не приймаються заявки на випуск багатотомних видань. Багатотомні видання включаються до переліку на виконання рішень Верховної Ради України, Указів Президента та відповідних доручень Уряду. |
Громадяни | - максимальне задоволення культурно-освітніх потреб населення усіх регіонів України та українців за кордоном у вітчизняній книжковій продукції; - формування читацьких інтересів, виховання культури читання та любові до друкованого слова на кращих зразках творів, випущених за програмою; - прозорість. | Додаткові витрати відсутні |
Виходячи з даного аналізу вигод і витрат, витрати є меншими від вигод, що підтверджує необхідність прийняття даного регуляторного акту.
7. Обґрунтування строку дії регуляторного акту
Термін дії наказу Держкомтелерадіо України є необмеженим у часі до прийняття нового нормативно-правового акту або втрати ним чинності.
8. Визначеність показників результативності регуляторного акту
Основними показниками результативності регуляторного акту є:
- поповнення бібліотечних фондів України книжковою продукцією, випущеною за програмою;
- суб’єкти господарювання, на яких поширюватиметься дія регуляторного акту, зможуть здійснювати свою діяльність на законних підставах і у прозорому правовому полі. Кількість суб’єктів може бути визначена після введення в дію регуляторного акта;
- витрачання коштів і часу суб’єктами господарювання при виконанні вимог акта – в межах встановлених чинним законодавством;
- рівень поінформованості суб’єктів господарювання та/або фізичних осіб з основних положень акта – вище середнього, оскільки наказ Держкомтелерадіо України для громадського обговорення розміщено у підрубриці «Проекти нормативно-правових актів, проекти рішень» рубрики «Законопроектна діяльність» та у підрубриці «Проекти регуляторних актів» рубрики «Регуляторна діяльність» офіційного веб-сайту Держкомтелерадіо України.
9. Визначення заходів з відстеження результативності регуляторного акту
Аналіз результативності запровадження регуляторного акта буде проводитись шляхом моніторингу рівня дотримання вимог наказу Держкомтелерадіо України.
Базове відстеження здійснюватиметься після набрання чинності цим актом шляхом збору пропозицій і зауважень та їх аналізу.
Повторне відстеження здійснюватиметься через рік після набрання чинності наказу Держкомтелерадіо України, в результаті якого відбудеться порівняння показників базового і повторного відстеження.
У разі надходження пропозицій і зауважень, які заслуговують на увагу, або виявлення неврегульованих і проблемних питань шляхом якісних і кількісних показників дії цього акта, ці питання будуть урегульовані шляхом внесення відповідних змін.
Періодичне відстеження здійснюватиметься раз на три роки, починаючи з дня виконання заходів з повторного відстеження з метою подальшого удосконалення вищезазначеного регуляторного акта.
Голова
Держкомтелерадіо України О.В. Курдінович
«26» жовтня 2012 р.