У Держкомтелерадіо робота із зверненнями громадян проводиться відповідно до Закону України «Про звернення громадян», Інструкції з діловодства за зверненнями громадян в органах державної влади і місцевого самоврядування, об'єднаннях громадян, на підприємствах, в установах, організаціях незалежно від форм власності, в засобах масової інформації, затвердженої постановою Кабінету Міністрів України від 14 квітня 1997 року № 348, Інструкції з діловодства за зверненнями громадян в Державному комітеті телебачення і радіомовлення України, затвердженої наказом Держкомтелерадіо від 27.04.2004 № 131 (зі змінами, внесеними наказом Держкомтелерадіо від 04.02.2009 р. № 35).
Протягом 2009 року до Комітету надійшло 644 звернення громадян, що на 278 звернень, або на 31,2% менше, ніж у 2008 році. З них:
Колективних звернень надійшло 87 (13,5 % від загальної кількості звернень громадян), що на 27 звернень менше, ніж у 2008 році.
Кількість громадян, які звернулися до Комітету у 2009 році з урахуванням колективних звернень, становить 2745 осіб.
Найбільше колективних звернень за даний період надійшло від ВАТ «Харківська книжкова фабрика ім. М.В.Фрунзе», Державного спеціалізованого видавництва «Вища школа», Черкаської та Дніпропетровської обласних державних телерадіокомпаній, колективу Заслуженого академічного симфонічного оркестру та академічного хору ім. П. Майбороди Національної радіокомпанії України. У них порушувались проблемні питання, що стосуються діяльності зазначених підприємств і організацій, оплати праці.
За результатом – вживалися відповідні заходи, здійснювалися службові відрядження на місця, приймалися управлінські рішення.
Повторних звернень надійшло 87 (13,5% від загальної кількості), що на 12 звернень менше, ніж у 2008 році. З них:
У повторних зверненнях переважно порушувалися питання щодо включення видань до програми «Українська книга» на 2008 рік та наступні роки, заборони реклами лікарських препаратів, відновлення трансляції передач на ультракоротких хвилях радіоканалів «Промінь» і «Культура», відновлення роботи проводового радіо.
Результати аналізу звернень за змістом свідчать про те, що найбільше звернень надходить з питань телебачення і радіомовлення - більше 50,7% від загальної кількості звернень.
Зазначені звернення розподіляються за тематикою порушуваних питань щодо:
Привертають увагу листи з проханнями припинити дублювання російських фільмів українською мовою, забезпечити збереження Концертно-студійного комплексу Національної радіокомпанії України, відновлення показу улюблених телепередач.
Тривалий час залишається актуальним питання захисту суспільної моралі на телебаченні. Автори численних листів стурбовані пропагуванням насильства, жорстокості та нездорового способу життя. Як правило, подібні нарікання стосуються телеорганізацій недержавної форми власності.
З питань друкованих засобів масової інформації Комітетом отримано 28 звернень, що майже у 2 рази менше, ніж у минулому році. З них:
З питань книговидання отримано 108 звернень (16,7% від загальної кількості), що на 44 звернення менше, ніж у 2008 році. Із них 91 лист-клопотання щодо випуску видань за програмою «Українська книга». У минулому році таких листів надійшло 134.
Решта звернень містили прохання про безкоштовне виділення книжок, випущених за програмою «Українська книга», надання фінансової підтримки, сприяння у розповсюдженні видань тощо.
Значну частину становлять звернення, які неможливо чітко розподілити за тематикою. Їх віднесено до розділу «Інші». Таких звернень отримано 224 (34,7% від загальної кількості), за минулий рік подібних звернень надійшло 249. У багатьох із них порушувалися питання стосовно соціального захисту журналістів, про надання інформації щодо міжнародних та вітчизняних книжкових виставок-ярмарків, поповнення друкованими виданнями бібліотек, забезпечення законності, прав і свобод громадян на інформацію тощо.
Деякі звернення, одержані Комітетом, не стосуються питань, віднесених до компетенції Держкомтелерадіо. Такі листи пересилалися за належністю до відповідних органів державної влади, органів місцевого самоврядування з проханнями сприяти у вирішенні порушених у них питань.
Щодо структури звернень, отриманих Комітетом, то їх можна розподілити за видами:
Аналіз кількісного складу звернень за регіонами свідчить, що найбільше їх надійшло з м. Києва – 111 (17,2 % від загальної кількості), у 2008 році м. Київ по кількості респондентів займав також перше місце – 229 звернень. Аналогічна кількість звернень надійшла з Автономної Республіки Крим – 59 (9%), у минулому році – 32. Друге місце за кількістю звернень, що надійшли, займає Дніпропетровська область – 52 (8%), у 2008 - 72. Київська область на третьому місці – 46 (7%), у 2008 році – 32 звернення. На четвертому – Харківська – 38 (6%), у 2008 році – 77. На п'ятому – Львівська – 37 (5,7%), у 2008 році – 50. Далі йдуть: Донецька – 34 (5,2%), у 2008 році – 42, Чернівецька – 20 (3,1%), у 2008 році – 19, Чернігівська - 18 (2,7%) у 2008 році – 10, Черкаська – 16 (2,4%), у 2008 році – 9. Із Вінницької та Луганської областей надійшло по 16 звернень, які складають 2,4%, у 2008 році із цих областей надійшло по 20 звернень. Далі йдуть Полтавська область – 15 звернень (2,3%), у 2008 році – 27, Одеська – 14 (2,1%), у 2008 році – 83, Хмельницька - 12 (1,8%), у 2008 році – також 12 звернень, Запорізька – 11 (1,7%), у 2008 році – 36, Волинська також – 11 (1,7), у 2008 році – 18, Житомирська – 10 ( 1,55 %), у 2008 році – 7, Сумська та Тернопільська – по 8 звернень, (відповідно 1,2%), у 2008 році – 9 та 14, Миколаївська – 7 звернень (1,1%), у 2008 році – 18, Рівненська та Херсонська – по 6 звернень (0,9%), у 2008 році відповідно 7 і 28, Кіровоградська та Закарпатська – по 5 (0,8%), у 2008 році – відповідно, 15 і 8 звернень.
Звернення за соціальним статусом громадян можна розподілити на такі групи:
Решта звернень надійшли від громадян, соціальне становище яких не зазначене – 535(83%).
У зверненнях від інвалідів, ветеранів війни та праці, в основному, висловлюється незадоволення та обурення засиллям реклами на телебаченні під час трансляції художніх фільмів, розважальними програмами, іншими телепередачами, культурою мовлення деяких дикторів телебачення і радіомовлення, інформаційним наповненням теле- та радіопередач, розповсюдження в інформаційному просторі України продукції, що пагубно впливає на морально-психологічний стан молоді.
Багато листів від пенсіонерів містили прохання відновити мережу проводового радіомовлення.
У 2009 році розпочато та організовано роботу з виконання постанови Кабінету Міністрів від 12 серпня 2009 року № 898 «Про взаємодію органів виконавчої влади та державної установи «Соціальний контактний центр» із забезпечення оперативного реагування на звернення громадян, підприємств, установ та організацій, суб’єктів підприємницької діяльності, органів місцевого самоврядування, що надходять на урядову телефонну «гарячу лінію» згідно із затвердженим нею Порядком та відповідним наказом Комітету.
Протягом серпня-грудня 2009 року, з моменту започаткування цієї роботи, отримано та оперативно опрацьовано 165 звернень громадян, що надійшли на урядову телефонну «гарячу лінію». На усі звернення терміново надавалися відповіді громадянам та про результати їх розгляду вносилась інформація до бази даних «Соціального контактного центру».
Протягом 2009 року на щотижневих апаратних нарадах, які проводяться керівництвом Комітету, у контексті питання щодо стану виконання контрольних доручень Президента України, Кабінету Міністрів, Верховної Ради розглядався стан роботи із зверненнями громадян.
Крім цього, у березні, червні, вересні та грудні 2009 року на колегії Держкомтелерадіо розглядалося питання щодо стану виконавської дисципліни в Комітеті, одним з розділів якого є робота із зверненнями громадян.
Усі звернення громадян, що надійшли до Держкомтелерадіо протягом 2009 року, розглядалися керівництвом Комітету, згідно з дорученнями порушені у них питання опрацьовувалися профільними структурними підрозділами відповідно до функціональних обов’язків, вживалося необхідних заходів та у встановлені діючим законодавством терміни дописувачам надавалися відповіді.
На виконання постанови Кабінету Міністрів від 29 вересня 2008 року № 858 та з метою підвищення ефективності роботи із зверненнями громадян з 1 січня 2009 року забезпечено застосування Класифікатора звернень громадян, забезпечується відповідна звітність.