Аналіз регуляторного впливу до проекту Закону України "Про внесення змін до статті 26-1 Закону України "Про видавничу справу"
опубліковано 27 листопада 2012 року о 15:05

 

 

АНАЛІЗ РЕГУЛЯТОРНОГО ВПЛИВУ

до проекту Закону України «Про внесення змін до статті 26-1 
Закону України «Про видавничу справу»
 

1. Визначення проблеми, яку передбачається розв’язати шляхом державного регулювання

Частиною сьомою статті 26-1 Закону України «Про видавничу справу» передбачено, що порядок формування державного замовлення на випуск видавничої продукції та порядок її розповсюдження затверджуються Кабінетом Міністрів України.

Порядок формування державного замовлення на видання, придбання, зберігання та доставку підручників і посібників для забезпечення студентів вищих навчальних закладів, учнів загальноосвітніх і професійно-технічних навчальних закладів та вихованців дошкільних навчальних закладів має свою специфіку, що полягає в особливостях їх підготовки до випуску та термінах виконання відповідного державного замовлення.

Законами України «Про видавничу справу», «Про державне замовлення для задоволення пріоритетних державних потреб», «Про освіту», «Про вищу освіту», «Про професійно-технічну освіту», «Про загальну середню освіту» не передбачено особливостей щодо формування державного замовлення на випуск видавничої продукції, необхідної для задоволення освітніх потреб.

У зв’язку з цим, для врегулювання зазначеного питання Держкомтелерадіо України підготовлено проект Закону України «Про внесення змін до статті 26-1 Закону України «Про видавничу справу» (далі – проект Закону України).

 

2. Цілі державного регулювання

Основною ціллю проекту Закону України є удосконалення механізму формування державного замовлення на випуск видавничої продукції, необхідної для задоволення освітніх потреб.

З цією метою проектом Закону України пропонується викласти в новій редакції частину сьому статті 26-1 Закону України «Про видавничу справу», згідно з якою Порядок формування державного замовлення на випуск видавничої продукції та її розповсюдження, Порядок формування державного замовлення на видання, придбання, зберігання та доставку підручників і посібників для забезпечення студентів вищих навчальних закладів, учнів загальноосвітніх і професійно-технічних навчальних закладів та вихованців дошкільних навчальних закладів, затверджуються Кабінетом Міністрів України.

 

3. Визначення та оцінка усіх прийнятних альтернативних способів досягнення зазначених цілей

Під час підготовки проекту Закону України було опрацьовано два альтернативних варіанти досягнення зазначеної вище цілі.

Перша альтернатива – залишити правове регулювання у визначеній сфері без змін.

Дана альтернатива є неефективною і неприйнятною з наступних причин.

Відповідно до частини шостої статті 5 Закону України «Про видавничу справу» держава надає пріоритети щодо випуску суспільно необхідних видань з метою забезпечення функціонування органів законодавчої, виконавчої та судової влади, охорони здоров'я, науки, освіти, культури, соціального захисту населення за державними тематичними програмами і на засадах державного замовлення.

Державне замовлення на випуск видавничої продукції формується відповідно до вимог Закону України «Про державне замовлення для задоволення пріоритетних державних потреб» з урахуванням особливостей, передбачених Законом України «Про видавничу справу».

Частиною сьомою статті 26-1 Закону України «Про видавничу справу» встановлено, що порядок формування державного замовлення на випуск видавничої продукції та порядок її розповсюдження затверджуються Кабінетом Міністрів України.

Крім цього, зокрема, абзацом першим пункту 8 Порядку використання коштів, передбачених у державному бюджеті на видання, придбання, зберігання та доставку підручників і посібників для забезпечення студентів вищих навчальних закладів, учнів загальноосвітніх і професійно-технічних навчальних закладів та вихованців дошкільних навчальних закладів, затвердженого постановою Кабінету Міністрів України від 11.03.2009 № 181, передбачено, що розміщення державного замовлення на видання, придбання та зберігання підручників і посібників, а також їх доставку, яка забезпечується установами, що належать до сфери управління МОНмолодьспорту України, здійснюється у встановленому законодавством порядку.

При цьому, звертаємо увагу на те, що, законами України не передбачено особливостей щодо формування державного замовлення на випуск видавничої продукції, необхідної для задоволення освітніх потреб.

У зв’язку з цим, залишивши правове регулювання у визначеній сфері без змін, не буде визначено прозорого механізму державного замовлення на випуск видавничої продукції, необхідної для задоволення освітніх потреб.

Другою альтернативою до запропонованого регулювання є прийняття проекту Закону України. Адже формуванню державного замовлення має передувати проведення аналізу придатних для використання підручників і посібників бібліотечних фондів, їх порівняння з реальною потребою учнівських контингентів, здійснення (за потреби) перерозподілу підручників та навчальних посібників серед навчальних закладів.

З огляду на наведене, формування державного замовлення на випуск підручників і посібників для забезпечення студентів вищих навчальних закладів, учнів загальноосвітніх і професійно-технічних навчальних закладів та вихованців дошкільних навчальних закладів має свою специфіку, що полягає в особливостях їх підготовки до випуску та термінах виконання відповідного державного замовлення.

 

4. Механізм та заходи, що пропонуються для розв’язання проблеми

Відповідно до статті 5 Закону України «Про видавничу справу» державна політика у видавничій справі визначається Верховною Радою України, спрямовується на підтримку розвитку національного книговидання, наповнення україномовними виданнями ринку, фондів бібліотек, забезпечення потреб навчальних і наукових закладів, та інших установ. Державна політика у видавничій справі може конкретизуватися і коригуватися в законах України на основі вивчення ринку видавничої продукції, аналізу потреб, попиту і пропозицій з урахуванням державної статистики друку.

Водночас, Закон України не встановлює особливостей щодо формування державного замовлення на випуск видавничої продукції, необхідної для задоволення освітніх потреб.

Кабінет Міністрів України забезпечує проведення політики у видавничій справі, спрямовує і координує роботу міністерств та інших органів виконавчої влади у цій сфері.

У зв’язку з цим, підготовлено проект Закону України, яким пропонується викласти в новій редакції частину сьому статті 261 Закону України «Про видавничу справу».

Реалізація Закону України передбачатиме підготовку постанови Кабінету Міністрів України про затвердження Порядку формування державного замовлення на видання, придбання, зберігання та доставку підручників і посібників для забезпечення студентів вищих навчальних закладів, учнів загальноосвітніх і професійно-технічних навчальних закладів та вихованців дошкільних навчальних закладів.

 

5. Можливість досягнення визначених цілей у разі прийняття регуляторного акта

Оцінка можливості впровадження регуляторного акту та виконання його вимог суб’єктами ринку висока.

Прийняття даного регуляторного акту забезпечить:

- затвердження Порядку формування державного замовлення на видання, придбання, зберігання та доставку підручників і посібників для забезпечення студентів вищих навчальних закладів, учнів загальноосвітніх і професійно-технічних навчальних закладів та вихованців дошкільних навчальних закладів;

- створення умов для здобуття громадянами дошкільної, повної загальної середньої, позашкільної, професійно-технічної, вищої освіти тощо.

Контроль за дотриманням вимог регуляторного акту буде здійснювати Міністерство освіти і науки, молоді та спорту України, який є головним органом у системі центральних органів виконавчої влади з формування та забезпечення реалізації державної політики у сфері освіти і науки, інновацій та інформатизації, інтелектуальної власності, молоді, фізичної культури та спорту.

Реалізація запропонованого регуляторного акта не потребує додаткових матеріальних та інших витрат з Державного бюджету України.

Видатки для забезпечення фінансування видання, придбання, зберігання та доставку підручників і посібників для забезпечення студентів вищих навчальних закладів, учнів загальноосвітніх і професійно-технічних навчальних закладів та вихованців дошкільних навчальних закладів здійснюються в межах бюджетних призначень, передбачених Державним бюджетом України на відповідний рік.

Очікувані наслідки дії запропонованого регуляторного акта не передбачають нанесення шкоди суб’єктам господарювання.

Запровадження зазначеного Закону України забезпечить високу вірогідність досягнення поставлених цілей.

 

6. Очікувані результати від прийняття регуляторного акта. Аналіз вигод та витрат

Опис прогнозованих вигод та витрат у разі прийняття регуляторного акта:

 

Суб’єкти

Вигоди

Витрати

Держава

- визначення Урядом прозорого механізму формування державного замовлення на видання, придбання, зберігання та доставку підручників і посібників для забезпечення студентів вищих навчальних закладів, учнів загальноосвітніх і професійно-технічних навчальних закладів та вихованців дошкільних навчальних закладів;

- затвердження державного комплекту навчальної літератури для забезпечення студентів вищих навчальних закладів, учнів загальноосвітніх і професійно-технічних навчальних закладів та вихованців дошкільних навчальних закладів;

-                  продовження проведення комплексу робіт із створення системи централізованого комп'ютерного обліку підручників для учнів загальноосвітніх навчальних закладів, виданих за державним замовленням;

-                  видання навчальних посібників серії «Шкільна бібліотека української та світової літератури».

 

Додаткові витрати відсутні, оскільки державне замовлення виконується в межах обсягів бюджетного фінансування.

 

Суб’єкти господарювання

-                  надання платних послуг;

-                  отримання прибутку від вільного продажу підручників і посібників, надрукованих в кількості, що перевищує
державне замовлення.

 

Додаткові витрати

відсутні

Громадяни

- реалізація конституційного права на інформацію, максимальне задоволення культурно-освітніх, духовних потреб громадян;

-                  - поповнення бібліотечних фондів України підручниками і навчальними посібниками;

- підвищення інтересу до читання, виховання культури читання та любові до друкованого слова;

-                  сприяння інтелектуальному, моральному, соціокультурному та естетичному розвиткові особистості.

 

Додаткові витрати

відсутні

Виходячи з даного аналізу вигод і витрат, витрати є меншими від вигод, що підтверджує необхідність прийняття даного регуляторного акту.

 

7. Обґрунтування строку дії регуляторного акта

Закон України набирає чинності з дня, наступного за днем його опублікування.

Термін дії Закону України є необмеженим у часі до прийняття нового нормативно-правового акту або втрати ним чинності.

 

8. Показники результативності регуляторного акта

Основними показниками результативності регуляторного акту є:

- затвердження Порядку формування державного замовлення на видання, придбання, зберігання та доставку підручників і посібників для забезпечення студентів вищих навчальних закладів, учнів загальноосвітніх і професійно-технічних навчальних закладів та вихованців дошкільних навчальних закладів;

– забезпечення прозорості витрачання коштів державного бюджету, що спрямовуються на виконання державного замовлення;

– відсоток підручників і навчальних посібників випущених за державним замовленням;

– тираж конкретного виду друкованої продукції випущених за державним замовленням;

– поповнення бібліотечних фондів України підручниками і навчальними посібниками;

– підвищення інтересу до читання, виховання культури читання та любові до друкованого слова.

Рівень поінформованості суб’єктів господарювання та/або фізичних осіб з основних положень акта – вище середнього, оскільки проект Закону України для громадського обговорення розміщено:

у підрозділі «Проекти законів» розділу «Законопроектна діяльність» та у підрозділі «Проекти регуляторних актів» розділу «Регуляторна політика» офіційного веб-сайту Держкомтелерадіо України;

у підрозділі «Проекти на обговорення» розділу «Громадянське суспільство і влада» Урядового порталу.

З метою отримання показників результативності регуляторного акта під час заповнення бланків замовлення підручників і навчальних посібників для загальноосвітніх та професійно-технічних навчальних закладів за рахунок коштів Державного бюджету України враховується, що:

- реальна потреба в підручниках та навчальних посібниках розраховується відповідно до 5-річного терміну їх використання та контингенту учнів;

- у рік закладання до бібліотечних фондів навчальна література для загальноосвітніх навчальних закладів замовляється з одного предмета на 120 відсотків контингенту учнів;

- підручники для дітей з особливими потребами у рік закладання до бібліотечних фондів замовляються на 160 відсотків контингенту учнів;

- букварі замовляються один раз у три роки на 110 відсотків контингенту учнів;

- вищі навчальні заклади І–ІІ рівнів акредитації Міністерства освіти і науки, молоді та спорту України та інших міністерств і центральних органів виконавчої влади, навчальні заклади при установах кримінально-виконавчої системи, що надають повну загальну середню освіту, вищі навчальні заклади І–ІV рівнів акредитації, що здійснюють підготовку педагогічних кадрів, замовляють підручники відповідно до потреби.

 

9. Заходи, за допомогою яких буде здійснюватися відстеження результативності регуляторного акта

Аналіз результативності запровадження регуляторного акта буде проводитись Міністерством освіти і науки, молоді та спорту України шляхом моніторингу рівня дотримання законодавства щодо державного замовлення на видання, придбання, зберігання та доставку підручників і посібників для забезпечення студентів вищих навчальних закладів, учнів загальноосвітніх і професійно-технічних навчальних закладів та вихованців дошкільних навчальних закладів.

Базове відстеження здійснюватиметься після набрання чинності цим актом шляхом збору пропозицій і зауважень та їх аналізу.

Повторне відстеження здійснюватиметься через рік після набрання чинності Закону України, в результаті якого відбудеться порівняння показників базового та повторного відстеження.

У разі надходження пропозицій і зауважень, які заслуговують на увагу, або виявлення неврегульованих і проблемних питань шляхом якісних і кількісних показників дії цього акта, ці питання будуть урегульовані шляхом внесення відповідних змін.

Періодичне відстеження здійснюватиметься раз на три роки, починаючи з дня виконання заходів з повторного відстеження з метою подальшого удосконалення вищезазначеного регуляторного акта.

 

 

Голова

Держкомтелерадіо України О.В. Курдінович

 

 

Outdated Browser
Для комфортної роботи в Мережі потрібен сучасний браузер. Тут можна знайти останні версії.
Outdated Browser
Цей сайт призначений для комп'ютерів, але
ви можете вільно користуватися ним.
67.15%
людей використовує
цей браузер
Google Chrome
Доступно для
  • Windows
  • Mac OS
  • Linux
9.6%
людей використовує
цей браузер
Mozilla Firefox
Доступно для
  • Windows
  • Mac OS
  • Linux
4.5%
людей використовує
цей браузер
Microsoft Edge
Доступно для
  • Windows
  • Mac OS
3.15%
людей використовує
цей браузер
Доступно для
  • Windows
  • Mac OS
  • Linux