Колегія Держкомтелерадіо підбила підсумки розвитку інформаційної та видавничої сфер України за 9 місяців поточного року.
Доповідь з цього питання зробив перший заступник Голови Держкомтелерадіо Анатолій Мураховський. За звітний період, зазначив він, Комітетом зроблено конкретні кроки у напрямку розв’язання нагальних проблем медійної сфери. Ведеться цілеспрямована та послідовна робота з впровадження суспільного мовлення. Наразі Комітет доопрацьовує проект Концепції створення системи Суспільного телебачення і радіомовлення з урахуванням рекомендацій РНБО щодо функціонування державного телебачення і радіомовлення у період створення та становлення системи суспільного мовлення.
Анатолій Мураховський наголосив, що саме державні телерадіоорганізації вже сьогодні працюють у форматі суспільного мовлення. Тільки на каналах державних телерадіокомпаній переважає культурно-просвітницький продукт, спрямований на формування національної свідомості та ідентичності української народу. При цьому чи не найбільша проблема державних мовників — це брак якісного контенту, нових форматів та облич.
- Тому наше першочергове завдання – осучаснити державне мовлення, зробити його конкурентнішим в комерціалізованому медіапросторі та, зрештою, – рейтинговим, - наголосив Анатолій Мураховський.
Щодо державної підтримки створення та розповсюдження телевізійних і радіопрограм вітчизняного виробництва, то сьогодні обсяг бюджетних коштів, що виділяються на цей проект, не відповідає реальним потребам. Для того, щоб у 2010 році не вдаватися до екстрених заходів і не брати коштів зі Стабілізаційного фонду, як цього року, треба в держбюджеті закласти необхідні видатки. Про це поінформовано Уряд, який з розумінням поставився до проблеми.
Також доповідач зупинився на проблемі переведення вітчизняної системи телебачення і радіомовлення на цифрові стандарти. Адже це не просто завдання часу, а вимога інформаційної безпеки України. Особливо гостро це питання постало для прикордонних територій.
Комітет має суттєві зауваження до Державної програми впровадження цифрового телерадіомовлення, які головним чином стосуються забезпечення малозахищених верств населення відповідними перетворювачами та недоцільності розбудови невиправдано великої кількості нових антенно-щоглових споруд. У зв’язку з цим Комітетом запропоновано альтернативний проект державної програми.
Колегія Держкомтелерадіо вважає, що значного прогресу у впровадженні цифрового телевізійного мовлення було досягнуто під час перебування Концерну РРТ у сфері управління Комітету. Однак з передачею Концерну до сфери управління Мінтрансзв’язку єдина система виробництва і розповсюдження теле- та радіопрограм втратила цілісність та комплексність, а у впровадженні цифрового телерадіомовлення намітився перекіс у суто технократичний аспект.
Важливий напрямок роботи Комітету - створення сприятливих умов для забезпечення розвитку вітчизняного книговидання та книгорозповсюдження. Не зважаючи на те, що поліграфічна сфера однією з перших відчула негативні наслідки економічної кризи, у звітному періоді зберігалася позитивна динаміка випуску книжкової продукції. Для поліпшення ситуації у видавничій сфері Комітетом розроблено низку законопроектів, які стимулюватимуть вітчизняних видавців до збільшення випуску книг державною мовою, створять передумови для вирішення питання оренди приміщень державної та комунальної власності суб’єктами видавничої справи.
Доопрацьовується проект Державної цільової програми популяризації вітчизняної книговидавничої продукції на 2009 - 2012 роки.
Пріоритетними завданнями у діяльності Держкомтелерадіо залишатимуться розбудова системи книгорозповсюдження та забезпечення діяльності Книжкової палати і збереження архівного фонду.
Попри обмежене фінансування, Комітет має ефективно використати увесь наявний інформаційний ресурс для забезпечення належного рівня поінформованості громадськості з питань європейської та євроатлантичної інтеграції.
Відповідальний період настає для інформаційної галузі в зв’язку з черговими президентськими виборами. Анатолій Мураховський наголосив, що Комітет, у межах своєї компетенції, має зробити все, щоб висвітлення виборів відбулося у цілковитій відповідності з чинним законодавством. Усім кандидатам у президенти необхідно забезпечити рівні умови для оприлюднення своїх агітаційних передвиборчих матеріалів. Через державні електронні ЗМІ треба провести широку просвітницьку кампанію із роз’ясненням виборчого законодавства та підвищення правової культури виборців.
При цьому, державні телерадіокомпанії мають стати взірцем дотримання принципів об’єктивності та достовірності інформації, професійної етики. «Не можна допустити ситуацію, - зазначив Анатолій Мураховський, - коли журналістські колективи ставали б заручниками чиїхось політичних інтересів та брудних технологій».