АНАЛІЗ РЕГУЛЯТОРНОГО ВПЛИВУ до проекту Закону України "Про внесення змін до деяких законодавчих актів України щодо вдосконалення відповідальності за порушення законодавства у сфері телебачення і радіомовлення"

опубліковано 28 вересня 2010 року о 17:06

АНАЛІЗ РЕГУЛЯТОРНОГО ВПЛИВУ

до проекту Закону України «Про внесення змін до деяких

законодавчих актів України щодо вдосконалення відповідальності за порушення законодавства у сфері телебачення і радіомовлення»

 

Проблема – відсутність чіткого порядку застосування санкцій за порушення вимог законодавства в частині застосування спеціальних позначень час трансляції кіно та відеопродукції.

 

1. Визначення проблеми, яку передбачається розв’язати шляхом державного регулювання

Відповідно до частин першої та другої статті 62 Закону України «Про телебачення і радіомовлення» при створенні, підготовці та розповсюдженні телерадіопрограм та передач телерадіоорганізації і провайдери програмної послуги зобов'язані дотримуватися вимог законодавства України про захист суспільної моралі.

Телерадіоорганізаціям забороняється розповсюджувати, а також анонсувати програми та передачі, які можуть зашкодити фізичному, інтелектуальному і духовному розвитку неповнолітніх та юнацтва, крім як протягом ефірного часу в добовому відрізку з 23.00 до 6.00 та на каналах з обмеженим доступом.

Такі програми або передачі повинні мати спеціальне попередження і відповідно позначатися в розкладі програм телерадіоорганізацій та спеціально позначатися безпосередньо перед їх трансляцією.

З метою забезпечення дотримання телерадіокомпаніями вимог статті 62 Закону України «Про телебачення і радіомовлення» Національною радою України з питань телебачення і радіомовлення рішенням від 18.06.2003 р. № 781 затверджено Систему візуальних позначок класифікації кіно відеопродукції залежно від аудиторії, на яку вона розрахована.

Однак, у законодавстві відсутній чіткий порядок застосування санкцій за порушення вимог в частині застосування зазначених візуальних позначок.

Вирішення порушеного питання вбачається можливим шляхом внесення змін до деяких законодавчих актів України у сфері телебачення і радіомовлення з метою законодавчого врегулювання питання застосування санкцій за порушення умов розповсюдження і демонстрування фільмів без спеціального позначення під час їх трансляції.

 

2. Цілі державного регулювання

Ціллю державного регулювання є чітке визначення порядку застосування санкцій за порушення вимог законодавства в частині застосування спеціальних позначень, посилення державного регулювання та контролю за порушенням умов розповсюдження і демонстрування телерадіокомпаніями фільмів, які мають негативний вплив на неповнолітніх, захист інформаційного простору держави.

 

Механізмом досягнення вказаної мети є передбачення у проекті положень стосовно внесення змін до деяких законодавчих актів України в частині запровадження відповідальності за порушення умов розповсюдження і демонстрування фільмів без спеціального позначення під час їх трансляції.

 

3. Визначення та оцінка усіх прийнятних альтернативних способів досягнення зазначених цілей

Під час підготовки законопроекту було опрацьовано два альтернативних варіанти досягнення зазначених вище цілей.

Перший варіант передбачає залишення ситуації без змін.

Дана альтернатива є неефективною та неприйнятною, оскільки відсутність чіткого порядку застосування санкцій за порушення умов розповсюдження і демонстрування фільмів без спеціальних позначень під час їх трансляції веде до відсутності контролю за обігом продукції, яка має негативний вплив на неповнолітніх.

Другий варіант ― знайшов своє відображення у положеннях проекту.

Так, проектом пропонується внести зміни до Кодексу України про адміністративні правопорушення в частині встановлення відповідальності за порушення умов розповсюдження і демонстрування фільмів, передбачених державним посвідченням на право розповсюдження і демонстрування фільмів, а також без спеціального позначення під час їх трансляції (пропонується внести змін до статті 164-7 Кодексу), а також до Закону України «Про телебачення і радіомовлення» в частині встановлення заборони розповсюдження, а також анонсувати програм та передач, які можуть зашкодити фізичному, інтелектуальному і духовному розвитку неповнолітніх та юнацтва без спеціального позначення під час їх трансляції, крім як протягом ефірного часу в добовому відрізку з 23.00 до 6.00 та на каналах з обмеженим доступом (пропонується внести зміни до абзацу другого частини другої статті 62).

 

4. Механізм та заходи, що пропонуються для розв'язання проблеми

Проектом запропоновано встановити відповідальність у вигляді штрафу за розповсюдження і демонстрування фільмів без спеціального позначення під час їх трансляції (штраф від двадцяти до тридцяти п'яти неоподатковуваних мінімумів доходів громадян з конфіскацією фільмокопій, а також грошей, отриманих від їх демонстрування, продажу або передачі в прокат).

Зазначаємо, що ця сума є обґрунтованою у порівнянні з негативним впливом, який матимуть неповнолітні через розповсюдження та анонсування програм та передач, які можуть зашкодити їхньому фізичному, інтелектуальному і духовному розвитку у випадку відсутності спеціального позначення під час їх трансляції.

У зв’язку з цим, проектом пропонується внести зміни до статті 164-7 Кодексу України про адміністративні правопорушення в частині встановлення відповідальності за порушення умов розповсюдження і демонстрування фільмів без спеціального позначення під час їх трансляції.

Крім того, запропоновано внести зміни до абзацу другого частини другої статті 62 Закон України «Про телебачення і радіомовлення» в частині встановлення заборони розповсюдження, а також анонсувати програм та передач, які можуть зашкодити фізичному, інтелектуальному і духовному розвитку неповнолітніх та юнацтва без спеціального позначення під час їх трансляції, крім як протягом ефірного часу в добовому відрізку з 23.00 до 6.00 та на каналах з обмеженим доступом.

 

5. Можливість досягнення визначених цілей у разі прийняття регуляторного акта

У разі прийняття Закону буде запроваджено чіткий порядок застосування санкцій за порушення вимог законодавства в частині застосування спеціальних позначень.

Прийняття Закону у запропонованій редакції забезпечить високу вірогідність досягнення поставлених цілей.

 

6. Очікувані результати від прийняття регуляторного акта. Аналіз вигод та витрат

Опис прогнозованих вигод та витрат у разі прийняття регуляторного акта:

Суб’єкти

Вигоди

Витрати

Держава

– посилення державного регулювання та контролю за порушенням умов розповсюдження і демонстрування телерадіокомпаніями фільмів, які мають негативний вплив на неповнолітніх;

- надходження коштів до державного бюджету від сплати штрафних санкцій за порушення законодавства у сфері телебачення і радіомовлення;

- захист інформаційного простору держави;

– запобігання порушенням законодавства про захист суспільної моралі.

Додаткові витрати відсутні

Суб’єкти господарювання

– законодавче врегулювання питання застосування санкцій за порушення вимог законодавства в частині застосування спеціальних позначень.

Витрати, пов’язані з сплатою штрафних санкцій за порушення умов розповсюдження і демонстрування фільмів,

без спеціального позначення під час їх трансляції, а саме:

накладення штрафу від двадцяти до тридцяти п'яти неоподатковуваних мінімумів доходів громадян з конфіскацією фільмокопій, а також грошей, отриманих від їх демонстрування, продажу або передачі в прокат.

Ті самі дії, вчинені повторно протягом року після застосування заходів адміністративного стягнення, –

тягнуть за собою накладення штрафу від тридцяти п'яти до сімдесяти неоподатковуваних мінімумів доходів громадян з конфіскацією фільмокопій, а також грошей, отриманих від їх демонстрування, продажу або передачі в прокат.

Громадяни

– реалізація конституційного права на інформацію, задоволення освітніх, духовних і соціальних потреб громадян без шкоди фізичному, інтелектуальному і духовному розвитку неповнолітніх та юнацтва;

– примноження інтелектуального потенціалу нації;

– якість вітчизняних програм та передач.

 

Додаткові витрати відсутні

Виходячи з даного аналізу вигод і витрат, втрати є меншими від вигод, що підтверджує необхідність даного регулювання.

 

7. Обґрунтування строку дії регуляторного акта

Термін дії Закону є необмеженим у часі до прийняття нового законодавчого акту або втрати ним чинності.

 

8. Показники результативності регуляторного акта

Дія регуляторного акта поширюється на юридичних осіб (телерадіоорганізацій та провайдерів програмних послуг), які створюють, готують та розповсюджують телерадіопрограми та передачі.

Прийняття Закону дозволить чітко визначити порядок застосування санкцій за порушення вимог законодавства в частині застосування спеціальних позначок, посилити контроль за порушенням умов розповсюдження і демонстрування телерадіокомпаніями фільмів, які мають негативний вплив на неповнолітніх.

Основними показниками результативності регуляторного акта є:

1) Надходження коштів до державного бюджету від сплати штрафних санкцій за порушення законодавства у сфері телебачення і радіомовлення;

2) Якість вітчизняних програм та передач, розповсюджених з дотриманням вимог законодавства у сфері телебачення і радіомовлення;

3) Кількість суб’єктів господарювання та/або фізичних осіб, на яких поширюється дія акта.

Станом на 1 липня 2010 року до Державного реєстру телерадіоорганізацій України включено 1612 телерадіоорганізацій, а саме:

Автономна Республіка Крим – 82

Вінницька область - 58

Волинська область - 20

Дніпропетровська область - 101

Донецька область - 161

Житомирська область - 44

Закарпатська область – 71

Запорізька область - 52

Івано-Франківська область – 42

Київська область – 72

Кіровоградська область –40

Луганська область – 69

Львівська область - 78

Миколаївська область -28

Одеська область - 108

Полтавська область - 62

Рівненська область - 32

Сумська область- 45

Тернопільська область - 29

Харківська область - 70

Херсонська область - 35

Хмельницька область - 41

Черкаська область - 45

Чернівецька область – 25

Чернігівська область - 40

м. Київ -50

м. Севастополь -12

При цьому слід зазначити, що деякі суб’єкти господарювання мають одночасно ліцензію на мовлення та ліцензію провайдера програмної послуги.

Кількість фізичних осіб є необмеженою .

4) Рівень поінформованості – високий, оскільки законопроект було оприлюднено на офіційному веб-сайті Державного комітету телебачення та радіомовлення України (www.comin.gov.ua) у підрубриці «Проекти регуляторних актів» рубрики «Регуляторна діяльність», а також у підрубриці «Проекти законів» рубрики «Законопроектна діяльність».

 

9. Заходи, за допомогою яких буде здійснюватися відстеження результативності регуляторного акта

Базове відстеження результативності регуляторного акта буде здійснюватись до дня набрання чинності цим Законом.

Повторне відстеження результативності регуляторного акта здійснюватиметься через рік з дня набрання ним чинності.

Повторне відстеження здійснюватиметься через рік після набрання чинності Закону, в результаті якого відбудеться порівняння показників базового і повторного відстеження.

У разі надходження пропозицій і зауважень, які заслуговують на увагу, або виявлення неврегульованих і проблемних питань шляхом якісних і кількісних показників дії цього акта, ці питання будуть урегульовані шляхом внесення відповідних змін.

Періодичне відстеження результативності регуляторного акта здійснюватиметься Держкомтелерадіо раз на кожні три роки, починаючи з дня закінчення заходів з повторного відстеження результативності цього акта.

 

 

Голова Державного комітету

телебачення та радіомовлення України Юрій Плаксюк

 

«__» _________ 2010 р.

 

 

 

Outdated Browser
Для комфортної роботи в Мережі потрібен сучасний браузер. Тут можна знайти останні версії.
Outdated Browser
Цей сайт призначений для комп'ютерів, але
ви можете вільно користуватися ним.
67.15%
людей використовує
цей браузер
Google Chrome
Доступно для
  • Windows
  • Mac OS
  • Linux
9.6%
людей використовує
цей браузер
Mozilla Firefox
Доступно для
  • Windows
  • Mac OS
  • Linux
4.5%
людей використовує
цей браузер
Microsoft Edge
Доступно для
  • Windows
  • Mac OS
3.15%
людей використовує
цей браузер
Доступно для
  • Windows
  • Mac OS
  • Linux