АНАЛІЗ РЕГУЛЯТОРНОГО ВПЛИВУ
до проекту наказу Державного комітету телебачення і радіомовлення України «Про реалізацію положень Закону України «Про внесення змін до деяких законодавчих актів України щодо доставляння обов’язкового безоплатного примірника документів»
Проблема – визначення правових засад функціонування системи обов'язкового примірника видань та регулювання відносин, пов'язаних з поповненням національного інформаційного фонду України, а також визначення послідовності адміністративних процедур і конкретних заходів, пов'язаних із здійсненням контролю за своєчасним доставлянням обов’язкового безоплатного примірника видань.
1. Визначення проблеми, яку передбачається розв’язати шляхом державного регулювання.
Відповідно до Закону України «Про обов'язковий примірник документів» та постанови Кабінету Міністрів України від 10.05.2002 № 608 «Про порядок доставляння обов'язкових примірників документів» Державним комітетом телебачення і радіомовлення України як спеціально уповноваженим центральним органом виконавчої влади з питань реалізації державної політики у сфері телебачення і радіомовлення, інформаційній та видавничій сферах, передбачено отримувати усі видання всіма мовами, що вийшли в Україні.
Під поняттям «усі видання» слід розуміти обов’язкові примірники всіх видів видань: текстових, нотних, картографічних, образотворчих, електронних, крім видань для сліпих, виготовлених шрифтом Брайля, збільшеним шрифтом для слабозорих, способом теплографіки, видань нормативно-правових актів у сфері стандартизації, метрології та сертифікації.
На жаль, практика свідчить, що не всі виробники обов'язкового безоплатного примірника видань оперативно надсилають його до Держкомтелерадіо України.
Складна економічна ситуація в країні, зростання кількості видавців, фактична відсутність контролю за виконанням Закону України «Про обов’язковий примірник документів» призвели до того, що у фонди найбільших книгосховищ надходить 70―80 відсотків видань, що друкуються в країні.
Оперативність надходження документів надзвичайно важлива для вирішення питання централізованої каталогізації, удосконаливши яку можна отримати значну економію державних коштів у масштабах всієї країни. Для цього необхідна тільки дисципліна виробників документів, що полягає у якнайскорішому доставлянні обов’язкового примірника документів.
12.01.2012 прийнято Верховною Радою України та підписано Президентом України Закон України № 4319-17 «Про внесення змін до деяких законодавчих актів України щодо доставляння обов’язкового безоплатного примірника документів».
Законом України внесено зміни до Кодексу України про адміністративні правопорушення (Кодекс доповнено новою статтею 1867 та внесено зміни до статей 221 та 255) в частині встановлення відповідальності за недоставляння обов’язкового безоплатного примірника документів, а також порушення строку доставляння обов’язкового безоплатного примірника документів (штраф від тридцяти до п’ятдесяти неоподатковуваних мінімумів доходів громадян) та до статті 13 Закону України «Про обов’язковий примірник документів» в частині визначення уповноважених органів, що забезпечуватимуть контроль за доставлянням обов’язкового примірника усіх видів документів, а саме: спеціально уповноважені органи з питань реалізації державної політики в інформаційній та видавничій сфері, у сфері інтелектуальної власності, архівної справи, кінематографії та інші одержувачі обов’язкового примірника документів.
З метою виконання зазначеного Закону України та для вирішення порушеного питання Держкомтелерадіо України підготовлено проект наказу «Про реалізацію положень Закону України «Про внесення змін до деяких законодавчих актів України щодо доставляння обов’язкового безоплатного примірника документів», прийняття якого дозволить забезпечити оперативність надходження обов’язкового безоплатного примірника документів до установ-одержувачів, належне формування бібліотечних фондів, а також попередити порушення законодавства у відповідній сфері.
2. Цілі державного регулювання
Суть проблеми, на розв’язання якої спрямовується проект наказу, полягає у здійсненні дієвого контролю за своєчасним доставлянням обов’язкового безоплатного примірника видань, унормування взаємовідносин між контролюючим органом та виробниками обов’язкового безоплатного примірника видань.
Механізмом досягнення вказаної мети є передбачення у проекті положень стосовно затвердження порядку послідовності адміністративних процедур і конкретних заходів, пов’язаних із здійсненням контролю за своєчасним доставлянням обов’язкового примірника документів.
3. Визначення та оцінка усіх прийнятних альтернативних способів досягнення зазначених цілей
Під час підготовки проекту наказу було опрацьовано два альтернативних варіанти досягнення зазначених вище цілей.
Перший варіант – це залишення ситуації без змін, тобто непідтримання вказаного наказу, альтернатива невтручання і залишення нормативно-правової бази в існуючому стані. Враховуючи наведене, не буде дієвого контролю та встановлення відповідальності за недоставляння обов’язкового безоплатного примірника документів.
Оскільки в момент економічних реформ фонди найбільших бібліотек України не можна позбавити такого джерела наповнення, вказаний варіант є неприйнятним.
Другий варіант ― знайшов своє відображення у положеннях проекту наказу Держкомтелерадіо України.
Так, проектом наказу пропонується визначити правові засади функціонування системи обов’язкового примірника видань та врегулювання відносин, пов’язаних з поповненням національного інформаційного фонду України, а також визначення послідовності адміністративних процедур і конкретних заходів, пов’язаних із здійсненням контролю за своєчасним доставлянням обов’язкового безоплатного примірника видань.
Адже, оперативність надходження документів надзвичайно важлива для вирішення питання централізованої каталогізації, удосконаливши яку можна отримати значну економію державних коштів у масштабах України. Для цього необхідна тільки дисципліна виробників документів, що полягає у якнайскорішому доставлянні книг і брошур до центру національної бібліографії ― Державної наукової установи «Книжкова палата України імені Івана Федорова».
4. Механізм та заходи, що пропонуються для розв'язання проблеми
Проектом регуляторного акта передбачається затвердити Порядок здійснення Держкомтелерадіо України контролю за доставлянням обов’язкових безоплатних примірників видань та Інструкцію з оформлення матеріалів про адміністративні правопорушення.
Закон України «Про обов’язковий примірник документів» розподіляє функції контролю за доставлянням обов’язкового примірника між його одержувачами — центральними і місцевими установами, що спричиняє плутанину, оскільки з приводу одних і тих самих недоставлених видань до виробника звертаються різні одержувачі, причому в різний час. У такий спосіб неможливо забезпечити ні формування єдиного інформаційного простору, ні створення повноцінної національної та краєзнавчої бібліографії. У зв’язку з цим, проектом запропоновано передбачити, що контроль за доставлянням обов’язкового безоплатного примірника усіх видань має здійснювати спеціально уповноважені органи з питань реалізації державної політики в інформаційній та видавничій сферах.
Разом з цим, запропонованою Інструкцією з оформлення матеріалів про адміністративні правопорушення визначається механізм складання уповноваженими посадовими особами Держкомтелерадіо України протоколів про адміністративні правопорушення, які передбачені статтею 186-7 Кодексу України про адміністративні правопорушення, та надсилання органам уповноваженим розглядати справи про адміністративні правопорушення протоколів і матеріалів про адміністративні правопорушення.
Це у свою чергу спонукатиме суб’єктів господарювання до вжиття відповідних заходів та сприятиме поліпшенню стану поповнення бібліотечно-інформаційного фонду.
5. Можливість досягнення визначених цілей у разі прийняття регуляторного акта
З моменту законодавчого встановлення системи обов’язкового безоплатного примірника документів у сучасній Україні ведуться дискусії про його функції. Фахівці архівів і культурологи говорять головним чином про збирання максимально повної документальної спадщини країни. Бібліографи — про інформаційну базу державного бібліографічного обліку. Бібліотекарі акцентують на тому, що це найнадійніше джерело комплектування фондів.
Повнота й оперативність бібліографічного обліку прямо залежать від того, наскільки виробники документів дотримуються вимог законодавства про обов’язковий примірник документів.
Отже, після затвердження наказу буде запроваджено дієвий контроль та визначено послідовність адміністративних процедур і конкретних заходів щодо доставляння обов’язкового безоплатного примірника видань.
У разі, якщо за результатами попереднього розгляду матеріалів вбачатиметься порушення порядку доставляння обов'язкового примірника, посадова особа Держкомтелерадіо України, уповноважена складати протоколи про адміністративні правопорушення, складатиме такий протокол в порядку встановленому статтями 254, 256 Кодексу України про адміністративні правопорушення стосовно посадових осіб та фізичних осіб – підприємців (керівників юридичних осіб усіх форм власності та фізичних осіб, які виготовляють, публікують і доставляють обов’язковий примірник документів), які є суб’єктами видавничої справи.
Складений протокол та інші матеріали, що підтверджують факт вчинення адміністративного правопорушення протягом п’яти робочих днів формуються уповноваженою посадовою особою у справу. Наступного робочого дня справа про адміністративне правопорушення разом із супровідним листом Держкомтелерадіо України надсилається до районного, районного у місті (міського, міськрайонного) суду за місцем вчинення адміністративного правопорушення.
Відповідно до статті 186-7 Кодексу України про адміністративні правопорушення недоставляння або порушення строку доставляння обов’язкового безоплатного примірника документів тягнуть за собою накладення штрафу на посадових осіб, фізичних осіб - підприємців від тридцяти до п’ятдесяти неоподатковуваних мінімумів доходів громадян.
Запровадження дієвого механізму притягнення до відповідальності спонукатиме суб’єктів господарювання до вжиття відповідних заходів та сприятиме поліпшенню стану бібліотечно-інформаційного фонду.
Враховуючи вищевикладене, реалізація регуляторного акту дозволить попередити порушення законодавства про доставляння обов’язкового безоплатного примірника документів.
6. Очікувані результати від прийняття регуляторного акта. Аналіз вигод та витрат
Опис прогнозованих вигод та витрат у разі прийняття регуляторного акта:
Суб’єкти | Вигоди | Витрати |
Держава | – ведення поточної державної бібліографії і статистики друку; – комплектування та збереження Державного архіву друку; – комплектування фондів найбільших національних бібліотек; – комплектування обласних універсальних наукових бібліотек регіональним обов’язковим безоплатним примірником документів; – пропаганда кращих актуальних видань у розгалуженій мережі бібліотек України; – сприяння розповсюдженню вітчизняних видань у зарубіжних країнах завдяки міжнародному книгообміну, який ведуть найбільші бібліотеки України; – запобігання порушенням законодавства про обов’язковий примірник документів; - посилення державного регулювання та контролю; - запобігання порушенням законодавства про обов’язковий примірник документів. | Додаткові витрати відсутні |
Суб’єкти господарювання | - попередження порушення законодавства про доставляння обов’язкового безоплатного примірника документів; – увічнення творчості кожного автора та продукції видавців у книгосховищах, а з часом можливість їх збереження у цифровому форматі; – допомога в захисті пріоритету видавців і авторських прав, коли виявляються випадки контрафактного виробництва видавничої продукції. | Витрати в межах законодавства, пов’язані з доставлянням обов’язкового безоплатного примірника документів; сплата штрафу у разі недоставляння або порушення строку доставляння обов’язкового безоплатного примірника документів (від тридцяти до п’ятдесяти неоподатковуваних мінімумів доходів громадян) |
Громадяни | – реалізація конституційного права на інформацію, задоволення освітніх, духовних і соціальних потреб громадян; – примноження інтелектуального потенціалу нації; – доступність і якість вітчизняної книги; – наявність необхідної літератури в бібліотеках. | Додаткові витрати відсутні |
Виходячи з даного аналізу вигод і витрат, витрати є меншими від вигод, що підтверджує необхідність даного регулювання.
7. Обґрунтування строку дії регуляторного акта
Термін дії регуляторного акту є необмеженим у часі до прийняття нового нормативного акту або втрати ним чинності.
8. Показники результативності регуляторного акта
Дія регуляторного акта поширюється на юридичних осіб усіх форм власності та фізичних осіб, які виготовляють, публікують і доставляють обов'язковий примірник документів, та юридичних осіб, які одержують, зберігають і використовують обов'язковий примірник документів.
Основним індикатором результативності мають стати збільшення кількості обов’язкових примірників документів, що надходять до їх одержувачів, поповнення фондів бібліотек.
Показником результативності наказу мають стати дані про оперативність надходження документів до Держкомтелерадіо України, що дозволить здійснювати належний контроль за своєчасним доставлянням обов’язкових безоплатних примірників документів.
Основними показниками результативності регуляторного акта також є:
1) Розмір надходжень до державного та місцевих бюджетів від запровадження регуляторного акта – не передбачається;
2) Кількість суб’єктів господарювання та/або фізичних осіб, на яких поширюватиметься дія акта дорівнює кількості виробників (5212) та одержувачів (13) обов’язкового примірника документів.
Станом на квітень 2012 року до Державного реєстру видавців, виготівників і розповсюджувачів видавничої продукції внесено 5212 суб’єкти видавничої справи (4128 – юридичні особи, 1084 – фізичні особи).
1637 суб’єктів видавничої справи займаються лише видавничою діяльністю, 669 – виготовленням видавничої продукції; 345 – розповсюдженням видавничої продукції.
Решта суб’єктів видавничої справи поєднують 2-3 види діяльності у видавничій справі, а саме:
934 (820 – юридичні особи, 114 – фізичні особи) суб’єктів видавничої справи займаються видавничою діяльністю і виготовленням видавничої продукції,
699 (534 – юридичні особи, 165 – фізичні особи) – видавничою діяльністю і розповсюдженням видавничої продукції,
33 (27 – юридичні особи, 6 – фізичні особи) – виготовленням і розповсюдженням видавничої продукції,
895 ( 749 – юридичні особи, 146 – фізичні особи) – видавничою діяльністю, виготовленням і розповсюдженням видавничої продукції.
3) Розмір коштів, пов’язаних з виконанням вимог акта дорівнює витратам, пов’язаним з виданням та доставлянням обов’язкового примірника документів, а також із сплатою штрафних санкцій;
4) Рівень поінформованості – високий, оскільки проект наказу було оприлюднено на офіційному веб-сайті Державного комітету телебачення та радіомовлення України (www.comin.gov.ua) у підрозділі «Проекти регуляторних актів» розділу «Регуляторна діяльність».
9. Заходи, за допомогою яких буде здійснюватися відстеження результативності регуляторного акта
Базове відстеження результативності регуляторного акта буде здійснюватись після набрання чинності цим наказом.
Повторне відстеження результативності регуляторного акта здійснюватиметься через рік з дня набрання ним чинності.
До сфери управління Держкомтелерадіо України належить Державна наукова установа «Книжкова палата України імені Івана Федорова», яка в установленому Кабінетом Міністрів України порядку одержує безоплатні та платні обов’язкові примірники всіх видань, випуск яких здійснюється суб'єктами видавничої справи в Україні. Інформація про одержані безоплатні та платні обов’язкові примірники видань поширюється засобами масової інформації та надсилається в управління преси та інформації обласних державних адміністрацій. На підставі зазначених даних Держкомтелерадіо України зможе здійснювати повторне та періодичне відстеження результативності регуляторного акта.
Періодичне відстеження результативності регуляторного акта здійснюватиметься Держкомтелерадіо України раз на кожні три роки, починаючи з дня закінчення заходів з повторного відстеження результативності цього регуляторного акта.
Голова
Держкомтелерадіо України О.В. Курдінович